Przedzimowe porządki
Myśląc o kompleksowej obsłudze auta, warto zacząć od jego dokładnego umycia zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Nie wiadomo, kiedy znów trafi się taka okazja przed nadejściem wiosennego ocieplenia. Przy okazji warto również zadbać o lakier. Można to zrobić na kilka sposobów. Jednym z najtańszych i najpopularniejszych wśród kierowców jest położenie powłoki zabezpieczającej w postaci twardego wosku https://www.iparts.pl/czesc/twardy-wosk-w-plynie-sonax-250-ml-sonax-301100,1-sonax-301100-1044396.html. Takie rozwiązanie nie tylko ochroni lakier auta, ale również umożliwi łatwiejsze jego mycie oraz lepiej zabezpieczy pojazd przed osiadającym brudem. Skoro przy nadwoziu jesteśmy, warto przy okazji nasmarować wszystkie gumowe elementy (np. uszczelki) dobrym środkiem na bazie silikonu. Uchroni to je przed przymarzaniem do metalowych powierzchni karoserii (przymarzające drzwi – brzmi znajomo?). Podobnie z zamkami, jednak w ich przypadku nigdy nie należy używać przypadkowych, domowych specyfików. Wystarczy wydać kilka złotych, aby zaopatrzyć się w dobrej marki odmrażacz do zamków. Idźmy dalej…
Płyn płynowi nierówny
Dla wielu kierowców może się to wydać błahe, lecz nieodpowiedni płyn do spryskiwaczy może im przysporzyć w zimie sporych problemów. Letni płyn przed nadejściem mrozów należy zastąpić odpowiednim, zimowym preparatem, przystosowanym do pracy w niskich temperaturach. Podobnie rzecz się ma z płynem chłodniczym.
W sytuacji, gdy nie ma pewności, w jakim stopniu płyn w chłodnicy jest odporny na zamarzanie, należy sprawdzić jego temperaturę krzepnięcia. W prawidłowo działających układach wartość ta wynosi około -37 stopni Celsjusza. Temperaturę krzepnięcia płynu chłodniczego można sprawdzić w dowolnym serwisie samochodowy za pomocą glikometru. Często taka usługa jest darmowa – mówi Dominik Kakietek, ekspert sklepu motoryzacyjnego iParts.pl.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że zamarznięty płyn w układzie chłodzenia może zniszczyć nie tylko chłodnicę, ale i silnik!
Sprawna bateria, sprawny silnik
Przed zimą warto, a nawet trzeba odpowiednio zadbać o akumulator. Bateria samochodowa przy -18 stopniach Celsjusza traci od 20 do nawet 50 proc. swej mocy rozruchowej, a sama jednostka napędowa stawia opory o 50 proc. większe. Stan techniczny akumulatora najszybciej i zazwyczaj całkowicie za darmo można sprawdzić w najbliższym serwisie samochodowym. Taka czynność polega na zmierzeniu wartości prądu ładowania oraz prądu upływu na postoju. Przy okazji warto również skontrolować przewody alternatora oraz rozrusznika. Jeżeli akumulator okaże się zbyt wyeksploatowany lub w złym stanie technicznym, należy go bezzwłocznie wymienić na nowy https://www.iparts.pl/czesc/akumulator-bosch-0092s50080,0-30-0092s50080-2140.html. We własnym zakresie można wyczyścić połączenia biegun-klem oraz ich powierzchnie. Zaśniedziałe połączenia mogą prowadzić do spadku napięcia, natomiast zbyt duże lub zbyt małe napięcie ładowania doprowadzi do trwałego uszkodzenia baterii samochodowej. Pamiętajmy, że niesprawny lub nieprawidłowo działający akumulator spowoduje problemy z uruchomieniem silnika, zwłaszcza w zimie.
Opony zimowe nie tylko z nazwy
Kolejna sprawa, dla jednych oczywista, dla drugich stanowiąca niepotrzebny wydatek – ogumienie. Opony zimowe, jak sama nazwa wskazuje, zostały skonstruowane do poruszania się w trudnych warunkach zimowych.
Zimówki są najczęściej wykonane z większej ilości naturalnego kauczuku oraz oleju roślinnego, dzięki czemu mają mniejszą tendencję do poślizgu, zapewniają większą elastyczność, natomiast budowa bieżnika gwarantuje lepszą przyczepność na lodzie, śniegu oraz na błocie pośniegowym. Daje to lepszy komfort jazdy oraz przede wszystkim większe bezpieczeństwo podróżowania zimą – przekonuje Daniel Bień, ekspert techniczny w iParts.pl.
Wycieraczki samochodowe tylko z wkładem grafitowym
Dobrej jakości wycieraczki kosztują zaledwie kilkadziesiąt złotych https://www.iparts.pl/czesc/pioro-wycieraczki-bosch-3397007187,0-30-3397007187-3969.html, a mogą w znaczący sposób podnieść bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania samochodem w zimie. Przy złym stanie wycieraczek może być jednak zupełnie odwrotnie. Pióra wycieraczek w okresie zimową mają o wiele trudniejsze zadanie do wykonania niż na wiosnę czy w lecie. Muszą się zmierzyć nie tylko z deszczem, ale również ze śniegiem, lodem oraz szlamem rozrzucanym przez koła samochodu jadącego z przodu. Warto więc wymienić pióra wycieraczek na te wykonane ze specjalnych kompozytów grafitowych, które są skuteczniejsze w oczyszczaniu szyby, a także są mniej podatne na sztywnienie z powodu niskiej temperatury. Pamiętajmy, aby pod żadnym pozorem nie używać wycieraczek jako alternatywy dla skrobaczki, a także nigdy nie odrywać ich na siłę od przymarzniętej szyby!
Artykuł sponsorowany
1 comment
Bardzo wartościowy artykuł! Przygotowanie samochodu na zimę to klucz do uniknięcia wielu problemów na drodze. Wiem jak frustrujące są poranne sytuacje z przymarzniętymi uszczelkami czy niesprawnym akumulatorem. Dziękuję za przypomnienie o takich ważnych krokach, jak wymiana płynu do spryskiwaczy czy zadbanie o odpowiednie ogumienie. Świetnie, że iParts.pl oferuje szeroką gamę produktów niezbędnych do konserwacji auta przed zimą. Dobrze znać takie miejscówki. Dzięki takim wskazówkom i odpowiedniemu przygotowaniu, zima na drodze może stać się o wiele mniej stresująca!