W samochodzie znajduje się kilka płynów, które odpowiadają w dużej mierze za jego prawidłową eksploatację. Ich regularna wymiana daje gwarancję utrzymania samochodu w należytym stanie technicznym i zapewnia prawidłowe działanie silnika, jak i wielu układów w pojeździe. Z tego poradnika dowiesz się, kiedy wymieniać poszczególne płyny w aucie – takie jak płyn hamulcowy, chłodniczy, AdBlue i inne.
Kiedy wymienić płyn chłodniczy w aucie?
Zanim zajmiemy się wymianą płynu chłodniczego, musimy bezwzględnie zadbać o to, żeby nowy płyn był odpowiednio dobrany do silnika. Jest to niezwykle ważne, ponieważ tylko zastosowanie płynu o właściwych parametrach zapewnia optymalne chłodzenie jednostki napędowej. Poza tym wysokiej klasy płyny chłodnicze gwarantują ochronę antykorozyjną jak i najwyższy poziom zabezpieczenia układu chłodniczego pozostawiając go w świetnej kondycji przez wiele lat eksploatacji.
Płyn chłodniczy pełni bardzo ważną funkcję, zapobiegając przegrzewaniu się silnika, przez co pracuje w bardzo szerokim zakresie temperatur. Z biegiem czasu traci on zatem swoje właściwości, a niestosowanie się do interwałów wymiany doprowadzi do spadku wydajności chłodzenia i uszkodzenia układu.
Interwał wymiany płynu chłodniczego zawsze określa producent samochodu i tego należy się trzymać. Generalna zasada mówi jednak, że płyn chłodniczy wymieniamy w samochodach osobowych co około 3-5 lat.
Kiedy wymienić płyn hamulcowy w samochodzie?
Na początku należy zaznaczyć, że płyn hamulcowy jest jednym z najważniejszych płynów w samochodzie, ponieważ w dużym stopniu odpowiada za skuteczne hamowanie, a tym samym za nasze bezpieczeństwo.
Tylko płyn hamulcowy o odpowiednich parametrach jest w stanie zapewnić krótką drogę hamowania, aby zatrzymać samochód na bezpiecznym dystansie. Trzeba także pamiętać, że cały układ hamulcowy jest układem naczyń połączonych i równie istotny jest stan klocków hamulcowych oraz tarcz.
Praca płynu hamulcowego odbywa się w bardzo ciężkich warunkach, ponieważ musi on zachować sprawność termiczną w skrajnych temperaturach – nawet do kilkuset stopni. Jednym z podstawowych parametrów jest tutaj punkt wrzenia odpowiadający głównie za skuteczne hamowanie. Płyn hamulcowy pełni też zadanie smarowania elementów ruchomych układu hamulcowego i zapobiega powstawaniu korozji. Musi być też bezpieczny dla elementów gumowych.
Tylko wymiana na płyn hamulcowy odpowiedniej klasy jest w stanie zachować optymalną skuteczność hamowania i pracę układu hamulcowego. Szczególnie jest to ważne w najnowszych samochodach z licznymi systemami wsparcia hamowania, stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji. Obecnie najpopularniejszą klasą płynów hamulcowych, jakie stosują producenci samochodów jest DOT-4.
Wymianę płynu hamulcowego musimy przeprowadzać po ściśle określonym interwale. Jest to szczególnie ważne i nie należy przekraczać ustalonych przez producenta pojazdu okresów.
Specjaliści w zakresie układów hamulcowych i znaczna większość ASO określa okres wymiany płynu hamulcowego na 2 lata lub przebieg około 60 000 km.
Interwał wymiany płynu hamulcowego, który został określony, wynika głównie z absorpcji wody, która powoduje największą utratę właściwości przez płyn hamulcowy.
Płyn bardzo łatwo wchłania wodę, co nie jest szczególnie trudne w naszym klimacie. Warto zaznaczyć dla lepszego zobrazowania, że wody w płynie hamulcowym może być maksymalnie 3%, a zawodnienie na poziomie 5% stwarza już niebezpieczeństwo.
Zawsze stosuj wysokiej jakości płyn hamulcowy spełniający określone normy. Dobrym przykładem może być płyn o obniżonej lepkości Shell DOT 4 ESL, który spełnia m.in. normę ISO 4925 klasy 6 dla systemów ABS, ESP i zalecany jest do samochodów z systemem DCS (układ dynamicznej kontroli stabilności).
Kiedy wymienić AdBlue?
Płyn AdBlue stosuje się wyłącznie w silnikach diesla i jest częścią układu SCR, czyli systemu selektywnej redukcji katalitycznej. Odpowiada on za praktycznie całkowite usunięcie tlenku azotu ze spalin. W skład AdBlue wchodzi zawsze roztwór mocznika o stężeniu 32,5% i zdemineralizowanej wody.
Kiedy wymieniać płyn AdBlue? O tym fakcie poinformuje samochód odpowiednim komunikatem. Wówczas pozostaje mniej więcej (zależy od modelu samochodu) 2000 – 1000 kilometrów na uzupełnienie płynu. Warto dodać, że zużycie AdBlue waha się w zależności od tego, czy jeździmy po mieście, czy w trasie. Średnio można jednak przyjąć, że jest to około 5% ilości zużywanego paliwa.
Wszystkie płyny AdBlue mają taki sam skład i nie ma lepszego lub gorszego. Pamiętajmy jednak aby znaleźć sprawdzony sklep z częściami samochodowymi i tam go kupić. Polecamy sklep Autofixer w którym znajdziecie ogromny wybór części samochodowych.
Wymiana oleju silnikowego
Producenci samochodów już od wielu lat zalecają wymianę oleju w trybie long-life. Oznacza to, że silnik może pracować na jednym oleju przez 30 – 50 tys. km. W teorii większość olejów silnikowych nie jest w stanie wytrzymać takiego przebiegu. Praktyka i badania olejów pokazują, że olej silnikowy zaczyna znacznie tracić swoje właściwości przy przebiegu ok. 12 – 15 tys. km – zależy to oczywiście o bardzo wielu czynników.
Aby zachować silnik w najlepszej kondycji, specjaliści zalecają wymianę oleju raz do roku lub co około 10 – 15 tys. km w zależności co nastąpi pierwsze. Kiedy dużo jeździmy w trasie, można stosować ten dłuższy interwał ok. 20 tys. km. W przypadku gdy nasz przebieg to w większości krótkie miejskie odcinki lepiej wymienić olej wcześniej.
Kiedy wymieniać przekładniowy w skrzyni biegów
W przypadku skrzyni biegów wielu producentów nie przewiduje w ogóle wymiany oleju przez cały okres eksploatacji samochodu. Fizyki jednak nie da się oszukać i w skrzyni biegów olej przekładniowy pracuje, poddawany jest obciążeniom termicznym i absorbuje zanieczyszczenia, przez co ulega degradacji. Zaznaczyć trzeba, że dzieje się to znacznie wolniej niż w przypadku oleju silnikowego.
Producenci samochodów, którzy przewidują wymianę oleju w skrzyni manualnej, określają interwał na około 60 – 120 tys. km. Jeżeli producent naszego samochodu nie podaje, co ile kilometrów powinniśmy zmienić olej przekładniowy, powinno zastosować się interwał 60-80 tys. km.
W skrzyniach automatycznych zazwyczaj producent określa ścisły interwał wymiany. Dla przykładu wiele skrzyń DSG od Volkswagena i S-Tronic od Audi posiada interwał co 60 tys. km.
Czy należy regularnie wymieniać płyny eksploatacyjne w samochodzie?
Warto pamiętać, że wymiana płynów eksploatacyjnych to nie tylko kwestia utrzymania samochodu w dobrym stanie, ale także zapewnienie bezpieczeństwa podczas jazdy. Większość z płynów, jakie pracują w aucie, utrzymuje części samochodowe w doskonałej kondycji. Dzięki temu m.in. silnik może pracować w optymalnych warunkach. Dlatego należy przestrzegać zaleceń producenta dotyczących wymiany płynów eksploatacyjnych oraz regularnie sprawdzać ich stan.
Artykuł sponsorowany powstał przy współpracy z Autofixer