Jak co roku zapewne stajesz przed dylematem wyboru opon zimowych. Tak wiem, nie jest to prostą sprawą. Od ilości oferowanych modeli i mnogości często sprzecznych opinii potrafi zakręcić się w głowie. Ja wiem, które są najlepsze opony zimowe.
Jeżeli szukałeś opinii o oponach zimowych, zapewne trafiłeś na różne fora internetowe i sklepy gdzie można przeczytać opinię osób, które najprawdopodobniej używają danego modelu opon. Celowo napisałem najprawdopodobniej, bo nie mamy pewności kto i dlaczego napisał opinię. Wszystko to, co przeczytałeś w wyżej wspomnianych przeze mnie źródłach, musisz obdarzyć bardzo ograniczonym zaufaniem i przepuścić przez solidny filtr. Prawda jest taka, że opinie ludzi nie są miarodajne. Są jedynie bardzo indywidualnymi i subiektywnymi odczuciami. Tak naprawdę tylko bezpośrednie porównanie kilku opon w identycznych warunkach może dać odpowiedź, które opony zimowe są najlepsze.
Ja zawsze przed wyborem opon czytam testy różnych instytucji, które się tym zajmują. Nie ograniczam się tylko do spojrzenia w tabelkę i dowiedzenia się która opona wygrała test. Bardziej dogłębna analiza wyłania różne rzeczy. Oczywiście trzeba uznać, że opona, która zwyciężyła testy, jest najlepsza w ujęciu ogólnym spośród testowanych. Nie oznacza to jednak, że będzie ona optymalnym wyborem dla Ciebie.
Organizacje testujące opony badają je pod bardzo wieloma względami, a co najważniejsze robią to w identycznych warunkach. Jedna opona zimowa będzie bardzo dobra na mokrej nawierzchni a słaba na śniegu, inna zaś może mieć odwrotne cechy. Przed wyborem opon musisz przemyśleć, w jakich warunkach jeździsz, ile rocznie pokonujesz kilometrów i na jakich właściwościach ci zależy. Wiem także, że znaczna większość kierowców za główne kryterium wyboru opon bierze ich cenę. Ok, jak masz małe miejskie auto, jeździsz niewiele i raczej spokojnie, nie musisz kupować najdroższych marek premium. Prawdopodobnie w twoim przypadku wystarczające będą opony z niższej półki cenowej. Z drugiej strony, jeżeli masz mocny samochód i robisz sporo kilometrów, warto kupić opony, które są w czołówce testów.
Sprawdź: Najlepsze opony zimowe 2020/2021
Żeby jednoznacznie wybrać, które są najlepsze opony zimowe, zebrałem wszystkie testy z roku 2018 i przedstawiam je poniżej. Wyniki są w podziale na rozmiar opon i organizację, która je testowała.
Najlepsze opony zimowe – 175/65 R14
Wyniki testów OAMTC
Zasady punktacji: im mniej przyznanych punktów tym opona lepsza w danych warunkach.
Opona | Na suchym 15%* | Na mokrym 30%* | Na śniegu 20%* | Na lodzie 10%* | Hałas 5%* | Zużycie paliwa 10%* | Zużycie opon 10% * | Ocena ogólna |
Continental Wintercontact ts 860 | 2,3 | 1,7 | 1,8 | 2,5 | 3,5 | 2,2 | 2 | 4 |
Dunlop Winter Response 2 | 2,4 | 1,8 | 1,9 | 2,5 | 3,4 | 1,7 | 2 | 4 |
Firestone Winterhawk 3 | 2 | 2,6 | 2,3 | 2,5 | 3,3 | 1,8 | 2 | 3 |
Nokian WR D4 | 2,6 | 2,4 | 2,7 | 2,4 | 3,8 | 2,2 | 2 | 3 |
Goodyear UltraGrip 9 | 2,6 | 2,2 | 2,8 | 2,5 | 3,5 | 1,8 | 1,5 | 3 |
Debica Frigo 2 | 2,9 | 2,9 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 2,2 | 2 | 3 |
Esa+Tecar Super Grip 9 | 2,5 | 2,4 | 2,9 | 2,5 | 3,3 | 1,6 | 2 | 3 |
Sava Eskimo S3+ | 2,9 | 2,9 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 2,1 | 2 | 3 |
Vredestein Snowtrac 5 | 2,3 | 2,9 | 2,2 | 2,5 | 3,9 | 1,8 | 2,5 | 3 |
Pirelli Cinturato Winter | 3,1 | 2,4 | 2,2 | 2,5 | 3,2 | 2 | 3 | 3 |
Semperit Master-Grip 2 | 3,7 | 2,5 | 2 | 2,5 | 3,8 | 2,4 | 2,5 | 2 |
Nankang Snow SV-3 | 2,5 | 4,7 | 5,5 | 2,5 | 3,5 | 2,7 | 2 | 1 |
*waga jaka została przypisana dla danego parametru
Test tych samych opon w rozmiarze 175/65 R14 przeprowadziło Niemieckie ADAC. Wyniki są praktycznie takie same. W obydwu testach równie dobrze wypadł nasz rodzimy produkt Frigo 2. Pomimo że opony Dębica zajęły szóste miejsce, to przegrały tylko z markami premium. Co ciekawe, bardzo słabo wypadły opony Pirelli i Vredestein, które są dosyć drogie. Testy te pokazują, że nie zawsze opona najdroższa musi być najlepsza. Najlepszym przykładem na to jest Firestone Winterhawk 3. Jest jedną z tańszych opcji w zestawieniu, a zajęła trzecie miejsce w teście, wyprzedzając opony Nokian i Goodyear.
Najlepsze opony zimowe – 185/65 R15
Wyniki testów GTU
Zasady punktacji: im więcej punktów tym opona lepsza w danych warunkach
Opona | Suma pkt | Na śniegu | Na mokrym | Na suchym |
Continental Wintercontact ts 860 | 206 | 66 | 68 | 43 |
Continental Allseasoncontact (opona całoroczna) | 200 | 64 | 62 | 41 |
Nokian WR D4 | 195 | 65 | 58 | 40 |
Goodyear UltraGrip 9 | 191 | 57 | 68 | 40 |
Nokian Weatherproof (opona całoroczna) | 189 | 54 | 63 | 40 |
Dunlop Winter Response 2 | 186 | 62 | 57 | 39 |
Kumho Wintercraft WP51 | 183 | 60 | 56 | 40 |
Bridgestone Blizzak IM001 | 182 | 58 | 53 | 43 |
Nexen Winguard snow’g WH2 | 181 | 60 | 51 | 42 |
Michelin Crossclimate+ (opona całoroczna) | 180 | 50 | 52 | 52 |
Pirelli Cinturato Winter | 177 | 56 | 59 | 36 |
Kenda Wintergen 2 KR 501 | 173 | 67 | 36 | 36 |
Test GTU jest bardzo ciekawy, ponieważ sprawdzono z oponami zimowymi również całoroczne. Wyniki są zaskakujące. Drugie miejsce w zestawieniu zajęła właśnie opona wielosezonowa Continental Allseasoncontact. Okazała się ona znacznie lepsza od większości opon zimowych i to w każdej kategorii. Całkiem dobrze wypadła też kolejna wielosezonówka Nokian Weatherproof.
W ostatnich latach opony całoroczne stały się bardziej popularne. Ich zalety są oczywiste. Kupujemy jeden komplet opon, których nie trzeba zmieniać. Co prawda odstają one w pewnych kwestiach od opon letnich i zimowych, ale idealnie mogą sprawdzić się w małych miejskich autach. Jeżeli jednak jeździsz dużo, nie warto iść na kompromis.
Przeczytaj: Czy warto kupić opony wielosezonowe?
Najlepsze opony zimowe – 195/65 R15
Wyniki testów AUTOBILD
Zasady punktacji: im mniej punktów tym opona lepsza w danej kategorii
Opona | Opinia Autobild | Na śniegu | Na mokrym | Na suchym | Koszt opony |
Dunlop Winter Sport 5 | wzorowy | 2+ | 2+ | 2 | 1- |
Continental Wintercontact ts 860 | wzorowy | 2+ | 1- | 2 | 2 |
Kleber Krisalp HP3 | wzorowy | 1 | 3 | 2 | 2 |
Fulda Kristall Control HP2 | wzorowy | 2+ | 3- | 2- | 2 |
Hankook Winter i-cept RS2 W452 | dobry | 1- | 2 | 2 | 1- |
Goodyear Ultragrip 9 | dobry | 1 | 2- | 2- | 2+ |
Dębica Frigo HP2 | dobry | 2 | 2 | 2 | 2 |
Falken Eurowinter HS01 | dobry | 2- | 2 | 2 | 2- |
Nokian WR D4 | satysfakcjonujący | 1 | 2- | 2- | 2+ |
Uniroyal MS PLUS 77 | satysfakcjonujący | 2+ | 3+ | 3+ | 2 |
Michelin Alpin 5 | satysfakcjonujący | 3+ | 2 | 2 | 1 |
Semperit Master Grip 2 | satysfakcjonujący | 2+ | 3+ | 3+ | 2 |
Pirelli Cinturato Winter | satysfakcjonujący | 1- | 2- | 2- | 3- |
Bridgestone Blizzak IM001 evo | satysfakcjonujący | 3+ | 2- | 2- | 2 |
Yokohama Bluearth Winter v905 | satysfakcjonujący | 3+ | 2+ | 2+ | 2- |
Barum Polaris 3 | satysfakcjonujący | 2+ | 2- | 2- | 2- |
Vredestein Snowtrac 5 | satysfakcjonujący | 2 | 2 | 2 | 3+ |
Matador MP 92 sibir snow | satysfakcjonujący | 2- | 2- | 2- | 2- |
Firestone Winterhawk 3 | warunkowo zalecany | 2+ | 3+ | 3+ | 2+ |
Gislaved Euro frost 6 | warunkowo zalecany | 2 | 2- | 2- | 2- |
Opony w rozmiarze 195/65 R15 jest jednym z najbardziej popularnych stosowanych w samochodach. W teście AUTOBILD wzięło udział w sumie 51 opon zimowych. Żeby z tak dużej ilości odrzucić te najgorsze, przeprowadzono test hamowania na mokrej drodze, a następnie na śniegu. Z początkowej pięćdziesiątki pozostało 20 opon. Je zaś poddano bardziej szczegółowym testom. Najlepsza okazała się opona Dunlop Winter Sport 5, która świetnie sprawdziła się w każdych warunkach i na każdej nawierzchni. Drugie miejsce zajął Continental Wintercontact ts 860, który jeszcze lepiej wypadł pod względem zachowania na różnych nawierzchniach, ale ma wyższą cenę od Dunlopa i w ujęciu ogólnym to Winter Sport 5 zwyciężył. Trzecie miejsce przypadło oponom Kleber Krisalp HP3, które wyróżniają się wysokimi parametrami zimowymi, wysokim bezpieczeństwem i krótką drogą hamowania. Czwarta pozycja w teście to Fulda Kristall Control HP2, zapewniająca dobre parametry zimą, komfort jazdy i niskie opory toczenia. Na piątym miejscu plasują się opony Hankook Winter i-cept RS2 z oceną dobrą. Minusem tej opony są wysokie opory toczenia oraz nieco za słabe zachowanie na zakręcie.
Najlepsze opony zimowe – 205/55 R16
Test opon w rozmiarze 205/55 R16 na rok 2018 przeprowadziło aż 4 organizacje i jeden magazyn motoryzacyjny. W przypadku TCS, ADAC i OAMTC, które przeprowadziły test tych samych modeli opon, wyniki niczym się nie różnią. Organizacja ANWB także testowała opony takie same jak trzy powyższe. W tym przypadku pierwsza 5 jest dokładnie taka sama, dopiero na dalszych pozycjach wyniki się nieco różnią, ale nie są one diametralnie. W przypadku magazynu motoryzacyjnego AUTO EXPRESS zwycięzca jest dokładnie taki sam jak w pozostałych. Nie ma sensu, żebym wypisywał wszystkie testy, więc przedstawię tylko ten przeprowadzony przez ADAC.
Wyniki testów ADAC
Zasady punktacji: im mniej punktów tym lepsza opona
Opona | Na suchym 15%* | Na mokrym 30% * | Na śniegu 20%* | Na lodzie 10%* | Hałas 5%* | Zużycie paliwa 10%* | Zużycie opon 10%* |
Continental Wintercontact ts 860 | 2,5 | 2,1 | 1,9 | 2,5 | 3,0 | 1,7 | 2,0 |
Goodyear Ultragrip 9 | 2,3 | 2,1 | 2,0 | 2,5 | 3,3 | 1,8 | 2,0 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,3 | 2,3 | 1,9 | 2,5 | 3,3 | 2,1 | 2,0 |
Kleber Krisalp HP3 | 2,4 | 2,6 | 1,9 | 2,3 | 3,1 | 2,0 | 2,0 |
Michelin Alpin 5 | 2,0 | 2,4 | 2,7 | 2,5 | 3,6 | 2,4 | 1,0 |
Nexen Winguard snow’g WH2 | 2,3 | 2,6 | 2,7 | 2,5 | 3,2 | 2,5 | 1,5 |
Fulda Kristall Control HP2 | 2,5 | 2,7 | 2,8 | 2,3 | 3,6 | 2,1 | 2,0 |
Vredestein Snowtrac 5 | 2,3 | 2,8 | 1,9 | 2,5 | 3,6 | 1,8 | 2,5 |
Bridgestone Blizzak IM001 evo | 2,1 | 2,4 | 2,9 | 2,3 | 3,6 | 1,9 | 1,0 |
Nokian WR D4 | 2,5 | 2,9 | 1,8 | 2,5 | 3,4 | 1,7 | 3,0 |
Yokohama Bluearth Winter V905 | 2,9 | 2,5 | 3,1 | 2,5 | 3,4 | 2,0 | 2,0 |
Kumho Wintercraft WP51 | 3,2 | 3,3 | 2,2 | 2,5 | 3,1 | 2,6 | 2,0 |
GITI Gitiwinter W1 | 3,5 | 3,3 | 1,8 | 2,3 | 3,4 | 2,2 | 2,5 |
Pirelli Cinturato Winter | 3,5 | 2,2 | 2,1 | 2,3 | 3,2 | 2,2 | 2,5 |
Semperit Speed Grip 3 | 3,6 | 2,3 | 2,6 | 2,3 | 3,1 | 2,1 | 2,5 |
Laufenn I fit LW31 | 2,2 | 5,5 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 1,7 | 1,5 |
*waga jaka została przypisana dla danego parametru
Najlepsze opony zimowe – 215/65 R16
Test opon do kompaktowych SUV-ów został w 2018 roku przeprowadzony przez Ukraiński magazyn motoryzacyjny Autocentre.ua.
Zasady punktacji: im więcej punktów tym opona lepsza w danej kategorii
Opona | Na lodzie | Na śniegu | Aquaplaning | Na mokrym | Na suchym | Komfort |
Nokian Hakkapeliitta R3 SUV | 9,1 | 8,7 | 8,5 | 8,7 | 8,7 | 9 |
Goodyear UltraGrip Ice2 | 8,6 | 8,6 | 8 | 8,8 | 8 | 10 |
Continental ContiVikingContact 6 | 8,8 | 8,3 | 9,3 | 8 | 8 | 9 |
Michelin X-Ice XI3 | 8,9 | 8 | 7,5 | 8,3 | 8,3 | 9 |
Pirelli Winter Ice Zero FR | 8 | 9,3 | 8,3 | 7 | 7 | 9 |
Cordiant Winter Drive PW-1 | 8,9 | 8,3 | 6,5 | 7,7 | 7,7 | 7 |
Maxxis SS01 Presa Ice SUV | 8,4 | 8,3 | 6,5 | 7,7 | 7,7 | 7 |
Hankook Winter I-Cept IZ2 | 6,6 | 7 | 8,3 | 7,7 | 7,7 | 9 |
Nitto NTSN2 | 6,5 | 8 | 4,3 | 6,7 | 6,7 | 7 |
Zwycięzcą okazały się opony marki Nokian, które stworzono do zastosowania w ciężkich skandynawskich warunkach. Model ten jest bezkonkurencyjny na śniegu i lodzie, ponieważ zastosowano w mieszance gumowej biokomponenty, które zapewniają świetną przyczepność na lodzie. Niestety jest ona bardzo słabo dostępna na Polskim rynku, podobnie jak trzecia w zestawieniu Continental ContiVikingContact 6. Za to bez problemu kupimy Goodyear UltraGrip Ice2, który zajął drugie miejsce i w bardzo niewielkim stopniu ustępuje oponom Nokian.
Podsumowanie
W praktycznie wszystkich kategoriach króluje jedna opona zimowa – Continental Wintercontact ts 860. Tylko w przypadku rozmiaru 195/65 R16 znalazła się na drugim miejscu przez wyższą cenę zakupu, bo jeżeli chodzi o właściwości na drodze, przewyższa zwycięzcę testu. Widać wyraźnie, że Niemieckiemu producentowi udało się stworzyć oponę zimową, która ma świetne właściwości w zimowych warunkach bez względu na rozmiar. Czy można uznać Continental Wintercontact ts 860 za najlepsze opony zimowe? Według mnie z dużą dozą prawdopodobieństwa można odpowiedzieć, że tak. Jeżeli jeździsz dużo lub po prostu zależy Ci na jak najlepszych oponach, śmiało możesz sięgnąć po Wintercontact ts 860, to opona z najwyższej półki.
Artykuł sponsorowany
3 comments
Widzę w testach brała udział Yokohama Winter v905, dla mnie to jedna z najlepszych zimówek w dobrej cenie. Mam już od nich dwa komplety.
Zgodzę się opony bardzo dobre i wysokiej jakości. Tylko nie wiem czemu u nas są jeszcze tak mało rozpoznawalne. W innych krajach Yokohama jest w czołówce, a u nas nie jeden o nich pewnie nawet nie słyszał.
Też mam Yokohamy i na pewno są lepsze od Dunkop sp sport 3, które miałem. To drugi komplet bo pierwszy sprzedałem z autem.