Filtr paliwa jest jednym z ważniejszych filtrów, jakie należy regularnie wymieniać w samochodzie. Wykonuje się to głównie w silnikach diesla. Benzynowe jednostki często nawet nie mają możliwości wymiany filtra paliwa. Z tego poradnika dowiesz się, co to jest filtr paliwa, jak działa i co ile należy go wymieniać.
Co to jest filtr paliwa?
Filtr paliwa zapewnia prawidłową pracę układu paliwowego i wtryskowego silnika. Dzięki filtrowi wszelkie zanieczyszczenia, które mogą uszkodzić delikatne elementy układu wtryskowego, zostają zatrzymane w filtrze. Najbardziej narażone na zanieczyszczenia są układy w dieslach – pompy wtryskowe, listwy Common Rail.
W przypadku silników benzynowych filtr paliwa nie ma aż tak dużego znaczenia dla trwałości układu wtryskowego. Jednak w przypadku najnowszych jednostek benzynowych i przy bardzo precyzyjnych układach wtryskowych, podobnie jak w dieslach należy zwracać uwagę na filtr paliwa.
Kiedy należy wymienić filtr paliwa?
Filtr paliwa w silniku diesla zawsze wymieniamy przy każdym serwisie olejowym. Przypominamy, że olej zawsze wymieniamy co ok. 15 000 kilometrów i tak samo filtr paliwa. Producenci samochodów zalecają najczęściej wymianę filtra paliwa co około 30 000 kilometrów, a nawet co 120 000 km.
W silniku Diesla wymiany filtra paliwa wymieniać się przed każdą zimą, ponieważ w tym okresie w filtrze zbiera się najwięcej wody, parafiny i ciężkich frakcji oleju, które podczas mrozu mogą zamarznąć, uniemożliwiając rozruch silnika.
W przypadku samochodów z silnikiem benzynowym, jeżeli jest taka możliwość, warto wymienić filtr paliwa co 4-5 lat lub co ok. 100 000 km.
Zapchany filtr paliwa
Zapchany filtr paliwa z pewnością nie pozwoli uruchomić silnika, lub sprawi, że stanie się to bardzo uciążliwe. Najbardziej narażone na zapchanie są filtry w silnikach wysokoprężnych. Dlatego zalecamy wymianę tego filtra tuż przed zimą.
Powodem zapchanego filtra jest wytrącająca się z oleju napędowego parafina, która znacznie zmniejsza przepustowość filtra.
Objawy niesprawnego filtra paliwa
Warto pamiętać, że objawy niesprawnego filtra paliwa mogą być takie same jak objawy niesprawnych świec, uszkodzonych przewodów paliwowych, uszkodzonego przepływomierza i wielu innych. Dlatego warto przy poniższych objawach zacząć diagnostykę od wymiany najtańszej rzeczy, czyli filtra paliwa. Jakie występują objawy zapchanego filtra?
- problemy z uruchomieniem silnika
- dławienie silnika lub całkowite gaśnięcia na biegu jałowym podczas postoju
- utrata mocy przy wyższych obrotach
- szarpanie przy dużym obciążeniu silnika
- wzrost zużycia paliwa
Gdzie znajdziesz filtr paliwa?
W każdym samochodzie filtr paliwa znajduje się w nieco innym miejscu. Diesle najczęściej mają umieszczony filtr paliwa w komorze silnika, tak aby był do niego łatwy dostęp – w końcu wymienia się go regularnie.
W przypadku silników benzynowych może on być umieszczony na przewodzie paliwowym – najczęściej w pobliżu wlewu paliwa.
Filtr paliwa może występować łącznie z obudową jako cała puszka i takowy się wymienia. Stosowane są także same wkłady filtracyjne i w tym przypadku podczas wymiany trzeba pamiętać o odpowiednim założeniu filtra jak i nowych uszczelkach.
Jaki filtr paliwa wybrać?
Kupując filtr paliwa, wybierajcie wyłącznie sprawdzonych producentów. Producenci, którzy wytwarzają filtry na pierwszy montaż, a także jako oryginalne dla serwisów ASO, to m.in. Mann Filter, Knecht czy Bosch. Z powodzeniem można także stosować filtry Boscha, Filtrona, Delphi.
Artykuł sponsorowany