Konserwację dachu panoramicznego warto przeprowadzić przynajmniej raz w roku aby zachować w sprawności wszystkie prowadnice i szyby, po których przesuwa się okno dachowe. Podpowiadamy jak dbać o dach panoramiczny i jakiego używać do środka do smarowania prowadnic.
Właściwa konserwacja i dbanie o dach szklany zapewnia jego długie i bezproblemowe działanie. Zaniedbywanie tego prowadzi po kilku latach do problemów z otwieraniem i zamykaniem dachu, przeciekaniem, a nawet zatarciem mechanizmu i prowadnic. Naprawa dachu panoramicznego w każdym samochodzie będzie problematyczna i dosyć droga. Dotyczy to również szyberdachu, które tak samo trzeba konserwować i dbać o niego.
Problemy z dachem panoramicznym i szyberdachem, które powinny Cię zaniepokoić
Pierwsze oznaki, które powinny wzbudzić nasz niepokój odnośnie działania dachu szklanego w samochodzie to przede wszystkim piski, zgrzyty i nienaturalnie powolne otwieranie i zamykanie dachu szklanego lub szyberdachu.
Jeśli nie są to jakieś skrajne przypadki, praktycznie zawsze przy takich problemach pomaga konserwacja dachu panoramicznego.
Jak konserwować dach panoramiczny?
Największym wrogiem dachu panoramicznego są zanieczyszczenia, które osiadają w prowadnicach uniemożliwiając prawidłowe działanie. Kiedy jeździmy samochodem z otwartym oknem dachowym, naturalnie do przestrzeni gdzie znajdują się prowadnice, wpadają zanieczyszczenia i piasek. Z tego względu, przynajmniej raz w roku musimy wszystko wyczyścić i nasmarować. Kolejną kwestią jest to, że smar nałożony w fabryce po jakimś czasie, szczególnie przy intensywnym użytkowaniu dachu (częstym otwieraniu i zamykaniu) traci swoje właściwości.
Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić to dokładne wyczyszczenie wszelkich zanieczyszczeń z prowadnic oraz pozbyć się starego smaru. Można to zrobić wodą z detergentem – np. płynem do naczyń, a następnie odtłuścić benzyną ekstrakcyjną.
Warto także przy okazji sprawdzić drożność odpływów, przelewając je odrobiną wody. Zwróćcie uwagę czy woda szybko spływa z rynienki i nic nie cieknie do wnętrza.
Na koniec pozostaje już tylko nanieść smar przeznaczony do dachu panoramicznego. aplikujemy go na całej długości prowadnicy, a następnie zamykamy i ponownie otwieramy dach, aby upewnić się, że został rozprowadzony na całej prowadnicy.
Czym smarować mechanizm szyberdachu?
Jakim smarem smarować prowadnice szyberdachu? Na pewno nie powinno się do tego używać smarów uniwersalnych, a co najważniejsze nie powinny one być tłuste. Takie środki absorbują zanieczyszczenia i jest to bardzo destrukcyjne dla prowadnic i całego mechanizmu dachu szklanego.
ASO niektórych marek sprzedają oryginalny smar do szyberdachu, jednak musimy się nastawić na koszt kilkunastokrotnie wyższy niż w przypadku produktów ogólnie dostępnych.
Najlepiej do konserwacji nada się suchy smar teflonowy PTFE w sprayu. Możecie tego typu produkty znaleźć pod hasłami “suchy smar do szyberdachu”, “smar do dachu panoramicznego”.
Suchy smar z teflonem jest szczególnie polecany do prowadnic szyberdachu i dachu szklanego, ponieważ działa antykorozyjnie, zabezpiecza przed działaniem wilgoci, tworzy trwałą i odporną warstwę poślizgową, nie absorbuje zanieczyszczeń, jest odporny na warunki atmosferyczne, oleje i rozpuszczalniki, jest też odporny na skrajnie niskie i wysokie temperatury.
Czym konserwować uszczelki szyberdachu?
Przy okazji konserwacji prowadnic dachu panoramicznego warto zadbać również o uszczelki. Uchroni to gumę przed starzeniem i pękaniem, a także sprawi, że przez długi czas zachowa elastyczność i szczelność.
Uszczelki musimy najpierw dokładnie umyć, detergentem, który używaliśmy do mycia prowadnic. Po osuszeniu pozostaje zabezpieczyć je silikonem do uszczelek lub smarem silikonowym. Dobrą praktyką będzie takie przesmarowanie uszczelek 2-3 razy w roku, szczególnie przed zimą.
Taka konserwacja regularna konserwacja dachu panoramicznego i szyberdachu w samochodzie pozwoli na sprawne działanie i brak problemów w przyszłości.