Poza przeglądem, wymianą oleju i sezonową zmianą opon warto wpisać do kalendarza kontrolę kilku innych elementów. Co i jak często wymieniać w aucie?
Przedstawiamy poniżej listę części i płynów z przybliżonym czasem wymiany. Potraktuj ją jako podpowiedź i stwórz własny kalendarz serwisowy!
Po 10-15 tys. kilometrów / co roku sprawdź:
Olej silnikowy i filtr oleju
Olej służy do smarowania części ruchomych silnika. Minimalizuje tarcie między nimi, chroni przed korozją i wpływa na chłodzenie. Podczas pracy silnika do oleju dostaje się paliwo i zanieczyszczenia, które obniżają jego skuteczność. Dodatkowo olej z czasem zużywa się i „starzeje” tracąc swoje właściwości. Dlatego bardzo ważna jest jego regularna wymiana – w szczególności w silnikach z turbodoładowaniem.
Dla samochodów użytkowanych do jazdy w mieście (częsty rozruch i krótkie odcinki) lub z instalacją LPG zaleca się wymianę co 10 tys. km. W rzadziej używanych samochodach raz do roku. Od niedawna dostępne są oleje typu Long Life, które mają przedłużoną żywotność. Jednak zdania na temat ich skuteczności są podzielone.
Filtr paliwa
Filtr paliwa chroni silnik przed zanieczyszczeniami, które trafiają do niego z baku. Odkładają się na nim woda, brud i inne cząsteczki. Wymiana tego filtra jest szczególnie ważna dla właścicieli samochodów z silnikiem diesela. Ten typ silnika ze względu na swoją konstrukcję jest bardziej narażony na awarie spowodowane zanieczyszczeniami paliwa.
Kiedy wymieniać filtr? W autach z silnikiem wysokoprężnym najlepiej przed każdą zimą. W samochodach napędzanych benzyną co dwa lata, a tych z LPG co 10-20 tys. km.
Klimatyzacja
Co roku przed rozpoczęciem sezonu letniego warto zadbać o wyczyszczenie i „nabicie” (uzupełnienie/wymianę środka chłodzącego) klimatyzacji. Wtedy będziesz mieć pewność, że jest dobrze przygotowana do intensywniejszej pracy w upalne dni.
Całą instalację kontroluj regularnie co dwa lata. Ocena klimatyzacji obejmuje zwykle sprawdzenie ciśnienia, wydajności, uzupełnienie oleju, a także elektroniki w systemach automatycznych.
Warto pamiętać też o wymianie elementów współpracujących z instalacją: filtra kabinowego i osuszacza. Osuszacz zbiera wilgoć i chroni przed nią kompresor. Najlepiej wymieniać go co 2-3 lata przy okazji kontroli.
Filtr kabinowy
Odpowiada za filtrowanie powietrza, które dostaje się do wnętrza samochodu – zbiera kurz, sadzę, zanieczyszczenia. Jeśli masz zamontowaną klimatyzację, filtr wymieniaj przy okazji jej czyszczenia. Jeśli nie, staraj się to robić raz w roku.
Po około 30 tys. kilometrów / co dwa lata sprawdź:
Tarcze i klocki hamulcowe
Stan tarczy i klocków warto sprawdzać regularnie. Nie zawsze wytrzymują określony przez producenta okres. Duży wpływ na ich zużycie mają warunki użytkowania.
Klocki hamulcowe kontrolujemy i wymieniamy częściej niż tarcze – mniej więcej co 2 lata. O konieczności wymiany mogą nas poinformować czujniki lub pisk przy hamowaniu. Na klockach są też oznaczenia, które podobnie jak w przypadku opon, wskazują stopień zużycia.
Jeśli będziemy w porę wymieniać klocki, pozytywnie wpłynie to na trwałość tarczy. Ta część układu hamulcowego również powinna być regularnie kontrolowana i wymieniana. Tarcze wytrzymują zwykle 2-3 wymiany klocków.
Świece zapłonowe
Świece odpowiadają za zapłon w silnikach benzynowych. Narażone na intensywną eksploatację, muszą zachować odpowiednią wytrzymałość.
Stan świec i kabli dobrze jest sprawdzić przy okazji przeglądu. Natomiast wybierając termin wymiany najlepiej trzymać się zaleceń producenta (jeśli nie ma żadnej usterki). Przy okazji warto skontrolować przewody wysokiego napięcia, do których podłączone są świece.
Zwykle wymiana sugerowana jest po przejechaniu ok. 30 tys. kilometrów. Należy sprawdzać częstotliwość ich wymiany w zaleceniach producenta pojazdu. W silnikach benzynowych z turbo doładowaniem może to być konieczne znacznie częściej niż w wolnossących.
Po 60 tys. kilometrów sprawdź:
Rozrząd i pompa wody
Rozrząd steruje zaworami, odpowiedzialnymi głównie za doprowadzanie mieszanki do cylindrów silnika. Nie wymieniony na czas może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. To układ, który składa się z paska, napinacza i rolki. Można wymieniać każdy element z osobna, ale dla lepszej pracy zaleca się wymianę wszystkich części jednocześnie.
W nowszych modelach wymiana może być wykonywana w większych odstępach (po przejechaniu 100 tys. km), jednak każdą kolejną warto zaplanować po mniejszym limicie kilometrów. Czasem pasek rozrządu służy też do napędzania pompy wody. W takim wypadku zwykle najlepiej wymienić ją razem z całym układem.
Płyn hamulcowy i chłodniczy
Płyn hamulcowy usprawnia działanie całego układu. Zwiększa skuteczność hamowania, opóźnia zużycie i korozję przewodów. Warto go regularnie kontrolować przy okazji przeglądów i sprawdzając jego poziom w zbiorniczku pod maską. Wymiana zalecana jest co ok. 2-3 lata i przy serwisowaniu układu hamulcowego.
Płyn chłodniczy odpowiada za utrzymanie w silniku optymalnej temperatury. Podobnie jak inne płyny i oleje z biegiem czasu traci swoje właściwości. W zależności od typu powinno się go wymieniać co 2-3 lub co 5 lat.
Olej i filtr oleju w skrzyni automatycznej
Smaruje i chłodzi podzespoły, jego jakość ma wpływ na funkcjonowanie przekładni i całego układu. Z upływem czasu mogą pojawić się w nim zanieczyszczenia, obniża się też jego wydajność.
W tym przypadku przestrzegaj zaleceń producenta lub wymieniaj olej częściej po ok. 80-100 tys. kilometrów. Kolejne wymiany zaplanuj po kolejnych 60-80 tys. km. Niektórzy producenci nie zalecają wymiany oleju, jednak serwisanci zaznaczają, że regularna wymiana zwiększa żywotność układu i obniża ryzyko dużej awarii. Przy okazji wymiany oleju standardową procedurą jest też wymiana filtra oleju skrzyni biegów.
Po ok. 5 latach sprawdź:
Akumulator
Akumulator traci swoją wydajność po ok. 4-5- latach. Kontroluj regularnie jego stan (poziom napięcia, czystość klem, obudowę – czy jest czysta i nieuszkodzona).
O rozładowującym się akumulatorze mogą świadczyć słabiej świecące światła mijania, wolniejsze obroty rozrusznika. W nowszych akumulatorach są montowane wskaźniki tzw. magiczne oczka, które informują o stanie akumulatora.
Opony
Zwykle wymieniamy je na odpowiedni komplet na rozpoczynający się sezon. Opony jednak zużywają się w wyniku eksploatacji. Kiedy mniej więcej przygotować się na wymianę na nowy komplet?
Kryterium zmiany jest głębokość bieżnika, według przepisów nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm, jednak producenci i serwisanci zalecają wymianę, gdy jego głębokość zmniejszy się do 2-3 mm w oponach letnich i 4 mm w oponach zimowych. Warto zwracać uwagę na wskaźnik zużycia umieszczany przez większość producentów na oponie.
Kolejnym kryterium jest wiek. Nie powinno się korzystać z opon starszych niż 10 lat. Guma zużywa się i traci swoje elastyczne właściwości – twardnieje i zmniejsza swoją przyczepność.
Dlatego warto kontrolować nie tylko stan bieżnika, ale i gumy – czy nie ma pęknięć i wykruszeń, które mogą być oznaką starzenia opon.
Jak stworzyć własny kalendarz serwisowy?
Przygotowując własną listę, zwróć uwagę na zalecenia producenta Twojego samochodu i sposób użytkowania auta.
Wszystkie potrzebne informacje możesz znaleźć w:
- instrukcji obsługi samochodu,
- systemie multimedialnym (nowsze modele) lub aplikacji mobilnej,
- książce gwarancyjnej/serwisowej i planie obsługowym producenta pojazdu.
Możesz skonsultować swoją listę z zaufanym mechanikiem lub zaplanować wizyty z pracownikiem serwisu.
Prowadź też książkę serwisową lub stwórz własny rejestr napraw i wymian. To ułatwi Ci dbanie o samochód, a w przypadku sprzedaży może wpłynąć pozytywnie na jego wartość.
Wygodną opcją jest korzystanie z usług punktów ASO. Wielu kierowców rzadko decyduje się na to rozwiązanie. Co oferują takie punkty i dlaczego warto korzystać z ich pomocy? O to zapytaliśmy Grzegorza Fizię – szefa autoryzowanego serwisu Peugeot Pietrzak:
– Współczesne samochody same sygnalizują konieczność wykonania czynności serwisowych. Serwisy zwykle również przypominają o konieczności wykonania przeglądu. Warto serwisować pojazdy w ASO, chociaż koszt może być nieco wyższy od warsztatów niezależnych. Tacy klienci są zwykle wynagradzani za swoją lojalność. Producenci pomagają lojalnym klientom w sytuacjach awarii nawet po zakończeniu gwarancji, np. poprzez gesty handlowe. To dobry przykład na to, jak zwraca się w praktyce koszt serwisowania w ASO. Ponadto ten argument przy sprzedaży samochodu jest znaczący.
Jeśli nie korzystasz z usług ASO i nie prowadzisz jeszcze kalendarza napraw i wymian, to koniecznie usiądź i z pomocą powyższych wskazówek spisz plan dla Twojego auta. Może to zająć trochę czasu, ale już wiesz, że warto.
Artykuł sponsorowany