Filtr paliwa obecnie pełni bardzo ważną funkcję w układzie paliwowym, ważniejszą niż kilkanaście lat temu. Szczególnie dotyczy to silników diesla, które są wrażliwe na wszelkie zanieczyszczenia. Aktualnie, w nowoczesnych jednostkach większość awarii układu paliwowego jest skutkiem zaniedbań związanych z filtrem paliwa. Wysokiej jakości filtr paliwa to warunek bezawaryjnej pracy silnika.
Każda kolejna generacja silnika diesla oraz benzynowego posiada bardziej precyzyjny i wydajny układ paliwowy, dzięki czemu przy zachowaniu wysokiej mocy zużywają jeszcze mniej paliwa. Wynika to wszystko z norm emisji spalin i ograniczenia szkodliwych związków. Żeby zapewnić optymalną pracę układu paliwowego, niezbędny jest m.in. odpowiedni filtr paliwa. Powinien, być on dostosowany do pracy z najnowocześniejszymi układami, dlatego producenci stale udoskonalają ich budowę.
Od tego jak działa filtr paliwa zależy w dużej mierze działanie całego układu paliwowego – głównie pompy Common Rail oraz wtryskiwaczy.
Dlaczego filtr paliwa w dieslu jest ważniejszy niż w benzynie?
Niestety olej napędowy, narażony jest na występowanie różnych zanieczyszczeń. Ponadto specyfika sprawia, że paliwo to ma skłonności do wytrącania się parafiny i cząsteczek żywicznych, mętnienia oraz zbierania się wody. Właściciele pojazdów z dieslem, doświadczają tego podczas ujemnych temperatur. Uruchomienie silnika staje się wtedy niemożliwe i konieczna jest wymiana filtra paliwa na nowy. Żaden układ wtryskowy nie będzie w stanie prawidłowo pracować bez odpowiedniego filtra paliwa.
Silniki zasilane benzyną bezołowiową mają pod tym względem znacznie lepiej, ponieważ paliwo to jest czyste – znacznie czystsze od oleju napędowego. Dzięki temu filtr paliwa nie wymaga wymiany wcale lub bardzo rzadko.
Zobacz też: Jak dobrać olej silnikowy?
Co ile wymieniać filtr paliwa?
Samochody wyposażone w silnik benzynowy z uwagi na czystość tego paliwa, zazwyczaj nie mają możliwości wymiany filtra paliwa. Jeśli nawet da się go wymienić, to praktycznie nikt tego nie robi. Z kolei niektórzy producenci samochodów wyraźnie określają interwał. Najczęściej zaleca się wymianę filtra paliwa po pokonaniu od 30 000 nawet do 120 000 km w niektórych autach japońskich. Jeżeli takiej informacji nie znajdziemy w instrukcji obsługi, mimo wszystko warto wymienić filtr co 2-3 lata, szczególnie w najnowszych jednostkach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim.
W przypadku silników diesla sprawa jest dużo prostsza – filtr paliwa wymieniam raz w roku, najlepiej przed zimą.
Jaki filtr paliwa kupić?
Tak jak już zostało wspomniane wcześniej filtr paliwa, szczególnie do diesla, musi być bardzo wysokiej jakości. Tylko taki produkt jest w stanie zapewnić odpowiednią pracę silnika przy zachowaniu optymalnych parametrów.
Z tego względu nie warto oszczędzać na filtrze paliwa, tylko stosować sprawdzone i cenione marki. Najlepszy zapewne będzie oryginalny filtr, ale zarazem najdroższy. Można jednak bez problemu kupić zamiennik tego samego producenta, który wytwarza filtry na pierwszy montaż. Nie oznacza to absolutnie, że filtry innych producentów są gorsze.
Uznawane za jedne z najlepszych są filtry firmy MANN. W przypadku najpopularniejszych marek w naszym kraju, czyli Skody i Volkswagena często może to być filtr paliwa MAN-FILTER PU 8014. Pasuje on do silnika 2.0 TDI, który najczęściej można spotkać w samochodach grupy VAG.
Bardzo dobre jakościowo są także filtry Knecht, Bosch oraz Filtron, który to obecnie należy do koncernu Mann Hummel. Wszystkie te filtry na pewno spełniają najwyższe standardy i bez obawy można je stosować.
Artykuł sponsorowany
1 comment
Krótko zwięźle i na temat napisane, dlaczego tak ważne jest dbanie o filtr paliwa. Możnaby się bardziej rozpisać, ale wiele osób nawet takich informacji potrzebuje. Dobrze, że takie artykuły powstają!