MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Eksploatacja
  • Porady

Kiedy wymieniać płyny eksploatacyjne w aucie?

  • Bartosz
  • 26 czerwca 2023
  • 4 minute read
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

W samochodzie znajduje się kilka płynów, które odpowiadają w dużej mierze za jego prawidłową eksploatację. Ich regularna wymiana daje gwarancję utrzymania samochodu w należytym stanie technicznym i zapewnia prawidłowe działanie silnika, jak i wielu układów w pojeździe. Z tego poradnika dowiesz się, kiedy wymieniać poszczególne płyny w aucie – takie jak płyn hamulcowy, chłodniczy, AdBlue i inne.

Kiedy wymienić płyn chłodniczy w aucie?

Zanim zajmiemy się wymianą płynu chłodniczego, musimy bezwzględnie zadbać o to, żeby nowy płyn był odpowiednio dobrany do silnika. Jest to niezwykle ważne, ponieważ tylko zastosowanie płynu o właściwych parametrach zapewnia optymalne chłodzenie jednostki napędowej. Poza tym wysokiej klasy płyny chłodnicze gwarantują ochronę antykorozyjną jak i najwyższy poziom zabezpieczenia układu chłodniczego pozostawiając go w świetnej kondycji przez wiele lat eksploatacji.

Płyn chłodniczy pełni bardzo ważną funkcję, zapobiegając przegrzewaniu się silnika, przez co pracuje w bardzo szerokim zakresie temperatur. Z biegiem czasu traci on zatem swoje właściwości, a niestosowanie się do interwałów wymiany doprowadzi do spadku wydajności chłodzenia i uszkodzenia układu.

Interwał wymiany płynu chłodniczego zawsze określa producent samochodu i tego należy się trzymać. Generalna zasada mówi jednak, że płyn chłodniczy wymieniamy w samochodach osobowych co około 3-5 lat.

Kiedy wymienić płyn hamulcowy w samochodzie?

Na początku należy zaznaczyć, że płyn hamulcowy jest jednym z najważniejszych płynów w samochodzie, ponieważ w dużym stopniu odpowiada za skuteczne hamowanie, a tym samym za nasze bezpieczeństwo.

Tylko płyn hamulcowy o odpowiednich parametrach jest w stanie zapewnić krótką drogę hamowania, aby zatrzymać samochód na bezpiecznym dystansie. Trzeba także pamiętać, że cały układ hamulcowy jest układem naczyń połączonych i równie istotny jest stan klocków hamulcowych oraz tarcz.

Praca płynu hamulcowego odbywa się w bardzo ciężkich warunkach, ponieważ musi on zachować sprawność termiczną w skrajnych temperaturach – nawet do kilkuset stopni. Jednym z podstawowych parametrów jest tutaj punkt wrzenia odpowiadający głównie za skuteczne hamowanie. Płyn hamulcowy pełni też zadanie smarowania elementów ruchomych układu hamulcowego i zapobiega powstawaniu korozji. Musi być też bezpieczny dla elementów gumowych.

Tylko wymiana na płyn hamulcowy odpowiedniej klasy jest w stanie zachować optymalną skuteczność hamowania i pracę układu hamulcowego. Szczególnie jest to ważne w najnowszych samochodach z licznymi systemami wsparcia hamowania, stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji. Obecnie najpopularniejszą klasą płynów hamulcowych, jakie stosują producenci samochodów jest DOT-4.

Wymianę płynu hamulcowego musimy przeprowadzać po ściśle określonym interwale. Jest to szczególnie ważne i nie należy przekraczać ustalonych przez producenta pojazdu okresów.

Specjaliści w zakresie układów hamulcowych i znaczna większość ASO określa okres wymiany płynu hamulcowego na 2 lata lub przebieg około 60 000 km.

Interwał wymiany płynu hamulcowego, który został określony, wynika głównie z absorpcji wody, która powoduje największą utratę właściwości przez płyn hamulcowy.

Płyn bardzo łatwo wchłania wodę, co nie jest szczególnie trudne w naszym klimacie. Warto zaznaczyć dla lepszego zobrazowania, że wody w płynie hamulcowym może być maksymalnie 3%, a zawodnienie na poziomie 5% stwarza już niebezpieczeństwo.

Zawsze stosuj wysokiej jakości płyn hamulcowy spełniający określone normy. Dobrym przykładem może być płyn o obniżonej lepkości Shell DOT 4 ESL, który spełnia m.in. normę ISO 4925 klasy 6 dla systemów ABS, ESP i zalecany jest do samochodów z systemem DCS (układ dynamicznej kontroli stabilności).

Kiedy wymienić AdBlue?

Płyn AdBlue stosuje się wyłącznie w silnikach diesla i jest częścią układu SCR, czyli systemu selektywnej redukcji katalitycznej. Odpowiada on za praktycznie całkowite usunięcie tlenku azotu ze spalin. W skład AdBlue wchodzi zawsze roztwór mocznika o stężeniu 32,5% i zdemineralizowanej wody.

Kiedy wymieniać płyn AdBlue? O tym fakcie poinformuje samochód odpowiednim komunikatem. Wówczas pozostaje mniej więcej (zależy od modelu samochodu) 2000 – 1000 kilometrów na uzupełnienie płynu. Warto dodać, że zużycie AdBlue waha się w zależności od tego, czy jeździmy po mieście, czy w trasie. Średnio można jednak przyjąć, że jest to około 5% ilości zużywanego paliwa.

Wszystkie płyny AdBlue mają taki sam skład i nie ma lepszego lub gorszego. Pamiętajmy jednak aby znaleźć sprawdzony sklep z częściami samochodowymi i tam go kupić. Polecamy sklep Autofixer w którym znajdziecie ogromny wybór części samochodowych.

Wymiana oleju silnikowego

Producenci samochodów już od wielu lat zalecają wymianę oleju w trybie long-life. Oznacza to, że silnik może pracować na jednym oleju przez 30 – 50 tys. km. W teorii większość olejów silnikowych nie jest w stanie wytrzymać takiego przebiegu. Praktyka i badania olejów pokazują, że olej silnikowy zaczyna znacznie tracić swoje właściwości przy przebiegu ok. 12 – 15 tys. km – zależy to oczywiście o bardzo wielu czynników.

Aby zachować silnik w najlepszej kondycji, specjaliści zalecają wymianę oleju raz do roku lub co około 10 – 15 tys. km w zależności co nastąpi pierwsze. Kiedy dużo jeździmy w trasie, można stosować ten dłuższy interwał ok. 20 tys. km. W przypadku gdy nasz przebieg to w większości krótkie miejskie odcinki lepiej wymienić olej wcześniej.

Kiedy wymieniać przekładniowy w skrzyni biegów

W przypadku skrzyni biegów wielu producentów nie przewiduje w ogóle wymiany oleju przez cały okres eksploatacji samochodu. Fizyki jednak nie da się oszukać i w skrzyni biegów olej przekładniowy pracuje, poddawany jest obciążeniom termicznym i absorbuje zanieczyszczenia, przez co ulega degradacji. Zaznaczyć trzeba, że dzieje się to znacznie wolniej niż w przypadku oleju silnikowego.

Producenci samochodów, którzy przewidują wymianę oleju w skrzyni manualnej, określają interwał na około 60 – 120 tys. km. Jeżeli producent naszego samochodu nie podaje, co ile kilometrów powinniśmy zmienić olej przekładniowy, powinno zastosować się interwał 60-80 tys. km.

W skrzyniach automatycznych zazwyczaj producent określa ścisły interwał wymiany. Dla przykładu wiele skrzyń DSG od Volkswagena i S-Tronic od Audi posiada interwał co 60 tys. km.

Czy należy regularnie wymieniać płyny eksploatacyjne w samochodzie?

Warto pamiętać, że wymiana płynów eksploatacyjnych to nie tylko kwestia utrzymania samochodu w dobrym stanie, ale także zapewnienie bezpieczeństwa podczas jazdy. Większość z płynów, jakie pracują w aucie, utrzymuje części samochodowe w doskonałej kondycji. Dzięki temu m.in. silnik może pracować w optymalnych warunkach. Dlatego należy przestrzegać zaleceń producenta dotyczących wymiany płynów eksploatacyjnych oraz regularnie sprawdzać ich stan.

Artykuł sponsorowany powstał przy współpracy z Autofixer

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

Przeczytaj również:
Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Wyposażenie wulkanizacji – jakie narzędzia są niezbędne? Sprawdź teraz!

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Jak szybko zrobić prawo jazdy kat B

Zobacz
  • Samochody

Volkswagen Golf IV – od skromnych początków do globalnego giganta

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Aktualne ceny leasingu samochodów dla firm — wyliczenia

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Wycieraczki samochodowe a bezpieczeństwo jazdy: dlaczego są tak ważne?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Anulowanie niesłusznie wystawionego mandatu: najskuteczniejsze metody ochrony przed nieuzasadnionymi opłatami

Zobacz
  • Porady

Sposób na parujące szyby w samochodzie – test środków typu antypara

Zobacz
  • Porady

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach. Jakie systemy zrewolucjonizowały rynek motoryzacyjny w ostatnich latach?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT