Rozrząd a właściwie pasek rozrządu wraz z częściami towarzyszącymi to jedne z najważniejszych elementów eksploatacyjnych, odpowiedzialnych za napędzanie silnika. Uszkodzenie którejś z nich lub zerwanie paska rozrządu może nas słono kosztować. Dlaczego przy wymianie rozrządu oszczędności nie są wskazane ?
Jak działa rozrząd w samochodzie?
Cykl pracy silnika czterosuwowego jest dość prosty i składa się z czterech faz – ssanie, sprężanie, samozapłon (praca), wydech. Konsekwencją tego są poruszające się tłoki a tym samym wał korbowy oraz wałek rozrządu. Pasek rozrządu lub łańcuch potrzebny jest do przekazywania siły napędu z wału korbowego na wałek rozrządu oraz synchronizacji pracy tych elementów.
Co ile wymiana rozrządu?
W silnikach spalinowych do napędu mechanizmu rozrządu używa się paska lub łańcucha. Ten drugi teoretycznie powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji samochodu, w praktyce różnie z tym bywa. Pasek rozrządu należy wymieniać co jakiś czas.
Nie ma jednej reguły mówiącej co ile kilometrów powinniśmy wymieniać rozrząd. Interwał wymiany określa producent samochodu. Jest on podawany w latach i kilometrach, w zależności co nastąpi pierwsze. Okres wymiany uzależniony jest także od konstrukcji danej jednostki napędowej oraz jej wysilenia. Znaczna większość producentów samochodów zaleca wymianę rozrządu w okolicach 100 000 km. Są jednak przypadki, że należy to zrobić po 60 000 km lub 5 lat albo jak w przypadku niektórych diesli Forda co 240 000 km lub 10 lat. Dokładne informacje na ten temat zawsze znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu.
Przeczytaj także: Gdzie opłaca się kupować części samochodowe
Zerwanie paska może kosztować wiele…
…nie tylko pieniędzy ale także i nerwów. Zdarza się, że ze starości lub z przepracowania następuje zerwanie paska rozrządu, możliwe jest także przeskoczenie paska na kole zębatym wałka rozrządu. Jak wspomniałem na początku pasek odpowiada za synchronizację suwu tłoka oraz pracy zaworów. Powyższe sytuacje doprowadzić mogą do spotkania tłoka z zaworem i ich zniszczenia. Skutkuje to bardzo poważną awarią silnika, której naprawę możemy liczyć nawet w tysiącach złotych. Niekiedy remont silnika będzie nieopłacalny.
Nie oszczędzaj na częściach
Kiedy nadchodzi czas wymiany rozrządu musimy umówić się do warsztatu lub ASO. Tak, nie polecam robić tego w domowym garażu, ponieważ jest to zbyt poważna rzecz aby bawić się w to samemu i eksperymentować. Następnie przychodzi kolej na części do wymiany. Możemy zaufać mechanikowi lub wybrać sam producenta, bo właściwie do tego się nasz wybór ogranicza.
Wymiana rozrządu to nie tylko nowy pasek, ale także uszczelki, rolki prowadzące, napinacz paska oraz zazwyczaj pompa wody. Najbardziej pewne są części oryginalne OEM ale jednocześnie najdroższe. Jednak w praktyce wygląda to tak, że np. Volkswagen sam nie produkuje paska rozrządu – nawet na pierwszy montaż tylko zleca to firmie, która się w tym specjalizuje. Warto więc zadać sobie trochę trudu i dowiedzieć się jaka firma produkuje wymieniane części rozrządu w naszym silniku oraz takowe zakupić. Będą to dokładnie te same elementy a na pewno tańsze niż oryginalne w ASO.
Jeżeli nie dowiemy kto produkuje części rozrządu do naszego silnika na pierwszy montaż, należy kupić firm sprawdzonych, pewnych oraz istniejących na rynku od wielu lat. Najważniejszy jest wysokiej jakości pasek rozrządu. Najbardziej polecani producenci to Contitech lub Gates, którzy produkują paski rozrządu na pierwszy montaż dla wielu marek samochodowych. SKF, INA, Ruville to producenci robiący wysokiej jakości pozostałe części jak pompa wody, napinacze i rolki prowadzące.
Artykuł sponsorowany