Nie wiesz jakie opony całoroczne kupić? Które są najlepsze w różnych testach? Wybraliśmy 5 najlepszych opon wielosezonowych do samochodów osobowych i SUV-ów z napędem 4×4.
Opony całoroczne wykonane są z mieszanki gumy, która zapewnia odpowiednią elastyczność i dostosowuje się do skrajnych temperatur. Bieżnik także nie może być standardowy. Musi zapewnić trakcję na suchym, mokrym asfalcie w dodatnich i ujemnych temperaturach i jednocześnie na śniegu. Czy możliwe jest stworzenie tak uniwersalnej opony? Okazuje się, że tak. Przy obecnej technologii producenci opon premium oferują znakomite opony na każde warunki pogodowe.
Michelin CrossClimate 2
Michelin CrossClimate 2 to następca modelu CrossClimate+, który zbierał niezwykle dobre opinie użytkowników, ale również świetnie wypadał w testach opon wielosezonowych, jakie były przeprowadzane przez różne instytucje i magazyny motoryzacyjne. Najnowsza generacja występuje również w wersji SUV, do samochodów z napędem 4×4.
Opona całoroczna Michelin CrossClimate 2 posiada homologację zimową (znaczek (3PMSF – 3 szczyty górskie i płatek śniegu), co oznacza, że została dopuszczona do jazdy w trudnych zimowych warunkach. Jest to o tyle istotne, że niektóre kraje posiadają przepisy nakazujące w określonych miesiącach poruszać się samochodem wyłącznie na oponach zimowych. CrossClimate 2 spełniają te warunki.
Opona zbudowana jest z mieszanki termoadaptacyjnej, w której zastosowano polimer, który dostosowuje się do zmian temperatur nawierzchni. Fazowanie V-RAMP pomaga zmaksymalizować powierzchnię kontaktu klocków bieżnika z podłożem i zwiększa przyczepność na suchej nawierzchni.
Jak Michelin CrossClimate 2 wypada w testach opon całorocznych 2022? Austriacki magazyn ARBO, który wraz z ze swoim niemieckim partnerem ACE, Europejskim Towarzyszem Mobilności, oraz GTÜ poddali testowi opony wielosezonowe w rozmiarze 205/55 R17, a Michelin CrossClimate 2 zajęły 1 miejsce.
Michelin oferuje najkrótszą drogę hamowania na śniegu i na ośnieżonej drodze. Test na mokrej nawierzchni pokazał, że CrossClimate 2 wypadają pod tym względem minimalnie gorzej od opon Bridgestone i Continelnta.
Michelin CrossClimate 2 wypadły także najlepiej w teście portalu Tyre Reviews. Pokazał on właściwie te same słabe strony co test ARBO. Opona nieco słabiej wypada na mokrej nawierzchni, za to deklasuje konkurencję na suchym i ośnieżonym asfalcie.
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 to kolejna rewelacyjna i godna polecenia opona całoroczna, która wygrywa liczne testy. Bieżnikiem nieco przypomina Michelin CrossClimate2, z tym że opony Goodyear mają więcej widocznych lamelek, które mają za zadanie zapewnić jak najlepszą przyczepność na śniegu.
- Technologia Dry Handling daje między innymi pięcioprocentową poprawę hamowania na suchej nawierzchni w porównaniu z poprzednią generacją opony.
- Opona spełnia standardy normy 3PMSF, co oznacza, że posiada homologację zimową i oczywiście spełnia wszystkie wymogi opony typowo zimowej.
W 2020 roku Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 w rozmiarze 17 cali okazuje się najlepszą oponą całoroczną w teście portalu Tyre Reviews oraz Auto Bild. W 2021 roku niemiecki AutoBild znowu sprawdza łącznie 32 opony wielosezonowe w rozmiarze 17 cali i ponownie Vector 4Seasons Gen-3 jest najlepsza.
W 2022 roku portal tyrereviews.com przeprowadza test opon wielosezonowych, w którym opona Goodyear zajmuje 3 miejsce – za słabe punkty wskazano przyczepność na śniegu, droga hamowania na suchej nawierzchni.
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 zajmuje 3 miejsce w teście Tyre Reviews opon całorocznych do SUV-ów.
Continental AllSeasonContact
Opona wielosezonowa Continental AllSeasonContact, dostępna jest na rynku od 2018 roku i przez ten okres przeszła przez kilkadziesiąt testów różnych magazynów i instytucji. Tylko AutoBild przetestował AllSeasonContact w różnych rozmiarach kilkanaście razy. ADAC sprawdził je w 2020 roku (rozmiar 235/55 R17) i okazały się, że są to wówczas najlepsze opony wielosezonowe.
Continental AllSeasonContact okazał się najlepszy także w teście AutoMotorSport z 2018 roku w rozmiarze 205/55 R16, Autoklub ČR z 2018 roku w rozmiarze 205/55 R16 i ACE z 2019 roku w rozmiarze 205/60 R16.
Najnowsze testy z 2022 roku wskazują, że całoroczny Continental zajął 2 miejsce w teście ARBÖ 205/55 R17, 13 miejsce w teście AutoBild 195/55 R16 i 3 miejsce w teście AutoBild 225/50 R18
Wszystkie testy pokazały, że Continental AllSeasonContact najlepiej zachowuje się na mokrej nawierzchni – przy hamowaniu i aquaplaningu. Równie świetne zachowanie notuje w każdym teście na śniegu – posiada normę 3PMSF. Jego słabą stroną jest suchy asfalt.
Bridgestone Weather Control A005 EVO
Wielosezonowa opona Bridgestone Weather Control A005 EVO charakteryzuje się przede wszystkim dobrymi właściwościami na mokrej nawierzchni – szczególnie należy wskazać tutaj drogę hamowania. Podobne wyniki uzyskuje w próbach hamowania na mokrej nawierzchni i aquaplaningu.
Niestety niezbyt dobrze wypada w ujemnych temperaturach i na śniegu. Testy pokazały, że jest to dobry wybór w klimacie, gdzie temperatura nie spada znacznie poniżej zera i bardzo rzadko pada śnieg.
Pirelli Cinturato All Season SF2
W oponie Pirelli Cinturato All Season SF2 zastosowano nowatorski rodzaj bieżnika i mieszanki, który sam dostosowuje się do warunków drogowych w zależności od temperatury. Zimą rowki w bieżniku otwierają się, zapewniając tym samym optymalną drogę hamowania, natomiast przy hamowaniu na suchej lub mokrej drodze lamelki usztywniają się i dają lepszą przyczepność.
Opona ta dostępna jest także w technologii Run Flat, która umożliwia jazdę nawet po przebiciu opony. Ciekawostką jest również wariant opony z technologię Elect przeznaczony specjalnie do samochodów elektrycznych i hybryd plug-in.
Pirelli Cinturato All Season SF2 bardzo dobrze sprawdza się podczas hamowania na suchym asfalcie co udowodnił test z 2021 roku Tyre Reviews, w którym opona ta uzyskała trzeci najlepszy wynik. Pirelli bardzo dobrze radzi sobie także w ujemnych temperaturach zarówno na mokrej, jak i ośnieżonej drodze. Ponadto opona posiada oznaczenie 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), które wskazuje, że jest przystosowana do użytku w warunkach zimowych i poświadczone jest to zgodnością z europejskimi przepisami.
Przeciętnie jednak wypadła pod względem zachowania na mokrej nawierzchni. Z plusów należy wspomnieć, że jest oponą niezwykle cichą.
Czy opony całoroczne do SUV-a 4×4 mają sens?
Posiadając SUV-a z napędem na wszystkie koła, może kusić nas perspektywa, w której posiadamy jeden komplet opon zamiast dwóch, co ogranicza oczywiście koszty zakupu, ale i przechowywania oraz sezonowej wymiany. Wiadomo, że napęd 4×4 zapewnia lepszą trakcję i właściwości jezdne, szczególnie w trudnych warunkach takich jak śliska nawierzchnia.
Wszystko by się tu zgadzało, bo z pewnością samochodem z napędem na cztery koła trudniej wpaść w poślizg i dysponuje on lepszą trakcją podczas ruszania i przyspieszania, aniżeli samochód z napędem na jedną oś. Niestety napęd na cztery koła nie załatwia wszystkiego, samochód hamuje dokładnie tak samo, niezależnie od tego, czy ma napęd na przód, tył czy 4×4.
Niemniej jednak, w przypadku kiedy zimy są coraz cieplejsze i mamy coraz mniej dni śnieżnych, opony całoroczne są świetnym rozwiązaniem nawet do SUV-a 4×4. Świadczą o tym również testy, które pokazują, że opony całoroczne premium zachowują się tak samo, jak średniej klasy opony letnie w lecie i zimowe zimą.Trzeba mieć jednak na uwadze pewne ograniczenia i jeździć z głową.