MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Eksploatacja
  • Porady

Jakie opony całoroczne kupić? Wybieramy najlepsze opony wielosezonowe

  • Bartosz
  • 17 października 2022
  • 5 minute read
Opona całoroczna Continental AllAeasonContact fot: Continental
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Nie wiesz jakie opony całoroczne kupić? Które są najlepsze w różnych testach? Wybraliśmy 5 najlepszych opon wielosezonowych do samochodów osobowych i SUV-ów z napędem 4×4.

Opony całoroczne wykonane są z mieszanki gumy, która zapewnia odpowiednią elastyczność i dostosowuje się do skrajnych temperatur. Bieżnik także nie może być standardowy. Musi zapewnić trakcję na suchym, mokrym asfalcie w dodatnich i ujemnych temperaturach i jednocześnie na śniegu. Czy możliwe jest stworzenie tak uniwersalnej opony? Okazuje się, że tak. Przy obecnej technologii producenci opon premium oferują znakomite opony na każde warunki pogodowe.

Michelin CrossClimate 2

Michelin CrossClimate 2 to następca modelu CrossClimate+, który zbierał niezwykle dobre opinie użytkowników, ale również świetnie wypadał w testach opon wielosezonowych, jakie były przeprowadzane przez różne instytucje i magazyny motoryzacyjne. Najnowsza generacja występuje również w wersji SUV, do samochodów z napędem 4×4.

Opona całoroczna Michelin CrossClimate 2 posiada homologację zimową (znaczek (3PMSF – 3 szczyty górskie i płatek śniegu), co oznacza, że została dopuszczona do jazdy w trudnych zimowych warunkach. Jest to o tyle istotne, że niektóre kraje posiadają przepisy nakazujące w określonych miesiącach poruszać się samochodem wyłącznie na oponach zimowych. CrossClimate 2 spełniają te warunki.

Opona zbudowana jest z mieszanki termoadaptacyjnej, w której zastosowano polimer, który dostosowuje się do zmian temperatur nawierzchni. Fazowanie V-RAMP pomaga zmaksymalizować powierzchnię kontaktu klocków bieżnika z podłożem i zwiększa przyczepność na suchej nawierzchni.

Jak Michelin CrossClimate 2 wypada w testach opon całorocznych 2022? Austriacki magazyn ARBO, który wraz z ze swoim niemieckim partnerem ACE, Europejskim Towarzyszem Mobilności, oraz GTÜ poddali testowi opony wielosezonowe w rozmiarze 205/55 R17, a Michelin CrossClimate 2 zajęły 1 miejsce.

Michelin oferuje najkrótszą drogę hamowania na śniegu i na ośnieżonej drodze. Test na mokrej nawierzchni pokazał, że CrossClimate 2 wypadają pod tym względem minimalnie gorzej od opon Bridgestone i Continelnta.

Michelin CrossClimate 2 wypadły także najlepiej w teście portalu Tyre Reviews. Pokazał on właściwie te same słabe strony co test ARBO. Opona nieco słabiej wypada na mokrej nawierzchni, za to deklasuje konkurencję na suchym i ośnieżonym asfalcie.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 to kolejna rewelacyjna i godna polecenia opona całoroczna, która wygrywa liczne testy. Bieżnikiem nieco przypomina Michelin CrossClimate2, z tym że opony Goodyear mają więcej widocznych lamelek, które mają za zadanie zapewnić jak najlepszą przyczepność na śniegu. 

  • Technologia Dry Handling daje między innymi pięcioprocentową poprawę hamowania na suchej nawierzchni w porównaniu z poprzednią generacją opony.
  • Opona spełnia standardy normy 3PMSF, co oznacza, że posiada homologację zimową i oczywiście spełnia wszystkie wymogi opony typowo zimowej.

W 2020 roku Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 w rozmiarze 17 cali okazuje się najlepszą oponą całoroczną w teście portalu Tyre Reviews oraz Auto Bild. W 2021 roku niemiecki AutoBild znowu sprawdza łącznie 32 opony wielosezonowe w rozmiarze 17 cali i ponownie Vector 4Seasons Gen-3 jest najlepsza. 

W 2022 roku portal tyrereviews.com przeprowadza test opon wielosezonowych, w którym opona Goodyear zajmuje 3 miejsce – za słabe punkty wskazano przyczepność na śniegu, droga hamowania na suchej nawierzchni.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 zajmuje 3 miejsce w teście Tyre Reviews opon całorocznych do SUV-ów.

Continental AllSeasonContact

Opona wielosezonowa Continental AllSeasonContact, dostępna jest na rynku od 2018 roku i przez ten okres przeszła przez kilkadziesiąt testów różnych magazynów i instytucji. Tylko AutoBild przetestował AllSeasonContact w różnych rozmiarach kilkanaście razy. ADAC sprawdził je w 2020 roku (rozmiar 235/55 R17) i okazały się, że są to wówczas najlepsze opony wielosezonowe.

Continental AllSeasonContact okazał się najlepszy także w teście AutoMotorSport z 2018 roku w rozmiarze 205/55 R16, Autoklub ČR z 2018 roku w rozmiarze 205/55 R16 i ACE z 2019 roku w rozmiarze 205/60 R16.

Najnowsze testy z 2022 roku wskazują, że całoroczny Continental zajął 2 miejsce w teście ARBÖ 205/55 R17, 13 miejsce w teście AutoBild 195/55 R16 i 3 miejsce w teście AutoBild 225/50 R18

Wszystkie testy pokazały, że Continental AllSeasonContact najlepiej zachowuje się na mokrej nawierzchni – przy hamowaniu i aquaplaningu. Równie świetne zachowanie notuje w każdym teście na śniegu – posiada normę 3PMSF. Jego słabą stroną jest suchy asfalt. 

Bridgestone Weather Control A005 EVO

Wielosezonowa opona Bridgestone Weather Control A005 EVO charakteryzuje się przede wszystkim dobrymi właściwościami na mokrej nawierzchni – szczególnie należy wskazać tutaj drogę hamowania. Podobne wyniki uzyskuje w próbach hamowania na mokrej nawierzchni i aquaplaningu. 

Niestety niezbyt dobrze wypada w ujemnych temperaturach i na śniegu. Testy pokazały, że jest to dobry wybór w klimacie, gdzie temperatura nie spada znacznie poniżej zera i bardzo rzadko pada śnieg.

Pirelli Cinturato All Season SF2

W oponie Pirelli Cinturato All Season SF2 zastosowano nowatorski rodzaj bieżnika i mieszanki, który sam dostosowuje się do warunków drogowych w zależności od temperatury. Zimą rowki w bieżniku otwierają się, zapewniając tym samym optymalną drogę hamowania, natomiast przy hamowaniu na suchej lub mokrej drodze lamelki usztywniają się i dają lepszą przyczepność.

Opona ta dostępna jest także w technologii Run Flat, która umożliwia jazdę nawet po przebiciu opony. Ciekawostką jest również wariant opony z technologię Elect przeznaczony specjalnie do samochodów elektrycznych i hybryd plug-in.

Pirelli Cinturato All Season SF2 bardzo dobrze sprawdza się podczas hamowania na suchym asfalcie co udowodnił test z 2021 roku Tyre Reviews, w którym opona ta uzyskała trzeci najlepszy wynik. Pirelli bardzo dobrze radzi sobie także w ujemnych temperaturach zarówno na mokrej, jak i ośnieżonej drodze. Ponadto opona posiada oznaczenie 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), które wskazuje, że jest przystosowana do użytku w warunkach zimowych i poświadczone jest to zgodnością z europejskimi przepisami.

Przeciętnie jednak wypadła pod względem zachowania na mokrej nawierzchni. Z plusów należy wspomnieć, że jest oponą niezwykle cichą.

Czy opony całoroczne do SUV-a 4×4 mają sens?

Posiadając SUV-a z napędem na wszystkie koła, może kusić nas perspektywa, w której posiadamy jeden komplet opon zamiast dwóch, co ogranicza oczywiście koszty zakupu, ale i przechowywania oraz sezonowej wymiany. Wiadomo, że napęd 4×4 zapewnia lepszą trakcję i właściwości jezdne, szczególnie w trudnych warunkach takich jak śliska nawierzchnia. 

Wszystko by się tu zgadzało, bo z pewnością samochodem z napędem na cztery koła trudniej wpaść w poślizg i dysponuje on lepszą trakcją podczas ruszania i przyspieszania, aniżeli samochód z napędem na jedną oś. Niestety napęd na cztery koła nie załatwia wszystkiego, samochód hamuje dokładnie tak samo, niezależnie od tego, czy ma napęd na przód, tył czy 4×4.

Niemniej jednak, w przypadku kiedy zimy są coraz cieplejsze i mamy coraz mniej dni śnieżnych, opony całoroczne są świetnym rozwiązaniem nawet do SUV-a 4×4. Świadczą o tym również testy, które pokazują, że opony całoroczne premium zachowują się tak samo, jak średniej klasy opony letnie w lecie i zimowe zimą.Trzeba mieć jednak na uwadze pewne ograniczenia i jeździć z głową.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

Przeczytaj również:
Zobacz
  • Porady

Jak prawidłowo zamontować oświetlenie ostrzegawcze w samochodzie ciężarowym?

Zobacz
  • Porady

Niezbędne narzędzia warsztatowe – poznaj obowiązkowe wyposażenie każdego mechanika

Zobacz
  • Porady

Opony letnie – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Zobacz
  • Porady

Wybieramy samochód nie tylko do miasta

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Wyposażenie wulkanizacji – jakie narzędzia są niezbędne? Sprawdź teraz!

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Jak szybko zrobić prawo jazdy kat B

Zobacz
  • Samochody

Volkswagen Golf IV – od skromnych początków do globalnego giganta

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Aktualne ceny leasingu samochodów dla firm — wyliczenia

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.