Silnik 1.4 Turbo Ecotec

Eksploatacja, awarie, problemy

1.4 Turbo Ecotec o mocy 140 KM w Oplu Astrze J
0

Silnik 1.4 Turbo Ecotec jest jedną z popularniejszych jednostek benzynowych oferowanych w samochodach marki Opel. Zadebiutował wraz z pojawieniem się na rynku Merivy B w 2010 roku. 1.4 Turbo Ecotec występuje w kilku odmianach mocy, od 100 KM do 150 KM. Najpopularniejsze wersje  to 1.4 Turbo 120 KM i 140 KM.

General Motors silnikiem 1.4 Turbo Ecotec wszedł w erę downsizingu. Była to odpowiedź na jednostkę 1.4 TSI Volkswagena. W Europie oferowany był w Oplach oraz Chevroletach.

Silnik 1.4 Turbo Ecotec – odmiany

1.4 Turbo możemy podzielić na dwie odmiany. Pierwsza zadebiutowała w 2010 roku. Jest to stosunkowo prosta konstrukcja. Oprócz turbosprężarki próżno szukać w nim skomplikowanych elementów. Blok silnika jest żeliwny a rozrząd napędzany łańcuchem. W skrzyni biegów znajdziemy dwumasowe koło zamachowe. 1.4 Turbo wymaga stosowania oleju silnikowego z normą Dexos 2.

1.4 Turbo Ecotec o mocy 140 KM w Oplu Astrze J
1.4 Turbo Ecotec o mocy 140 KM w Oplu Astrze J

Dzięki zastosowaniu pośredniego wtrysku paliwa silnika 1.4 Turbo Ecotec świetnie współpracuje z instalacją LPG. Nawet jako nowy oferowany był z gazem. Oplowski 1.4 Turbo uznawany jest za jeden z najlepszych nowoczesnych silników turbodoładowanych do współpracy z instalacjami LPG.

1.4 Turbo występował w Chevroletach Cruze, Orlando i Trax tylko w wersji o mocy 140 KM. Znaczenie więcej odmian oferowanych było w Oplach. 1.4 Turbo Ecotec o mocy 120 KM i 140 KM znajdziemy w Merivie B i Astrze IV generacji. W Insignii, Zafirze oraz Mokkce dostępna była tylko mocniejsza odmiana 140 konna.

W Oplu Corsie E i Adamie znajdziemy odmiany o mocy 100 KM, natomiast w Corsie D występuje wersja 120-to konna.

Druga odmiana silnika 1.4 Turbo Ecotec zadebiutowała z Astrą V generacji w 2015 roku i legitymuje się mocą 125 KM lub 150 KM. Jest to przekonstruowana jednostka i znacznie różniąca się od poprzedniej wersji. Wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa i aluminiowy blok silnika. Rozrząd tak samo, jak w pierwszej wersji napędzany jest przez łańcuch. Jednostka przystosowana jest od pracy na oleju z normą Dexos1.

Silnik 1.4 Turbo Ecotec – awaryjność

Pierwsza wersja silnika 1.4 Turbo Ecotec o mocy 120 KM / 140 KM jest bezawaryjna i nie boryka się z żadnymi poważnymi problemami. Okazuje się również jednym z najmniej awaryjnych silników turbodoładowanych, skonstruowanych w erze downsizingu. Jeżeli pojawiają się jakieś usterki, są one niewielkie i tanie w naprawie. Dosyć szybkiemu zużyciu ulegają świece, zdarzają się również wycieki płynu chłodzącego. Poważniejsze awarie zazwyczaj wynikają z winy użytkownika. Łańcuch rozrządu w 1.4 Turbo jest bezawaryjny. Kilka lat na rynku pokazały, że jest to bardzo udana konstrukcja.

1.4 Turbo 125 KM , 150 KM – pękające tłoki

Druga generacja silnika 1.4 Turbo o mocy 125 KM / 150 KM dostępna jest na rynku od 2015 r. Niestety już pojawiają się głosy użytkowników o poważnej awarii tego silnika. W Polsce i Wielkiej Brytanii właściciele Astr V generacji wyposażonych w silnik 1.4 Turbo 125 KM / 150 KM skarżą się na pękające tłoki. Awaria pojawia się już przy przebiegu ok. 30 000 km.

Silnik 1.4 Turbo Ecotec
Silnik 1.4 Turbo Ecotec 125 KM lub 150 KM – nowa jednostka Opla

Silnik 1.4 Turbo Ecotec sprzężony był z manualną 6-cio biegową skrzynią biegów o oznaczeniu M32, która nie należy do najżywotniejszy. Występuje w połączeniu z pierwszą, jak i drugą wersją jednostki 1.4 turbo. Zastosowano w niej słabej jakości łożyska, które ulegają przedwczesnemu zużyciu. Do awarii przyczynia się również zastosowanie przez Opla zbyt małej ilości oleju w skrzyni biegów. Awarie skrzyni M32 pojawiają się nawet przy przebiegach ok. 50 000 km. Po 2012 roku poprawiono konstrukcję skrzyni biegów, poprzez zastosowanie dodatkowych kanałów olejowych.

 

Zapisz się do Newslettera.

Może ci się spodobać

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.