Aby ogumienie mogło spełnić wszystkie swoje funkcje, musi być ściśle dopasowane do zaleceń producenta samochodu. Jednym z parametrów, które określa fabryka, jest dostosowanie indeksu prędkości opon do możliwości pojazdu. Co dokładnie oznacza indeks prędkości na oponach i jakie są jego rodzaje?
Indeks prędkości opony – co to jest?
Indeks prędkości opon, czyli speed index to parametr, który określa, przy jakiej prędkości ogumienie będzie w stanie zachowywać się w prawidłowy sposób. Im wyższa prędkość pojazdu, tym większe siły oddziałują na ogumienie. Co więcej, im większa masa pojazdu, tym te oddziaływania będą mocniejsze. Posłużmy się przykładem popularnego ogumienia w rozmiarze 215/65 R16, dostępnego pod adresem: https://www.sklepopon.com/opony/215/65/r16. Różne modele tego wymiaru mają indeksy prędkości oznaczone literami: H, Q, R, S, T, V, W. Przy wyborze konkretnej propozycji, należy oprzeć się na informacji dotyczącej indeksu prędkości, którą producent samochodu umieszcza w okolicach progu pojazdu, słupka B, lub na klapie wlewu paliwa. O ile zazwyczaj mamy pewien zakres w wyborze rozmiaru opon i felg dopasowanych do pojazdu, to indeks prędkości nie powinien być niższy niż przewidziany na etapie projektowania i testowania pojazdu. Od tej reguły jest jednak pewien wyjątek.
Oznaczenia indeksu prędkości opon samochodowych
W sytuacji zakupu opon letnich należy pamiętać, aby zawsze kierować się wskazówkami producenta w karcie homologacji. Z kolei indeks prędkości na oponach zimowych został uregulowany przez Unię Europejską, a także Polski Kodeks Drogowy. Określają one, iż możliwe jest stosowanie mniejszego indeksu, niż ten podany przez producenta, jednakże nie może być on niższy niż oznaczenie Q, czyli 160 km/h. W przypadku stosowania opon o niższych indeksach wymagane jest wyposażenie pojazdu w informacyjną nalepkę widoczną dla kierowcy.
Oznaczenia prędkości opon ustalone są według liter alfabetu, a w przypadku indeksu A – również cyfr. Najniższą wartością jest „A1” – 5 km/h, natomiast najwyższą „Y” – 300 km/h. Każda kolejna litera, oznacza coraz wyższe prędkości. W przypadku opon samochodowych najczęściej spotyka się oznaczenia od „Q” do „Y”. Indeks prędkości można odczytać z profilu opony, znajduje się on na końcu zapisu rozmiaru. Dla podanego przykładowo wymiaru opon może zatem wyglądać następująco: 215/65 R16 102 V – w tym przypadku indeks prędkości V określa prędkość maksymalną do 240 km/h.
Warto pamiętać, aby zawsze dobierać indeks prędkości opon do zaleceń zawartych w homologacji, a także konkretnego modelu samochodu. Wybór ten zawsze można skonsultować ze specjalistą. Należy liczyć się z tym, że źle dobrany indeks, może mieć fatalne skutki. Opony takie mogą nawet wystrzelić w trakcie jazdy, powodując niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu drogowego i samego kierowcy.
Jaki indeks prędkości opon wybrać?
Wiemy już, że zakup opon o indeksie niższym niż przewidział producent, nie jest rozsądną decyzją. Co z zastosowaniem ogumienia, którego możliwości przewyższają potencjał samochodu? Okazuje się, że może to przynieść pewne korzyści, ale nie należy podchodzić do takiej decyzji zbyt pochopnie.
Decydując się na opony o zawyżonym indeksie prędkości, dostaniemy wyższy poziom stabilności pojazdu w trakcie jazdy, np. pod wiatr. Co więcej, dzięki temu zabiegowi auto będzie wykazywało się lepszą responsywnością, czyli reakcją na ruchy kierownicą. Jest to także dobra opcja dla osób, które uwielbiają szybką jazdę, ponieważ wyższy indeks pozwala na lepsze wchodzenie w zakręty przy wysokich prędkościach. Poza tym ogólne odczucia ze sportowej jazdy w tym wypadku są lepsze.
Takie rozwiązanie posiada także pewne wady. Po pierwsze trzeba będzie zapłacić więcej za dany komplet ogumienia, co w przypadku niektórych osób ma kluczowe znacznie. Po drugie komfort jazdy drastycznie zmniejsza się, ponieważ cały pojazd będzie bardziej „sztywny”. Występuje tutaj również większe zużycie paliwa. Co więcej, zamontowanie opon innych niż zalecane, przyczynia się do ogólnej zmiany właściwości jezdnych pojazdu. W niektórych przypadkach może to być tak drastycznie niekorzystna zmiana, że dyskwalifikuje taki wybór.
Artykuł sponsorowany