Filtry w samochodzie są bardzo ważnymi elementami eksploatacyjnymi, które należy regularnie wymieniać. Chronią one silnik przed szybszym zużyciem, zapewniają czystość i odpowiadają za optymalną pracę. W tym poradniku przedstawiamy jakie filtry w samochodzie należy wymieniać i co ile trzeba to robić.
Kiedy wymienić filtr powietrza?
Filtr powietrza jest bardzo ważny, bo chroni, żeby do jednostki spalinowej nie wpadło żadne ciało obce. Dobry filtr powietrza przez cały okres użytkowania powinien zapewnić pełną szczelność przed drobinkami piasku, kurzem i innymi zanieczyszczeniami. Bez filtra powietrza silnik w samochodzie uległby zatarciu.
Szczególnie należy zwracać uwagę na jakość filtra powietrza oraz okres jego wymiany w silnikach wyposażonych w turbosprężarkę. Jest ona bardzo wrażliwa na każde najdrobniejsze zanieczyszczenie. Wszystko, co przedostanie się do turbiny, może w konsekwencji doprowadzić do jej uszkodzenia.
Co ile wymieniać filtr powietrza? Producenci samochodów stosują różne interwały. Jedni podają konkretny przebieg lub czas, np. po 15 tys. km lub co roku. Inni zaś wskazują konieczność wymiany co drugą zmianę oleju, a serwis olejowy wypada co około 30 tys. km. Defacto filtr będziemy wymieniać co 60 tys. km – jest to zdecydowanie za długi okres.
Przyjmuje się, że optymalnym okresem na wymianę filtra powietrza jest przebieg około 15 tys. km lub co roku. Pamiętajmy też o stosowaniu filtrów od renomowanych producentów, bo mamy pewność, że pasują idealnie do obudowy filtra i zapewniają odpowiednią filtrację.
Kiedy wymienić filtr oleju?
Filtr oleju odpowiada oczywiście za filtrację i zatrzymywanie zanieczyszczeń z oleju silnikowego. Zawsze należy zakładać nowy filtr przy serwisie olejowym. Zatem wypadkową okresu wymiany filtra oleju jest wymiana środka smarnego w silniku.
Kiedy wymienić olej zawsze określa producent samochodu. Kilkanaście lat temu właściwie każdy wymieniał olej co 10 tys. km. Od kilku lat trend ten znacznie się zmienił i obecnie producenci stosują serwis typu long-life z wymianą oleju nawet co 30 tys. km. Wiele razy już udowodniono, że odbija się to negatywnie na zużyciu elementów silnika takich jak np. panewki. Analogiczna sytuacja jest z filtrem oleju – po tak dużym przebiegu może przestać flirtować olej i będzie on przepychany przez filtr pod bardzo dużym ciśnieniem, co może skutkować uszkodzeniem jednostki napędowej.
Sprawdź: Jaki olej silnikowy wybrać?
Najlepszym interwałem na wymianę oleju a tym samym filtra oleju jest przebieg około 10 do 15 tys. km lub co roku. Oczywiście dużo zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Kiedy dużo jeździsz w mieście, na krótkich odcinkach skrócić okres wymiany do 10 tys. km. Duże przebiegi i częste jeżdżenie w trasie może determinować wymianę oleju i filtra oleju co 15 tys. km.
Kiedy wymienić filtr paliwa?
Samochody z silnikiem na benzynę bezołowiową z reguły nie wymagają wymiany filtra paliwa. W niektórych autach nie da się tego nawet zrobić – filtr jest przeznaczony na cały okres użytkowania samochodu. Cześć samochodów z silnikiem benzynowym ma taką możliwość, ale filtr praktycznie zawsze znajduje się koło baku na przewodzie paliwowym. Jeżeli bardzo chcemy, to w silniku benzynowym filtr paliwa można wymieniać co kilka lat, ale nie ma takiej konieczności.
Zupełnie inna sytuacja z filtrem paliwa jest w silniku diesla, gdzie należy wymieniać go regularnie. W jednostce wysokoprężnej filtr paliwa odpowiada za to, żeby do wtryskiwaczy, pompy wtryskowej lub listwy Common Rail nie dostało się żadne zanieczyszczenia, które mogą je uszkodzić. Koszty naprawy niestety będą bardzo wysokie.
Podstawowym wyznacznikiem częstotliwości wymiany filtra paliwa w dieslu będą wskazania producenta. Najczęściej zaleca się wymianę po pokonaniu około 30 000 do nawet w niektórych przypadkach do 120 000 km. Jeżeli jednak w ciągu roku pokonujemy pomiędzy 10 000 a 20 000 km, wymieniamy filtr co roku.
Warto też pamiętać o tym, że w silniku Diesla wymiany filtra paliwa powinno dokonywać się przed każdą zimą. W tym okresie w filtrze zbiera się najwięcej wody, parafiny i ciężkich frakcji oleju, które podczas mrozu mogą zamarznąć, uniemożliwiając uruchomienie samochodu.
Kiedy wymienić filtr kabinowy?
Filtr kabinowy, który oczyszcza powietrze w kabinie samochodu z zanieczyszczeń, ma wpływ na nasze zdrowie. Nie warto zatem oszczędzać na nim kilkadziesiąt złotych, bo tyle kosztuje dobrej jakości filtr kabinowy.
Najpopularniejsze na rynku są filtry z aktywnym węglem. Dostępne są jednak również filtry biofunkcjonalne. Mają one specjalną powłokę biofunkcjonalną z naturalnym polifenolem, który pochłania wolne alergeny. Dodatkowa powłoka antybakteryjna zabiera bakteriom i pleśni naturalną podstawę pożywienia. Możemy też kupić filtr kabinowy z jonami srebra, który zatrzymuje do 99% wszystkich cząstek pyłu i smogu (o wielkości cząstek do 2,5 µm) oraz sadzę i pyłki roślin w warstwie ultradrobnych mikrowłókien.
Filtr kabinowy zawsze wymieniamy przynajmniej raz w roku przed okresem letnim, przy serwisie klimatyzacji i odgrzybianiu.
Kiedy wymienic filtry gazu LPG?
Samochody zasilane LPG mają pod maską dodatkowe dwa filtry odpowiadające oczywiście za czystość gazu. Jeden filtr oczyszcza fazę lotną gazu, drugi fazę ciekłą. Czas lub przebieg, po jakim musimy wymieniać filtry, określa producent instalacji gazowej. Zazwyczaj są one bardzo sensownie skalkulowane. Znaczna większość producentów zaleca wymianę filtrów podczas serwisu po roku lub maksymalnie 15 tys. km.
Artykuł sponsorowany