Jednomasowe koło zamachowe ma formę żelaznego talerza, przytwierdzonego śrubami do końca wału korbowego. Jego głównym zadaniem jest chwilowe gromadzenie energii kinetycznej z silnika, niezbędnej do prawidłowej pracy układu napędowego. Bez koła zamachowego, poprawna praca silnika czterosuwowego nie byłaby możliwa, ponieważ dostarcza ono na korbowód energię, zmagazynowaną podczas fazy spalania, która jest potrzebna w fazach ssania, sprężania i wydechu.
Koło zamachowe umożliwia płynną pracę silnika, a także usprawnia jego rozruch. Jest elementem, bez którego układ napędowy nie mógłby pracować – koło zamachowe i sprzęgło współpracują ze sobą, łączą wał korbowy z pozostałymi elementami układu. Koło zamachowe umożliwia równomierne działanie silnika, natomiast sprzęgło załącza i rozłącza napęd i następnie przekazuje go do skrzyni biegów i w efekcie na koła samochodu. Pracę silnika rozpoczyna uruchomienie rozrusznika i jego części o nazwie bendiks, która łączy się z wieńcem koła zamachowego.
Najpopularniejsze koła zamachowe produkowane są ze stali lub żeliwa. Istnieją na rynku również sportowe wersje, których producenci w celu obniżenia masy wytwarzają je z aluminium. Cena takiego lekkiego, sportowego koła zamachowego jest zazwyczaj znacznie wyższa od standardowych części tego typu.
Dwumasa – czym różni się od koła zamachowego
Koło dwumasowe pełni te same funkcje co jednomasowe koło zamachowe, ponadto jest odpowiedzialne za tłumienie drgań skrętnych układu napędowego powstających w wyniku pracy silnika oraz redukuje nagły wzrost momentu obrotowego. W przypadku samochodów wyposażonych w sztywne koło zamachowe, tę funkcję pełni tłumik drgań skrętnych zlokalizowany w tarczy sprzęgła.
Dwumasowe koło zamachowe ma pozytywny wpływ na płynną pracę silnika. Dzięki zastosowaniu dwumasowych kół zamachowych gwałtowny wzrost momentu obrotowego nie jest szkodliwy dla skrzyni biegów i pozostałych elementów układu napędu. Poza tym dumasa tłumi drgania silnika wytwarzane w trakcie pracy na niskich obrotach silnika. Redukuje szarpnięcia wytwarzane w trakcie załączania się sprzęgła. Koło dwumasowe jest znacznie lepsze niż jednomasowe, ponieważ wydłuża żywotność skrzyni biegów, oszczędza także inne części samochodowe.
W samochodach, w których stosowane są koła dwumasowe, dochodzi do mniejszych obciążeń wału korbowego oraz elementów przeniesienia napędu zlokalizowanych między skrzynią biegów a kołami. Poprawia to również reakcję silnika na gaz, podwyższa jego kulturę pracy oraz zmniejsza spalanie. W porównaniu do zwykłego koła zamachowego, koło dwumasowe przy takich samych parametrach silnika może być lżejsze, ponieważ zadanie wyrównywania pracy silnika (i gromadzenia energii) zamiast samej wirującej masy, przejmują też sprężyny skrętne.
Koła dwumasowe umożliwiają znacznie mniejsze spalanie paliwa, dzięki lepszej kulturze pracy silnika i układu napędowego przy niskim zakresie obrotów. Dodatkowo redukuje to nadmierny hałas wytwarzany w trakcie pracy silnika oraz tłumi drgania wytwarzane przez układ. Dwumasowe koła zamachowe stosowane są w obu popularnych rodzajach sprzęgła – pchanym oraz ciągnionym.
Aktualnie producenci oferują coraz więcej samochodów charakteryzujących się małą pojemnością silnika oraz wysoką mocą. Taka sytuacja na rynku wynika z rozwijających się przepisów mających na celu ochronę środowiska, które dopuszczają do ruchu tylko pojazdy o niskiej emisji szkodliwych substancji i spalin. Taka sytuacja wymusza stosowanie dwumasy.
Gdzie jest koło zamachowe w samochodzie
Koło zamachowe ma formę obrotowej tarczy i charakteryzuje się dużym momentem bezwładności. Funkcją koła zamachowego jest magazynowanie energii mechanicznej. Poza motoryzacją właściwości te są wykorzystywane również w prostych urządzeniach tj. Koła garncarskie oraz w maszynach przemysłowych np. w tokarkach.
W samochodach Koło zamachowe jest elementem układu napędowego i zlokalizowane jest w okolicy sprzęgła. Tradycyjne, sztywne koło jest dyskiem wykonanym z żeliwa lub stali i przykręcone jest do wału korbowego silnika. Aby się do niego dostać, należy zdemontować skrzynię biegów oraz sprzęgło. Przyjęło się, iż koło zamachowe występuje wyłącznie w przypadku manualnej skrzyni biegów. Tak naprawdę samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów również wyposażone są w koło zamachowe, jednak pełni ono w nich nieco inne funkcje i posiada inną wielkość. We współczesnych samochodach, sztywne koło zamachowe jest coraz rzadziej stosowane, a coraz większą popularnością cieszy się jego dwumasowy odpowiednik.
Czy koło zamachowe się zużywa?
Sztywne, jednomasowe koło zamachowe, stosowane najczęściej w słabszych silnikach i konstrukcjach starszego typu. Takie tradycyjne sprzęgło koło zamachowe jest elementem niemal bezawaryjnym. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zbyt zużyta tarcza sprzęgła zacznie o nie trzeć i uszkadzać jego powierzchnię – wtedy może okazać się konieczna wymiana wraz ze sprzęgłem.
Jest to element eksploatacyjny i ulega zużyciu wraz z przebiegiem samochodu i z czasem będzie wymagać wymiany. Zużyciu ulegają przede wszystkim tłumiki drgań skrętnych – czyli sprężyny łukowe. Tracą one swoje właściwości, a nawet mogą pękać. W wyniku awarii dwumasa zaczyna stukać i przestaje pełnić swoje najważniejsze funkcje tłumienia drgań oraz magazynowania energii.
Ile kosztuje wymiana koła zamachowego?
Koszt wymiany koła zamachowego zbliżony jest do kosztu wymiany sprzęgła, obie te naprawy wymagają od mechanika przeprowadzenia podobnych czynności. Dlatego specjaliści zalecają wymianę sprzęgła za każdym razem, gdy zachodzi konieczność wymiany koła zamachowego i odwrotnie. O ile robocizna nie powinna nikogo zaskoczyć, to już zakup części w przypadku niektórych modeli samochodów i silników może przyprawić o zawrót głowy.
Cena koła zamachowego
Decydując się na zakup zamiennika koła zamachowego, niezależnie od tego czy jest to dwumasa, czy sztywne koło, warto wybrać części renomowanych, sprawdzonych producentów, które są tak samo bezpieczne i wytrzymałe jak te oryginalne. Cena koła zamachowego – dwumasowego czy sztywnego – zależna jest od modelu samochodu, a także wersji silnikowej. Oryginalne części są zazwyczaj bardzo drogie, ponadto serwisy nakładają na nie dodatkową marżę. Dobrym rozwiązaniem jest samodzielny zakup koła zamachowego w sprawdzonym sklepie internetowym i dostarczenie części do serwisu. Koszt kół zamachowych renomowanych producentów takich jak Sachs czy LUK w sklepach internetowych jest znacznie niższy od części sprzedawanych i montowanych przez warsztaty. Wysokiej jakości zamienne części samochodowe nie odstają jakością od części montowanych w fabryce.
Nie da się jednoznacznie wskazać, od czego zależy cena koła zamachowego – jednomasowego lub koła dwumasowego. Zestaw koła dwumasowego ze sprzęgłem może kosztować od około 1 tys. PLN aż do nawet 5 tys. PLN i więcej. Na cenę w największej mierze wpływa moc silnika oraz popularność samochodu.
Kup koło zamachowe w sklepie sprzegla24.pl
Jak wydłużyć żywotność koła dwumasowego?
Największy wpływ na żywotność koła dwumasowego mają zwyczaje kierowcy oraz warunki, w jakich najczęściej jeździ samochód.
Ogólnie rzecz ujmując, delikatna jazda, unikanie częstego przyspieszania oraz utrzymywanie obrotów silnika powyżej 1500 obrotów na minutę, wydłuża żywotność koła dwumasowego. Natomiast jazda bardzo dynamiczna, źle rozumiany eco-driving – gdy utrzymujemy podczas jazdy zbyt niskie obroty silnika, częste hamowanie silnikiem – powodują szybsze zużycie dwumasy. Częsta jazda w korkach, terenie górzystym oraz z dodatkowym obciążeniem (np. przyczepka) również nie służą elementom przeniesienia napędu.
Artykuł sponsorowany