Silnik 1.4 T-GDi to czterocylindrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka ta należy do rodziny silników Kappa wprowadzonych do sprzedaży w 2015 roku. Silnik 1.4 T-GDi zadebiutował w Hyundaiu i30, a z czasem dostępny był w Hyundaiu Elanra, Hyundaiu Tucson, Kia Ceed, Kia Sportage. Jak silnik spisuje się po latach eksploatacji, czy warto kupić samochód z tą jednostką?
Budowa silnika 1.4 T-GDi
Silnik 1.4 został stworzony we współpracy Kii i Hyundaia. Charakteryzuje się płynną pracą i niskim poziomem hałasu oraz niskim zużyciem paliwa. Silnik jest wykonany w całości z aluminium, dzięki czemu waży o 14 kilogramów mniej niż silnik o takiej samej pojemności poprzedniej generacji G4FA (Gamam).
W 16-zaworowej głowicy osadzono dwa wałki rozrządu, które napędzane są łańcuchem. Zastosowano tutaj także rozwiązanie DUAL CVVT, czyli zmienne fazy rozrządu. Dzięki hydraulicznym popychaczom można zainstalować instalację LPG. Silnik ma jednak bezpośredni wtrysk paliwa, zatem instalacja będzie musiała być z dotryskiem benzyny.
Nowoczesne silniki nie osiągnęłyby wysokiej sprawności bez dobrego zarządzania temperaturą. W tym przypadku układ chłodzenia posiada dwa oddzielne kanały chłodzące z osobnymi termostatami dla głowicy i bloku silnika. Termostat głowicy otwiera się przy temperaturze 88 st. C. Drugi termostat utrzymuje blok w temperaturze 105 stopni C w celu zmniejszenia tarcia.
Nowy układ paliwowy działa pod ciśnieniem do 200 barów (2900 psi) i dostarcza paliwo bezpośrednio do cylindrów za pomocą sześciootworowych wtryskiwaczy. Turbosprężarka z pojedynczą spiralą jest wyposażona w elektryczny zawór upustowy, który poprawia moment obrotowy przy niskich obrotach i zmniejsza zużycie paliwa przy częściowym obciążeniu.
Specyfikacja silnika 1.4 T-GDi
Typ | Rzędowy, czterocylindrowy, turbodoładowany |
Pojemność | 1396 cm3 |
Średnica cylindra i skok | 71.6 x 84.0 mm |
Moc | 140 KM (103kW) |
Moment obr. | 242 nM |
Zawory | 16 (4 na cylinder) |
Układ paliwowy | wtrysk bezpośredni |
Klasa emisji | Euro 6d TEMP |
1.4 T-GDi Hyundai, Kia – Problemy z silnikiem i niezawodność
Chociaż silnik jest całkiem nowy, wydaje się, że nie ma poważnych problemów i wad. Jedyne, co można odróżnić, to głośna, głośna praca silnika, gdy nie jest on wystarczająco ciepły. Niemniej jednak należy zrozumieć, że silnik z turbodoładowaniem podlega zwiększonym obciążeniom i wymaga lepszej konserwacji, wysokiej jakości oleju silnikowego i benzyny premium.
Oczekiwana żywotność silnika Kappa 1.4 T-GDi wynosi około 200 000-250 000 km, co jest całkiem normalne dla tego typu silnika.