W dzisiejszych czasach coraz więcej towarów wymaga przewozu o niestandardowych wymiarach i wadze. W związku z tym, przewozy ponadgabarytowe stają się coraz bardziej popularne. Jednakże, aby przewoźnik mógł z powodzeniem zrealizować takie przewozy, musi uwzględnić nie tylko wymogi, jakie nałożył na niego ustawodawca, ale również cały proces logistyczny. Planowanie najkorzystniejszego sposobu transportu towarów o niestandardowych wymiarach i wadze to kluczowy element, który przewoźnik musi wziąć pod uwagę. Nieodpowiednie działania mogą bowiem pociągnąć za sobą dotkliwe konsekwencje finansowe. W niniejszym artykule omówimy zatem istotę przewozów ponadgabarytowych oraz kluczowe czynniki, które przewoźnik musi uwzględnić w procesie planowania, aby zminimalizować ryzyko strat finansowych.
Transport ponadgabarytowy- czym jest?
Transport ponadgabarytowy to forma przewozu, która odnosi się do pojazdów lub zespołów pojazdów, których naciski osi z ładunkiem lub bez niego, przekraczają dopuszczalne wartości, przewidziane dla konkretnej drogi w przepisach o drogach publicznych. Inną sytuacją, w której mówimy o transporcie ponadgabarytowym, jest przewóz towarów o niestandardowych wymiarach lub masie, który przekracza wartości określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W większości przypadków dotyczy to pojazdów, które razem z ładunkiem przekraczają 16,5 metra całkowitej długości, 2,5 metra szerokości, 4 metry wysokości oraz 42 tony ciężaru całkowitego, wliczając w to wagę kierowcy, paliwa i innych elementów.
Przepisy dotyczące transportu ponadgabarytowego
Ustawa Prawo o ruchu drogowym systematyzuje zasady przejazdu pojazdami nienormatywnymi i przewożenia ładunków, które przekraczają dopuszczalne normy. Istnieje siedem rodzajów zezwoleń, które są uzależnione od rodzaju przekroczenia danych norm, w tym wymiarów, masy lub nacisków osi w pojazdach. Zgodnie z ustawą, obowiązkowym dokumentem uprawniającym do przewozu po drogach publicznych ładunków, które przekraczają dopuszczalne normy, jest zezwolenie. Kategorie I i II są wydawane dla ładunków podzielnych, a kategorie od III do VII są przeznaczone dla towarów niepodzielnych, które nie mogą być podzielone na mniejsze ładunki bez znacznego wzrostu kosztów lub ryzyka powstania szkody.
Transport ponadgabarytowy – niestandardowe wymiary i ciężkie ładunki
Ładunki ponadgabarytowe to te, które przekraczają dopuszczalne normy, zazwyczaj charakteryzujące się niestandardowymi wymiarami oraz dużą wagą. Zaliczane są do nich różnego rodzaju elementy konstrukcyjne, maszyny budowlane, zbiorniki, urządzenia przemysłowe i wiele innych. W większości przypadków są to towary, których wymiary i masa przekraczają standardowe normy transportowe, co utrudnia lub uniemożliwia przewóz za pomocą zwykłych środków transportu. Transport ponadnormatywny jest niezbędny dla przemysłu i budownictwa, ponieważ umożliwia przemieszczanie wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych z jednego miejsca na drugie.
Po szczegółowe informacje dotyczące transportu ponadgabarytowego zapraszamy do tego artykułu: https://www.ocrk.pl/transport-ponadgabarytowy/.
Artykuł sponsorowany