Zaskakujące jest to, że konieczna regeneracja sterownika ABS może oznaczać jedynie konieczność zaprogramowania go od nowa. Najczęściej jednak w warsztatach samochodowych słyszysz, że konieczna jest jego wymiana na nowy. Czy rzeczywiście? Kiedy niezbędny jest zakup nowej części, a kiedy wystarczy jedynie wymienić przewód podłączony do pompy?
Kontrolka ABS — o czym może świadczyć?
Świecąca się kontrolka ABS może sygnalizować bardzo różne problemu. Najczęściej objawia ona jednak problemy z pompą ABS. Te jednak mogą mieć odmienny charakter. Za nieprawidłowe działanie pompy ABS odpowiadać może zarówno usterka elektroniki, jak uszkodzenie instalacji hydraulicznej. O konieczności naprawy ABS świadczy przede wszystkim brak przepływu płynu hamulcowego na poszczególne koła, co w konsekwencji może prowadzić do ściągania pojazdu w jedną ze stron podczas hamowania.
Kontrolka ABS to sygnał lub zapowiedź awarii układu hamulcowego. System ABS ma za zadanie zapewnić należytą kontrolę nad hamującym pojazdem. Są tacy, którzy twierdzą, że da się poruszać pojazdem z takim uszkodzeniem, bo nie wpływa to na układ napędowy. Natomiast nie da się ukryć, że jest to wybór bardzo ryzykowny. Uszkodzenie ABS oznacza radykalne obniżenie bezpieczeństwa podróży. Układ hamulcowy może działać dalej prawidłowo, tyle tylko, że przy jeździe po mokrej, śliskiej lub nierównej powierzchni, naciśnięcie hamulca będzie oznaczało blokadę kół, a bez wsparcia ABS to najszybsza droga do utraty panowania nad pojazdem. Niemożliwe będzie bowiem poprawne skręcenie kół czy wykonanie innych manewrów pozwalających uniknąć uderzenia w przeszkodę.
Nie lekceważ kontrolki ABS — im szybciej zgłosisz się do warsztatu, tym lepiej
Praktyka pokazuje, że nie warto lekceważyć sygnału ABS i jeśli w twoim pojeździe zapali się ta lampka, warto udać się do salonu lub warsztatu samochodowego. Im dłużej będziesz jeździć z taką awarią, tym na większe niebezpieczeństwo będziesz się wystawiać. Do tego warto przypomnieć, że niesprawny system ABS może prowadzić do poważnego uszkodzenia ogumienia. Hamujesz, koła się nie kręcą, ścieranie bieżnika jest nieprawidłowe. To nie tylko kwestia szybszego zużywania opon, ale spadającego komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
Kontrolka ABS czasem może oznaczać niewielką usterkę, którą da się stosunkowo szybko usunąć dzięki podłączeniu do komputera głównego. Masz wtedy pewność, że nic złego się nie dzieje. Zdarza się jednak, że konieczna jest wymiana lub naprawa pomp ABS odpowiedzialnych za poprawne działanie całego systemu w samochodzie. Im dłużej jeździsz z taką awarią, tym bardziej może się ona pogłębiać. Tym samym odbierasz sobie szansę na możliwość regeneracji pompy. Im dłużej zwlekasz z wizytą w warsztacie, tym większe ryzyko, że konieczna będzie wymiana całej pompy, co oczywiście jest znacznie bardziej kosztowne niż regeneracja starej. Pod uwagę warto wziąć zarówno aspekt finansowy, kwestie komfortu i bezpieczeństwa jazdy i jak najszybciej udać się do warsztatu.
Wymiana czy naprawa pomp ABS?
Naprawa pompy ABS w bardzo wielu przypadkach jest możliwa. Najpierw jednak trzeba ustalić, co odpowiada za usterkę. Często jest to sterownik, który wystarczy zaprogramować od nowa. Zdarza się jednak szereg innych problemów — usterek w obrębie samej pompy, przewodów doprowadzających lub odprowadzających. Paląca się kontrolka ABS może oznaczać szereg różnych problemów. Niektóre z nich mogę być na tyle poważne, że wymiana pompy będzie jedynym sensownym rozwiązaniem. Nie zawsze tak jest, mimo że zakup nowej części to rozwiązanie najchętniej proponowane przez mechaników w warsztatach samochodowych. Aby można było ustalić, czy naprawa jest możliwa, trzeba uważnie przyjrzeć się pompie i ustalić, co jest źródłem problemu. Dopiero wtedy będzie można zastanowić się, czy możliwa/opłacalna jest naprawa, czy też koniecznych jest zakup nowej części. Jeśli w salonie od razu słyszysz, że trzeba kupić nową pompę, możesz być prawie pewny, że mechanicy niekoniecznie ustalili dokładne źródło problemu. Warto o to zapytać, bo być może regeneracja pompy cały czas jest możliwa.
Dlaczego salony każą nam za to płacić?
Nie ulega wątpliwości, że naprawa sterownika pompy ABS lub jej regeneracja wiąże się ze zdecydowanie niższymi kosztami niż zakup nowej części zamiennej. Praktyka warsztatów samochodowych pokazuje jednak, że znacznie częściej stosowanym rozwiązaniem jest proponowanie klientowi wymiany całej części. Dlatego tak się dzieje? Nie jest to kwestia oszustwa ani próba naciągnięcia klienta, a jedynie efekt tego, że naprawą usterki hydraulicznej tego typu i regeneracją pomp ABS zajmuje nie niewiele punktów. Z tego też względu naprawa tej częściej w wielu warsztatach jest po prostu niemożliwe. Taka usterka dla większości mechaników oznacza konieczność wymiany całego elementu. Jeśli chcesz ograniczyć koszty związane z naprawą, sprawdź, czy warsztat, z którego korzystasz, zajmuje się taką regeneracją. Jeśli nie — poszukaj miejsca, które oferuje tego typu usługę. Możesz na tym sporo zaoszczędzić.
Artykuł sponsorowany