Jakie opony kupują Polacy do swojego samochodu, gdy przyjdzie czas na ich wymianę? Według ogólnopolskiego badania ,,Czy Polacy zmieniają opony”[1] przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie serwisu Oponeo.pl blisko 8 na 10 kupujących decyduje się na opony nowe, tylko 11,5% na używane. Przy wyborze kierujemy się zazwyczaj ceną (49,8%) lub marką i modelem (34,7%).
Kupujemy nowe opony, ale też zwracamy uwagę na ich cenę
Ponad trzy czwarte Polaków (78,6%) kupuje do swojego samochodu nowe opony, tylko 11,5% wybiera używane, a 8,5% różnie, raz takie, a raz takie – wynika z ogólnopolskiego badania ,,Czy Polacy zmieniają opony” zrealizowanego przez SW Research dla Oponeo.pl. Jednocześnie najważniejszym kryterium, które bierzemy pod uwagę przy wyborze ogumienia jest jego cena, aż 49,8% respondentów przy zakupie w pierwszej kolejności kieruje się właśnie nią. Najczęściej nowe ogumienie do auta kupujemy w serwisie samochodowym lub u wulkanizatora (45,2%), a także w internecie (41,8%). Sklep stacjonarny lub hurtownie wybiera 18,7% Polaków.
Co jeszcze wpływa na nasze decyzje zakupowe?
Dla 34,7% polskich kierowców ważna jest marka i model, co czwarty z nich (25,3%) przy zakupie kieruje się przede wszystkim parametrami opony (np. oporem toczenia, głośnością), a co piąty (20,8%) datą produkcji. Dla co piątej osoby ważne są też rekomendacje – 22,3% badanych zanim kupi nowe opony bierze pod uwagę opinie i oceny innych kierowców, 22% korzysta z pomocy sprzedawcy, a 18,4% kieruje się rankingami, testami i opiniami ekspertów. Jednocześnie 13,8% respondentów analizuje wszystkie powyższe parametry i na tej podstawie wybiera najlepsze dla siebie opony.
Jakie opony Polacy kupują najczęściej?
Jak pokazują dane Oponeo.pl w pierwszym półroczu 2021 roku najczęściej sięgaliśmy po ogumienie klasy ekonomicznej, które stanowiło 41,7% wszystkich sprzedanych w tym okresie przez serwis opon, na drugim miejscu plasują się opony klasy premium – 32,8%, a na trzecim klasa średnia – 25,5%. Biorąc pod uwagę cały 2020 rok największy udział w sprzedaży także stanowiły opony klasy ekonomicznej (39%), zaraz za nimi premium (32%) i średniej (29%). Mimo, iż opony klasy ekonomicznej od kilku lat są najczęstszym wyborem, to obserwujemy też coraz większe zainteresowanie oponami premium, które zyskały w 2020 roku blisko 7% wzrost sprzedaży w porównaniu do 2019 roku. Najczęściej kupujemy opony w rozmiarze 205/55R16, które od ponad 3 lat utrzymują się na pierwszym miejscu pod względem liczby sprzedanych przez serwis sztuk.
– Decydując się na zmianę ogumienia w swoim samochodzie zaczynamy badanie rynku. Sprawdzamy opinie o danym modelu, przeglądamy testy, rankingi, specyfikacje. Jednak nadal dla połowy kupujących głównym czynnikiem decydującym o zakupie opon jest ich cena. Najchętniej kupujemy ogumienie klasy ekonomicznej. Co ważne, na przestrzeni lat widać, że coraz świadomiej sięgamy po opony nowe. Rezygnujemy z używanych wiedząc, że ich zakup może wiązać się z ryzykiem. Jeszcze 5 lat temu na opony z drugiej ręki decydowało się 3 na 10 Polaków, dziś jest już to tylko co dziesiąty z nas. Opony mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy więc zdecydowanie warto poświęcić trochę czasu, aby wybrać takie, które będą dla nas najbardziej odpowiednie, czyli dostosowane zarówno do naszych potrzeb, jak i typu naszego samochodu – mówi Michał Pawlak, ekspert Oponeo.pl.
Całoroczne, letnie czy zimowe? Badanie ,,Czy Polacy zmieniają opony” pokazało, że 83,5% polskich kierowców zmienia opony sezonowo z letnich na zimowe i z zimowych na letnie. Potwierdzają to też dane Oponeo, z których wynika, że 81,1% wszystkich sprzedanych w 2020 roku opon stanowiły opony letnie (45,1%) i zimowe (36%), a niespełna co piąta sprzedana opona była całoroczna (18,9%).
Badanie ,,Czy Polacy zmieniają opony” zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 28-30.09.2021 r., na zlecenie spółki Oponeo S.A. Analizą objęto grupę 1022 Polaków posiadających samochód. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy.
[1] Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 28-30.09.2021 r., na zlecenie spółki Oponeo S.A. Analizą objęto grupę 1022 Polaków posiadających samochód. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy.
1 comment
Tylko 19% wybiera opony wielosezonowe? Myslalem ze bedzie to ponad 30%. Moi znajomi z miasta już zmadrzeli idoszli do wniosku, ze nie warto przeplacac za sezonowki.