Jak przygotować auto do zimy ?
Przygotowanie auta do zimy pozwoli nam uniknąć wielu niechcianych sytuacji. Nie powinniśmy ograniczać się tylko do wymiany opon na zimowe. Przedstawię jak przygotować auto do zimy, żeby mróz nie unieruchomił naszego samochodu.
Listopad jest najbardziej odpowiednim miesiącem, żeby nasz samochód zabezpieczyć przed ujemnymi temperaturami. Warto pomyśleć o wszystkich elementach auta, które wpływają na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jak wiadomo, zima zbiera żniwo wypadków. Dzięki kilku prostym zabiegom jesteśmy w stanie zminimalizować ryzyko zdarzenia drogowego.
Opony
Pierwsza i podstawowa rzecz to wymiana opon na zimowe. Są one jedynym elementem, który styka się z nawierzchnią drogi. Odpowiadają w dużej mierze za przyczepność, prowadzenie i drogę hamowania. Warto więc wybrać opony sprawdzonych i renomowanych marek. Nie polecam opon używanych niewiadomego pochodzenia czy nadlewanych. Przed zmianą warto dokładnie obejrzeć opony czy nie mają żadnych pęknięć, wybrzuszeń oraz innych uszkodzeń. Sprawdź również ich twardość. Jest ona bardzo ważna, opony zimowe zbyt twarde mają znacznie gorsze właściwości jezdne i świadczyć to może o zestarzeniu się gumy. Koniecznie sprawdź także głębokość bieżnika – nie powinien wynosić mniej niż 3 – 4 mm.
Lakier
Nie wpływa bezpośrednio na jazdę czy nasze bezpieczeństwo podczas zimy, ale warto poświęcić czas i zabezpieczyć lakier przed solą. Przygotowując auto do zimy, bardzo dokładnie myję karoserię najpierw karcherem następnie szamponem. Tak pozbywam się starego wosku, żywić z drzew i innych pozostałości lata i jesieni. Oczyszczone nadwozie należy dokładnie osuszyć. Następnie woskuję bardzo dokładnie każdy element. Po naniesieniu wosku i wypolerowaniu powtarzam tę czynność. Dwie warstwy wosku dłużej pozostaną na lakierze. Warto wybrać dobry wosk twardy. Jeżeli posiadasz na lakierze głębsze zarysowania lub odpryski, koniecznie zabezpiecz je. W połączeniu z solą mogą powodować korozję. W sklepach dostępne są gotowe zaprawki do lakieru.
Sprawdź również: Najlepszy wosk samochodowy
Akumulator i świece zapłonowe
Wykonaj podstawowy pomiar prądu ładowania oraz przeczyść zaśniedziałe klemy. Podłącz też akumulator pod prostownik. Jego kondycja jest szczególnie ważna przy silnikach diesla. Poranne problemy z odpaleniem mogą powodować niesprawne świece zapłonowe a w przypadku diesla świece żarowe. Im też radzę się bliżej przyjrzeć.
Podwozie
Obejrzyj podwozie, sprawdź przede wszystkich czy nie masz uszkodzeń warstwy zabezpieczającej. Jeżeli widać gołą blachę warto zabezpieczyć każde ognisko korozji, nawet te najmniejsze. W przeciwnym wypadku po zimie i permanentnym kontakcie z solą i wilgocią element może wymagać interwencji blacharza.
Wentylacja
To od niej zależy, w jakim czasie i jak skutecznie odparowywana będzie wilgoć z samochodu w szczególności z szyb. Jeżeli masz dużą wilgoć wewnątrz auta, możesz skorzystać z pochłaniacza wilgoci. Dobrym sposobem są także środki typu antypara, które bardzo skutecznie zapobiegają osiadaniu wody na szybach.
Szyby i wycieraczki
Warto sprawdzić wycieraczki i ewentualnie wymienić na nowe. Stare i zużyte nie dokładnie zbierają wodę i mogą pozostawiać smugi ograniczające widoczność.
Oświetlenie
Kolejną rzeczą, która bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo, jest stan reflektorów i znajdujących się w nich żarówek. W zimie znacznie częściej podróżujemy po zmierzchu. Sprawne oświetlenie pozwoli więcej zobaczyć, a także twój samochód będzie lepiej widoczny przez innych użytkowników dróg. Udaj się na regulację świateł, tak aby nie oślepiać innych kierowców. Jest to bardzo denerwujące dla innych, a w skrajnych warunkach może doprowadzić do wypadku.
Uszczelki
Ujemne temperatury plus woda równa się przymarznięte drzwi. Któż z nas nie siłował się z zamarzniętymi drzwiami. Zawsze przed zimą dokładnie nasmaruj wszystkich uszczelki drzwi specjalnym środkiem w sztyfcie. Można zastosować również wazelinę techniczną. Nie stosuj żadnych smarów, ponieważ mogą uszkodzić gumę.
Układ chłodzenia
Jeśli masz jakąkolwiek wątpliwość co do jakości płynu chłodniczego, wymień go na nowy. Dostępne są w sklepach również testery, które pozwolą na sprawdzenie punktu zamarzania. Zamarznięty płyn chłodniczy może doprowadzić do unieruchomienia samochodu. Jeśli masz mało płynu, uzupełnij go do maksimum, najlepiej koncentratem. Zwiększy to punkt zamarzania.
9 comments
Świetny artykuł! Wymiana opon to podstawa. Dla mnie jeszcze w ostatnim czasie przydatna okazała się plandeka ochronna na samochód! Skutecznie zabezpiecza auto, gdy muszę trzymać go pod “chmurką”. Pozdrawiam fanów czterech kółek 🙂
Ja przede wszystkim wymieniam olej bo silnik jest dla mnie bardzo istotny o niego martwię sie najbardziej bo to zaniedbanie może okazać się najdroższe. Używam oleju Hyundai Xteer bo dolewki nie są potrzebne – silnik go nie spala w czasie jazdy, stan oleju gwałtownie się nie zmniejsza – można jeździć bez obaw bo spalanie też mniejsze
Na pewno warto wymienić wycieraczki na jakieś porządne aby zapewniły nam dobrą widoczność podczas jazdy. Sporo opinii słyszę o wycieraczkach Valeo, kilku moich znajomych na nich jeździ i bardzo sobie chwalą.
Uwaga z odmrażaczem do zamków może wydawać się dość komiczna, ale moja kochana żona otrzymała ode mnie pełny zestaw na zimę od dość sprawdzonej firmy (k2), i wszystko byłoby w porządku, gdyby nie to, że trzymała zestaw w bocznej kieszeni w drzwiach bądź w bagażniku. Pełne zdziwienie w głosie miała, gdy odpowiadała na moje pytanie: “gdzie masz odmrażacz do zamków?”
dla mnie solidny przegląd przed zimą to jest sprawa absolutnie obowiązkowa, w Auto Serwis Wadowicka wiem, że mi auto do sezonu przygotują tak, że potem nie będzie niespodzianek, opony zmieniam też, chociaż wiem, że nie ma obowiązku ale nie wyobrażam sobie na letnich jeździć i nie wiem naprawdę jak się ludzie nie boją narażać i siebie i innych
Popieram, mi ostatnio nawalił układ chłodzenia i wiem jaki to ból… Uzupełniać wszystko i sprawdzac przed zimą – a unikniemy nieprzyjemnych sytuacji na drodze 🙂
@Marian Najważniejsza rzecz – akumulator. Sąsiadowi już z kablami pomagałem w tamtym tygodniu, a zima dopiero się zaczyna. Sam zresztą miałem podobną “awarię” parę lat temu i to niby na “renomowanym” akumulatorze. A teraz, jenox, choć połowę tańszy żadnych kłopotów mi póki co nie zrobił.
Zgadza się. Porządny akumulator w zimie to podstawa.
Przygotowanie do zimy – ważna sprawa.
Ja zawsze odwiedzam serwis zet czeladź, bo tam wiedzą jak wymieniać opony i na jakie w szczególności:)