Volvo XC60 I generacji właściwie od początku produkcji stało się hitem i najlepiej sprzedającym się samochodem spośród marek premium. XC60 to kompaktowy SUV wyróżniający się przede wszystkim wysokim poziomem bezpieczeństwa, komfortem i dosyć niską awaryjnością. Używane Volvo XC60 I gen. nie należy do tanich, ale może wart jest swojej ceny?
Volvo XC60 I generacji zadebiutowało na rynku w tym samym roku, co Audi Q5 8R – 2008. Niemal z miejsca zyskało ogromną popularność kupujących, pomimo że cena nowego egzemplarza nie była niska. Nie inaczej jest obecnie, kiedy I generacja XC60 nie jest już produkowana – na rynku wtórnym model ten cieszy się dużą popularnością.
XC60 I gen. jest modelem całkiem dużym jak na swój segment, przynajmniej według wymiarów zewnętrznych. Długość 4,63 cm i szerokość 1,89 m, a przy tym prześwit 23-centymetrowy nie utrudniają codziennego poruszania się w mieście, a wręcz przeciwnie. Volvo jest bardzo zwinnym samochodem i przyjemnym w użytkowaniu.
Wnętrze używanego Volvo XC60 I
Pomimo że XC60 I generacji nie wyznaczało standardów w klasie pod względem przestronności, oferuje przyzwoitą ilość miejsca wewnątrz. W przedniej części kabiny miejsca dla kierowcy i pasażera jest dosyć dużo, bo wygodnie mogą tam podróżować wysokie osoby, ponadto na szerokość również jest zadowalająca ilość przestrzeni. Natomiast nieco gorzej jest na tylnej kanapie. Z pewnością będzie na niej wygodnie dzieciom, dorosłe, wysokie osoby mogą już narzekać na małą ilość miejsca na nogi. Ogromnym plusem są za to wygodne fotele, jak i tylna kanapa, w których komfortowo można przejechać wiele godzin.
Wnętrze zostało zaprojektowane bardzo minimalistycznie, dzięki czemu po kilkunastu latach od debiutu nadal nie wygląda przestarzale. Niedzisiejsze standardy zdradza jedynie niewielki ekran multimedialny oraz kilkanaście przycisków na desce rozdzielczej – jest ona jednak bardzo ergonomiczna i wykończona dobrymi materiałami.
Pojemność bagażnika wynosi 495 litrów i jest całkiem niezła w porównaniu z rywalami z lat produkcji 2008 – 2017. Chociaż Audi Q5 8R ma ok ponad 40 litrów większy bagażnik. Jeśli potrzebujesz więcej miejsca, tylne siedzenia można złożyć na płasko w konfiguracji dzielonej w proporcji 40:20:40, a po złożeniu całego tylnego rzędu do dyspozycji masz do 1455 litrów.
Bezpieczeństwo
Długoletnia tradycja Volvo w dziedzinie bezpieczeństwa przełożyła się także na Volvo XC60 I generacji. Jako nowy model XC60 w 2009 roku uzyskało pięć gwiazdek w testach Euro NCAP. Wysokie wyniki uzyskało w kategoriach pasażer dorosły, pasażer dziecko i wyposażenie dot. bezpieczeństwa. Pamiętajmy jednak, że na przestrzeni lat testy bezpieczeństwa stały się bardziej rygorystyczne.
Każde XC60 I wyposażone jest w wiele funkcji bezpieczeństwa. Zawsze na wyposażeniu znajdują się poduszki i kurtyny powietrzne, kontrola trakcji, kontrola zjazdu ze wzniesienia, funkcja City Safety, która automatycznie włączy hamulec, jeżeli system wykryje zbliżającą się kolizję. Na dzisiejsze standardy może wydawać się to kiepskie wyposażenie, ale w tamtych latach nie każdy, samochód takowe posiadał.
Inne funkcje wspomagające kierowcę obejmują adaptacyjny tempomat, 360-stopniową kamerę parkowania, ostrzeżenie o martwym polu, asystenta utrzymania pasa ruchu i adaptacyjne reflektory.
Wybierz odpowiedni silnik w używanym Volvo XC60 I
Silnik benzynowy
Silniki benzynowe w Volvo XC60 I gen. to 2-litrowe 4-cylindrowe konstrukcje z turbodoładowaniem lub układem biturbo. Odmiana 2.0T bazowo miała 203 KM, a 2.0 T5 już z bezpośrednim wtryskiem paliwa ma moc 240 KM lub 245 KM. Topowy silnik oznaczony 2.0 T6 z podwójnym doładowaniem, ma moc aż 305 KM. Motory dwulitrowe miewają problemy z odkładającym się nagarem w kolektorze.
Pod maską XC60 występuje też 6-cylindrowa benzyna o pojemności 3.0 lub 3.2. Najczęściej spotkamy je w egzemplarzach sprowadzonych z USA lub Kanady. Posiadają pośredni wtrysk paliwa, przez co wybierane są przez osoby planujące założyć LPG. W jednostce 3.2 dosyć szybko wyciąga się łańcuch rozrządu i należy liczyć się z jego wymianą.
Silnik diesla
Używane Volvo XC60 I występuje głównie z silnikami wysokoprężnymi. Pod maską są jednostki 4-cylindrowe o pojemności 2-litrów i 5-cylindrowe o pojemności 2,4-litra – wyjątek stanowi silnik 2.0 o mocy 136 KM i 163 KM, który ma 5-cylindrów. Jednostki 5-cylindrowe 2.4D mają moc 163 KM lub 175 KM, zaś topowe D5 ma moc od 185 KM do 220 KM w wariancie biturbo.
Wszystkie diesle Volvo, to dobre, trwałe konstrukcje, które nie są wyraźnie awaryjne. Przy zachowaniu odpowiedniego serwisu pokonują bezproblemowo duże przebiegi. Za najbardziej trwałe uchodzą silniki 5-cylindrowe. Jedynie, na co trzeba zwrócić uwagę to zapychający się filtr DPF. W odmianach 2.0 warto przy zakupie dokładnie sprawdzić układ wtryskowy, bo przy dużych przebiegach mogą tu wystąpić problemy.
Awarie i usterki Volvo XC60 I
Poza awariami, jakie mogą wystąpić w silnikach, Volvo nie jest nadmiernie usterkowym samochodem. Po przebiegu kilkuset tysięcy kilometrów zdarza się, że deska rozdzielcza zaskrzypi. Bywają problemy z elektroniką, która nie zawsze działa prawidłowo – szczególnie awaryjne jest sterowanie tylną klapą i oknami.
Przy przebiegu ponad 200 tys. km musimy liczyć się z naprawą 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Nieco lepszą konstrukcją jest 8-biegowy automat firmy Aisin.
Jak jeździ się używanym Volvo XC60 I?
Nawet w sportowej wersji R-Design, Volvo XC 60 I jest samochodem nastawionym na dynamiczną jazdę. Układ kierowniczy, pomimo że responsywny, sprawia wrażenie sztucznie ciężkiego i nie daje za wiele informacji zwrotnej kierowcy. Zdecydowanie, cały samochód nastawiony jest na komfort. Jeżeli prowadzenie samochodu jest priorytetem, lepiej zainteresować się BMW X3. Natomiast, kiedy priorytetem jest wygoda i komfort, używane Volvo XC60 I będzie pod tym względem znacznie lepsze. Świetnie wybiera nierówności i jest ciche przy prędkościach autostradowych.
1 comment
wszystko się zgadza autko OK