Jeśli masz pewność, że ani papierkowa robota, ani język nie są dla Ciebie przeszkodą, możesz sprowadzić używany samochód z Niemiec do Polski. Wystarczy tylko znać procedury zakupu samochodu od zachodniego sąsiada i wiedzieć, co trzeba zrobić na miejscu, by legalnie przyjechać autem do kraju.
Znajdź odpowiedni samochód do importu z Niemiec
Pierwszym krokiem jest znalezienie samochodu, który chcesz sprowadzić z Niemiec. Najlepiej zrobić to, korzystając z jednej ze stron internetowych z ogłoszeniami motoryzacyjnymi np. mobile.de. Możesz też kontynuować poszukiwania na innych stronach, choć liczba ofert jest tam mniejsza. W takich wyszukiwarkach wystarczy dopasować filtry do własnych upodobań (działają bardzo intuicyjnie, więc nie jest to trudne), aby znaleźć wybrany pojazd.
Po znalezieniu samochodu, który chcesz sprowadzić z Niemiec, czas na określenie potrzebnego budżetu. Ten krok będzie zależał od różnych czynników, dlatego zawsze miej świadomość tego, co składa się na koszt sprowadzenia auta z Niemiec do Polski. Wtedy nie dasz się nabrać na oszustwa lub przekręty.
Poznaj koszt sprowadzenia auta z Niemiec do Polski
Ostateczny wydatek sprowadzenia pojazdu do Polski obejmuje pięć czynników.
- Cena samochodu w Niemczech. Jest to cena brutto auta oferowanego w Niemczech.
- Koszt wyrobienia „żółtych tablic”. Uwzględnia pokrycie kosztów czynności administracyjnych na miejscu.
- Wykupienie krótkoterminowego ubezpieczenia OC.
- Przeprowadzenie badania technicznego (jeśli pojazd go nie posiada).
- Koszt transportu (paliwo, prowizja dla pośrednika, opłata dla firmy transportowej).
Zweryfikuj historię pojazdu
Gdy już znajdziesz interesujący Cię samochód, sprawdź jego historię. Pomocnym narzędziem jest serwis autoDNA, dzięki któremu możesz szybko sprawdzić historię pojazdów używanych z Europy i USA. Wystarczy, że wpiszesz do bazy danych 17-znakowy numer VIN. Możesz poprosić o jego podanie sprzedawcę, zanim wyruszysz w podróż do Niemiec. Wówczas jeszcze w Polsce zweryfikujesz prawdziwość informacji otrzymanych od aktualnego właściciela pojazdu. Sprawdzisz nie tylko oryginalny stan licznika, ale także dowiesz się, czy auto nie jest kradzione.
Załatw formalności w Niemczech
Jeżeli chcesz obniżyć koszt importu auta z Niemiec, osobiście powróć nim do kraju na kołach. Najlepiej, gdy pojazd został już wyrejestrowany przez sprzedawcę. Wówczas musi mieć dwa dokumenty tzw. duży i mały brief ze stosowną adnotacją. Duży brief to odpowiednik polskiej karty pojazdu, a mały to dowód rejestracyjny. Z takimi dokumentami udajesz się do lokalnego biura rejestracji pojazdów w Niemczech i przeprowadzasz procedurę tymczasowej rejestracji.
Jeśli kupujesz pojazd od osoby fizycznej, potrzebna jest umowa kupna-sprzedaży podpisana przez obie strony. Gdy kupujesz go od dealera lub z komisu, wystarczy faktura zakupu. Dodatkowo będziesz potrzebować kompletu niemieckiej dokumentacji do samochodu (duży i mały brief), krótkoterminową polisę OC, zieloną kartę i potwierdzenie ważnego badania technicznego pojazdu.
Dopiero z tymi dokumentami możesz wykupić tymczasowe tablice rejestracyjne. Najczęściej są to tzw. żółte tablice krótkoterminowe (wydawane na maksymalnie 5 dni), które pozwalają zjechać samochodem do Polski. Autem z takimi tablicami oraz ważnym badaniem technicznym i polisą OC można przyjechać „na kołach” i przeprowadzić szybką rejestrację w kraju.
Zarejestruj samochód w Polsce
W ciągu 30 dni od sprowadzenia auta z Niemiec do Polski musisz opłacić podatek akcyzowy oraz zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla swojego miejsca zamieszkania. Pamiętaj, że do załatwienia formalności w Polsce potrzebne są przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego dokumenty, które potwierdzają zakup auta (umowa lub faktura). Pojazd musi też mieć ważny przegląd oraz wykupione w kraju ubezpieczenie OC. Do wniosku o rejestrację należy dołączyć także niemieckie tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny i kartę pojazdu.
Sama procedura nie trwa długo i nie jest skomplikowana. Pamiętaj tylko o skompletowaniu wszystkich niezbędnych dokumentów, wypełnieniu wniosku oraz uiszczeniu opłat akcyzowych i urzędowych.
Artykuł sponsorowany