W ostatnich latach motoryzacyjnym rynkiem wstrząsnęła fala popytu na samochody typu SUV. Nic dziwnego – samochody te łączą w sobie wiele użytecznych cech, które zauważyli klienci, porzucając dla tego typu samochodów nadwozia innych rodzajów. Z racji ogromnego zainteresowania SUV-ami, możemy w tym przypadku można przebierać w ofertach. W dzisiejszym zestawieniu przyjrzymy się kilku ciekawym pojazdom tego typu i przedstawimy, który używany SUV za 25 tys. zł jest niezawodny, przestronny i spełni wiele oczekiwać nawet najbardziej wybrednych użytkowników.
Używany SUV za 25 tys. zł – Honda CR-V 2 gen.
Japoński SUV pojawił się na rynku w połowie lat 90-tych. Był to przełomowy model Hondy, który zyskał tak duże uznanie i popularność, że obecnie na rynku możemy spotkać już piątą generacją tego samochodu.
Za 25 tys. zł możemy jednak kupić drugą generację Hondy CR-V. Samochód od początku bazował na Hondzie Civic, co skutkowało stosunkowo lekką konstrukcją przy bardzo dobrych walorach użytkowych. Ponad 4,5 metrowe nadwozie skrywało przyzwoitych rozmiarów bagażnik, a sama klapa otwierana była nie w górę, a na bok. Wszystko przez charakterystyczne koło zapasowe umieszczone na tylnych drzwiach, co dodatkowo dodawało poczucia terenowych właściwości auta.
Gama silnikowa nie była zbyt bogata. Bazową jednostką była 2 litrowa benzyna o mocy 150 KM. Dostępny był również silnik 2.4, głównie spotykany na rynku Amerykańskim, o mocy 162 KM. Wady tych silników to stosunkowo wysoki apetyt na paliwo (ok. 10 – 11 l/100 km w cyklu mieszanym). Same jednostki cieszą się bardzo dużym uznaniem wśród użytkowników ze względu na ogromną trwałość. W ogóle CR-V I generacji to niezwykle niezawodny SUV do 25 tys. zł, który stał się pewnego rodzaju symbolem bezawaryjności. Dostępny był również diesel 2.2 o mocy 140 KM, który podobnie jak jednostki benzynowe wykazuje się wysoką trwałością.
W Hondzie standardowo napędzana była tylko przednia oś, w opcji dostępny był jednak napęd 4×4. Podsumowując – CR-V 1 generacji to bez wątpienia dobry SUV do 25 tys. zł. W tym budżecie, bez trudu znajdziemy bardzo dobrze zachowany egzemplarz ze stosunkowo niskim przebiegiem, który nie gościł często w terenie.
Mitsubishi Outlander 2 gen.
Zostajemy w Japonii, tym razem prezentując SUV-a, który jest sporo młodszy od swojego poprzednika, bardziej nowoczesny i mniej surowy. Outlander 2 generacji, zadebiutował na rynku w 2006 roku i pozostał w produkcji przez następne 6 lat, w międzyczasie przechodząc gruntowny lifting.
Sporych gabarytów SUV mógł pochwalić się dużą przestrzenią w kabinie pasażerskiej – na tyle dużą, że oferowano również wersje 7 osobowe. Zatem model ten bez trudu mógł zastąpić nawet sporego vana, a przy tym oferował przyzwoite właściwości jezdne i terenowe. Gama silnikowa stanowiła obszerną paletę: 6 benzyn i 4 diesle. Moce od 136 aż do pokaźnych 220 KM. Jednostki napędowe warte uwagi to przede wszystkim 140 konny 2 litrowy silnik wysokoprężny prosto od Volkswagena. Z racji, iż jest to popularne 2.0 TDI o innej nazwie, części do ewentualnej naprawy turbosprężarki / pompowtrysków, nie zrujnują portfela. Polecany jest również 2.2 litrowy diesel o mocy 156 KM o długiej żywotności i braku specjalnych problemów.
Outlander występował standardowo z napędem na przód, w opcji 4×4. Zastanawiając się jaki używany SUV do 25 tys wybrać, nie sposób przejść obojętnie obok japońskiej propozycji. W tej kwocie znajdziemy egzemplarz sprzed liftingu, w dosyć dobrej kondycji, który będzie dobrze służył przez kolejne lata.
Toyota RAV4 2 gen.
Już trzecia propozycja i nadal nie wylatujemy z Japonii. Czas na propozycję Toyoty. Mowa o genialnym modelu RAV4 2 generacji. SUV ten zadebiutował w 2000 roku i był produkowany do 2005. Model ten zyskał przychylność klientów, zwłaszcza w późniejszych czasach, kiedy na rynku zaczęły pojawiać się mocno wysłużone, jednak niezawodne egzemplarze.
Gama silnikowa obejmowała w tym wypadku dwie jednostki benzynowe (1.8 125 KM, oraz 2.0 150 KM) i jednego diesla (2.0 116 KM). Każdy z tych silników charakteryzuje się trwałością, jednak wymaga dbania o okresowe wymiany i serwisy, gdyż w przeciwnym wypadku może okazać się, że zostawimy nieco więcej pieniędzy w warsztacie niż planowaliśmy. Trzeba też uważać na jednostki benzynowe z instalacją gazową. Ważne, aby była to instalacja dobrego producenta, gdyż w przeciwnym wypadku możemy narazić się nawet na wymianę uszkodzonej głowicy silnika.
W ofercie napędy na przednią oś oraz przyzwoite 4×4. Samochód nie ucieszy fanów komfortowego wyposażenia. Toyota wykonana jest solidnie, jednak bardzo topornie i nie każdemu musi się to spodobać. Bagażnik oferuje przyzwoite 400 litrów. Warto nadmienić, że mowa tutaj o wersji 5 drzwiowej, gdyż RAV4 występowało w dwóch odmianach: krótkiej 3 drzwiowej (3,86 m) i długiej 5 drzwiowej (4,25 m). Jak widać po długości nadwozia, ten model Toyoty to raczej protoplasta współczesnych crossoverów, niż pełnoprawny SUV.
RAV4 jako używany SUV do 25 tys. zł idealnie wpasuje się w oczekiwania klientów z takim budżetem. W tej kwocie spokojnie kupimy bogato wyposażony egzemplarz z końca produkcji, czyli z okolic 2004 i 2005 roku.
Dacia Duster 1 gen.
W końcu możemy przenieść się z Japonii prosto do Rumunii, gdzie czeka kolejna propozycja SUVa do 25 tys zł. Tym razem mowa o popularnej i prosto wykonanej Dacii Duster 1 generacji. Samochód zadebiutował na rynku w 2010 roku i stał się symbolem taniego SUV-a.
Gama jednostek napędowych obejmowała silnik benzynowy i 3 diesle. Samochód mógł występować również z fabryczną instalacją LPG. Same silniki nie należą do najtrwalszych, ale również w razie awarii nie są najdroższymi w naprawie. Najtrwalszą jednostką jest 1.6 o mocy 105 km. Silnik ten, bez trudu pokonuje duże dystanse i jest bezproblemowy. Idealnie znosi zasilanie gazem LPG, więc nawet jeśli zdecydujemy się na używany model, to bez problemu możemy zamontować tam gaz. A to jak najbardziej opłacalny zabieg w tym egzemplarzu, gdyż Duster z tym silnikiem potrafi spalić sporo benzyny. Diesle również nie posiadają złych opinii i są warte uwagi.
Sprawdź: Nowy samochód z LPG – 5 propozycji 2021
Dacia pod nadwoziem o długości 4,3 m, skrywa przestrzeń pasażerską dla 5 osób. Nie jest to jednak samochód do dalekich dystansów, a raczej na średnie i krótkie trasy. 4 osobowa rodzina będzie się tam czuła komfortowo, a samochód dzięki swojej prostocie, jest również łatwy w utrzymaniu porządku i nie czujemy się w nim zagubieni. Bagażnik oferuje 475 litrów pojemności co pozwala na przewiezienie standardowego bagażu wakacyjnego dla 4 osób. Duster występował również z napędem na wszystkie koła, a w terenie radzi sobie zaskakująco dobrze. Dacia to często pojawiająca się oferta w odpowiedzi na zapytanie “SUV do 25 000 zł”. Taka kwota pozwoli nam wybrać model z początkowych lat produkcji, z niskim przebiegiem, napędem na 4 koła i maksymalnym wyposażeniem. Młodsze egzemplarze są już niestety sporo droższe.
Suzuki Grand Vitara 2 gen.
Dzisiejsze zestawienie obfituje w samochody z kraju kwitnącej Wiśni. Tym razem znowu wracamy do Japonii, aby przedstawić kolejny model, tym razem od Suzuki.
Grand Vitara 2 generacji to sporych rozmiarów SUV, produkowany w latach 2005 – 2014. Samochód ten jest popularnym egzemplarzem na polskich drogach. Gama silnikowa jest obszerna: 4 benzyny i 1 diesel, do tego napęd 4×4. Silnik wysokoprężny ma niestety sporo bolączek, przez które jednostka nie jest szczególnie polecana. Mowa tutaj o problemach takich jak: klasycznie jak to w dieslach zapychający się filtr cząstek stałych czy słabej jakości turbo, to tylko kilka z wielu mankamentów tego silnika. Lepiej zwrócić uwagę na benzyny, a zwłaszcza na 2.0 140 KM, które nie narzeka również na współpracę z instalacją LPG, która w tym przypadku się przyda, ze względu na bardzo duży apetyt na paliwo.
Grand Vitara 2 generacji podobnie jak Rav4 oferowana była w dwóch wersjach długości nadwozia. Krótkiej (3 drzwi – 4 metry) i długiej (5 drzwi – 4,47 m). Jako SUV dla rodziny sprawdzi się oczywiście ta druga, oferująca sporo miejsca dla pasażerów, oraz 400 litrów pojemności bagażnika. Szukając SUV-a do 25 tys zł, możemy znaleźć egzemplarze Grand Vitary z roczników 2005 – 2008.
Jeep Cherokee 3 gen.
Na koniec przedstawiamy całkiem odmienną propozycję prosto z USA. Trudno o samochód o bardziej terenowej nazwie. Jeep Cherokee 3 generacji to SUV zdecydowanie łączący cechy prawdziwych klasycznych terenówek, a przy tym oferujący amerykańsko wykończone wnętrze, praktyczne i przytulne dla pasażerów. Trzecia generacja tego SUV-a produkowana była w latach 2001 – 2007. Gama silnikowa rzecz jasna również jest amerykańska: do wyboru mamy sporej pojemności benzyny: 2.4 147 KM, 3.7 V6 211 KM oraz 4 diesle o mocach od 143 KM do 163 KM. Na rynku wtórnym największą popularnością cieszą się jednostki wysokoprężne o pojemności 2.8 litra i mocach 150 lub 163 KM. Sama jednostka uchodzi za bardzo solidną i pasuje do napędzania sporych rozmiarów auta. Jeep ma 4,5 metra długości, jednak jest zdecydowanie wyższy niż konkurenci. Liczne osłony i szerokie nadkola podkreślają terenowy styl auta. Oczywiście nie mogło tutaj zabraknąć napędu AWD.
Jeep Cherokee to zdecydowanie najbardziej terenowa propozycja w tym zestawieniu. 4 osobowa rodzina na pewno doceni spore wymiary auta i dobrze wykorzystaną przestrzeń. Bagażnik ma bardzo imponujące 900 litrów pojemności! Cherokee jako SUV za 25 tys zł idealnie będzie pasował do powyższego stwierdzenia. Za taką kwotę nabędziemy egzemplarz z końca produkcji i w bogatym wyposażeniu.