MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Porady

Dziecko w foteliku, czyli prosta droga do bezpieczeństwa

  • Redakcja
  • 27 lutego 2020
  • 4 minute read
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Co warto wiedzieć o swoim dziecku, by wybrać dla niego dobrze dopasowany fotelik? Czy Twoja pociecha zawsze musi w nim podróżować? I dlaczego przewożenie dziecka w foteliku tyłem do kierunku  jazdy, jeśli będziesz pamiętać o jednym warunku, jest bardzo dobrym pomysłem?

Fotelik, prawo i wzrost

Zapewnienie dziecku bezpieczeństwa jest podstawowym obowiązkiem każdego rodzica. Dlatego wybierając się na przejażdżkę lub w dalszą podróż, należy zapoznać się z zasadami opisanymi w Prawie o ruchu drogowym. Znajdują się tam wytyczne, które określają minimalny wzrost, od którego dziecko może być wożone samochodem bez fotelika. Warto także zapoznać się dokładniej z obowiązującymi przepisami i ich wyjaśnieniem. Informacje takie znajdziesz w artykule “Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w samochodzie?”. Ważne jest, by zapamiętać najważniejsze zasady:

  • W polskim prawie wzrost jest kryterium, które określa obowiązek przewożenia dziecka w foteliku. 
  • Dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu podróżuje w foteliku. 
  • Od powyższej zasady istnieją wyjątki.
  • Jeśli dziecko ma co najmniej 135 cm wzrostu, ale jego waga i wzrost uniemożliwiają wsadzenie go do fotelika, to może siedzieć na tylnym siedzeniu przypięte pasami.
  • Gdy samochodem podróżuje troje dzieci, to można przewozić jedno z nich bez fotelika, jeśli ukończyło 3 rok życia. Przypina się je pasami na środku tylnego siedzenia.
  • W taksówce, w samochodach policyjnych, karetkach i pojazdach Straży Miejskiej i Granicznej dziecko nie jest wymagany fotelik.
  • Zaświadczenie lekarskie może znosić obowiązek podróżowania dziecka w foteliku.

Przestrzeganie powyższych zasad pozwoli Ci bezpiecznie przewozić pociechę, a także zaoszczędzić pieniądze. Mandat za przewożenie dziecka bez fotelika wynosi 150 zł i 6 punktów karnych. Taka sama kara spotka rodzica, który będzie używał fotelika niezgodnie z przyjętymi przez producenta wytycznymi. 

Bezpieczny fotelik a waga dziecka

Obowiązek przewożenia dziecka w foteliku związany jest ze wzrostem pociechy. Natomiast dobór odpowiedniego urządzenia to zupełnie inna sprawa. W regulaminie nr 44 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych znajduje się podział fotelików bezpieczeństwa na 5 grup ze względu na wagę dziecka. 

Dzieci ważące mniej niż 10 kg powinny podróżować w fotelikach z grupy 0. Nieco cięższym (mniej niż 13 kg) dedykowane są foteliki z oznaczeniem 0+. Kolejne 3 grupy oparte są na przedziałach wagowych. I tak dzieci ważące od 9 do 18 kg powinny siedzieć w fotelikach z grupy I, a te o wadze od 15 do 25 kg w fotelikach z grupy II. Dla najcięższych dzieci (od 22 do 36 kg) przeznaczone są urządzenia z grupy III. 

Wybierając fotelik, zwróć uwagę także na oznaczenia mówiące o jego certyfikatach. To bardzo ważne! Takie foteliki przeszły szereg testów, które sprawdzały ich funkcjonalność w praktyce. Przyjmuje się, że podstawą są dwa certyfikaty: ECE R44-03 lub ECE R44-04. Jeśli na stronie internetowej lub w sklepie nie znajdziesz powyższych oznaczeń na opakowaniu, to nie kupuj takiego fotelika. Urządzenie, które nie przeszło odpowiednich testów, może stwarzać zagrożenie dla dziecka.

Z przodu? Tu liczy się wiek!

Jak już znasz wzrost i wagę dziecka oraz masz dobrany fotelik, to warto rozważyć jeszcze jedną kwestię. Czy można przewozić dziecko na przednim siedzeniu? W naszym kraju nie ma takiego zakazu. Oczywiście dziecko powinno być w foteliku. Należy wtedy pamiętać o bardzo ważnej zasadzie:

  • Jeśli przewozisz dziecko w foteliku na przednim siedzeniu tyłem do kierunku jazdy, to musisz wyłączyć poduszkę powietrzną dla tego miejsca.

To bardzo ważne! W razie wypadku poduszka powietrzna wystrzeliwuje z bardzo dużą prędkością. Gdy uderzy w fotelik, to może spowodować poważne obrażenia dziecka. Na szczęście nowoczesne samochody mają zamontowane czujniki, które wykrywają fotelik i dezaktywują poduszkę powietrzną.

Samo przewożenie dzieci w foteliku przeciwnie do kierunku jazdy jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Pozycja taka sprawia, że w razie wypadku siły działające na ciało dziecka rozkładają się bardziej równomiernie. W przypadku podróżowania przodem do kierunku jazdy uderzenie wyrzuca główkę dziecka do przodu, co bardzo obciąża jego kręgi szyjne. A ze względu na drobną budowa ciała i rozwijający się dopiero układ szkieletowy, dzieci są bardziej narażone na urazy.

Ze względu na powyższe zastrzeżenia Norwegia wprowadziła obowiązek przewożenia dzieci do 4. roku życia w fotelikach tyłem do kierunku jazdy. W innych krajach istnieją obostrzenia co do podróżowania dzieci na przednim siedzeniu. Na Białorusi, w Bułgarii, Czarnogórze, Chorwacji, Grecji i Słownie dziecko może podróżować na przednim siedzeniu od 12. roku życia. We Francji jest to 10 lat. We Włoszech dziecko, które nie ukończyło 12 lat, może siedzieć z przodu, ale tylko w dopasowanym foteliku. Za to w Holandii każde dziecko poniżej 3. roku życia może podróżować tylko na tylnym siedzeniu.

Niektóre foteliki są drogie, ale jeśli przeszły odpowiednie testy, to warto w nie zainwestować dla ochrony dziecka. Na bezpieczeństwie nigdy nie warto oszczędzać! Za to można w prosty sposób zaoszczędzić na obowiązkowym OC i znaleźć świetną ofertę AC. Jak to zrobić? Po prostu oblicz ubezpieczenie OC i AC samochodu w kalkulatorze OC Mubi. W ten sposób zabezpieczysz nie tylko swoje dziecko, ale i siebie przed niespodziewanymi drogowymi zdarzeniami. 

Artykuł partnera

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Redakcja

Musisz przeczytać:
Zobacz
  • Aktualności

Znowu otarcie na parkingu? Jak usunąć rysy z karoserii?

Citroen C5 II fot: Wikipedia
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Używany Citroen C5 II – dane techniczne, spalanie, opinie

Zobacz
  • Samochody elektryczne

Hybryda plug-in w 2022 roku – co wybrać?

Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Używany Volkswagen Tiguan (Mk1, 2007-2015) – opinie, awarie

Zobacz
  • Aktualności

Złomowanie pojazdu – jak to zrobić?

Zobacz
  • Akcesoria

Dodatki do silników diesel – poznaj płukankę do silnika TEC 2000

Zobacz
  • Aktualności

Mercedes rezygnuje z salonów dealerskich

Zobacz
  • Aktualności

Brak OC – jakie konsekwencje grożą właścicielowi samochodu?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT