Silnik 1.4 TSI – wszystko co powinieneś wiedzieć

Awarie, problemy, eksploatacja

0

Silnik 1.4 TSI możemy spotkać w większości samochodów Volkswagena, Skody, Seata i Audi. Obecny na rynku 12 lat doczekał się wielu odmian. 1.4 TSI to cała gama różnych silników, niektóre są godne polecenia, inne zaś należy omijać szerokim łukiem. Zatem na który jest warty polecenia ?

Silnik 1.4 TSI zadebiutował w 2006 roku w Golfie V. Nowoczesna jak na tamte lata turbodoładowana jednostka spotkała się z pochlebnymi opiniami jurorów Engine Of The Year. Klienci zachęceni tak rewelacyjnymi ocenami ruszyli do salonów po nowe 1.4 TSI. Niestety po kilku latach okazało się, że nie jest tak fantastycznie, jak to przedstawiano. Przede wszystkim pod względem awaryjności. Silnik 1.4 TSI okazał się niedopracowaną jednostką, która boryka się z licznymi problemami, a ich naprawa generuje bardzo wysokie koszty. Pierwsze odmiany jednostki 1.4 TSI mocno nadszarpnęły wizerunek Volkswagena, który jak dotąd słynął z silników długowiecznych, przede wszystkim diesla 1.9 TDI. Przez lata silnik 1.4 TSI był modernizowany i powstało go tak wiele odmian, że trudno się połapać, który konkretnie jest godny polecenia. Zatem, który silnik 1.4 TSI omijać szerokim łukiem a, który warto polecić ?

Silnik 1.4 TSI – rodzaje

Silniki 1.4 TSI możemy podzielić na dwie grupy. W początkowych latach produkowane były jednostki z grupy EA111, które doładowanie realizowane miały za pomocą kompresora oraz turbiny (Twincharger) lub tylko turbiny. Druga grupa to EA211 wyposażona tylko w turbosprężarki.

1.4 TSI Twincharger EA111 – najbardziej problematyczny

Silniki 1.4 TSI z gamy EA111 twincharger o pojemności 1390 cm3, wyposażony jest w kompresor mechaniczny oraz turbosprężarkę, produkowany był w latach 2006 – 2015. Rozrząd realizowany jest za pomocą łańcucha. Ta odmiana silnika 1.4 TSI produkowana była aż w sześciu odmianach mocy, od 140 KM do 185 KM. Pierwszym problemem tej wersji, na jaki można napotkać, jest napinacz w parze z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Usterkę można poznać po specyficznym odgłosie dochodzący z okolic rozrządu. Naprawa kosztuje grubo ponad 1000 zł. Posłuszeństwa odmawia także wariator zmiennych faz rozrządu – naprawa ok. 1500 zł. Ta usterka zamienia naszego benzyniaka w klekoczącego diesla.

Najbardziej awaryjny silnik 1.4 TSI 160 KM Twincharger
Najbardziej awaryjny silnik 1.4 TSI 160 KM Twincharger

Kolejny problem to pękające tłoki, występujący głównie w odmianie o mocy 160 KM. W tym przypadku konieczna jest wymiana kompletnej głowicy silnika, a koszty naprawy wędrują w okolicę 10 000 zł. 1.4 TSI Twincharger boryka się także z awariami sprzęgła magnetycznego pompy wody, ale ten problem poprawiono w 2010 r. – naprawa ok. 600 zł. Jak by tego było mało, użytkownicy tej jednostki skarżą się na ponadprzeciętny pobór oleju silnikowego. Zdarzały się jeszcze problemy z niewłączającym się kompresorem.

Jak widać ilość poważnych i drogich w naprawie usterek jest spora. Silnik 1.4 TSI Twincharger możemy spotkać między innymi w takich autach jak: Golf V i Plus Golf VI, Jetta V, Touran I, Alhambra II, Sharan II, Tiguan I, Beetle, CC, EOS, Passat B7, Scirocco III, Polo, Audi A1, Audi A3, Leon, Ibiza, Octavia II. Odmiana ta oznaczona była kodami BMY, CAVA, CTHA, CAVD, CNWA, CTHD, CTKA, BLG, CAVB, CTHB, CAVE, CTHE, CAVG, CTHG, CTJA. Absolutnie nie polecam tego silnika.

1.4 TSI Turbo EA111 – warunkowo polecany

Kolejna odmiana silnika 1.4 TSI z rodziny EA111 o pojemności 1390 cm3, tym razem wyposażona tylko w turbosprężarkę. Produkowana była w latach 2007 – 2015 r. Rozrząd w niej realizowany jest również jak w poprzedniej wersji przez łańcuch. Jest to poprawiony silnik względem wersji Twincharger, który nie jest aż tak awaryjny. Dzięki zastosowaniu w niej tylko turbodoładowania obciążenie termicznie zostało mocno ograniczone. Nie ma tu problemu z pękającymi tłokami. Niektórzy użytkownicy skarżą się nadal na zwiększony pobór oleju silnikowego.

Niestety nadal występuje tu problem z nietrwałym łańcuchem rozrządu, który wymaga wymiany po niecałych 100 000 km. W 2010 roku układ rozrządu został poprawiony i jego wytrzymałość się zwiększyła, lecz nadal nie jest on tak trwały, jak powinien być.  Silnik oferowany był z mocą 122 KM – silnik o oznaczeniu CAXA lub 150 KM – silnik o oznaczeniu CAVA, CTHA.

Tę odmianę 1.4 TSI można polecić warunkowo, jeżeli kupujemy samochód z potwierdzoną historią serwisową, najlepiej od pierwszego właściciela. Nawet w takim przypadku warto mieć zarezerwowane ok. 1500 zł na ewentualną wymianę łańcucha rozrządu.

Według różnych źródeł żywotność silnika 1.4 TSI EA111 wynosi około 300 000 km.

1.4 TSI Turbo EA211 – godny polecenia

Całkowicie nowa i przekonstruowana jednostka 1.4 TSI względem poprzednich odmian. Oferowana od roku 2012 wraz z debiutem Volkswagena Golfa VII. W tym silniku zrezygnowano z łańcucha rozrządu na rzecz paska, który podlega wymianie po ok. 200 000 km. Nowa generacja 1.4 TSI EA211 oferowana była w odmianach o mocy:

  • 122 KM (kod silnika CMBA, CPVA)
  • 125 KM (kod silnika CZCA, CZDB)
  • 140 KM (kod silnika CHPA, CPTA)
  • 150 KM (kod silnika CZEA, CZDA)
1.4 TSI Turbo EA211
1.4 TSI EA211

Nowa konstrukcja jest dostępna na rynku już 6 lat i można stwierdzić, że modernizacja się powiodła. Silnik 1.4 TSI Turbo EA211 jest silnikiem udanym i bezawaryjnym. Wyeliminowano wszystkie bolączki poprzednich wersji. Chwalony jest za bardzo cichą i kulturalną pracę, elastyczność od najniższych obrotów i bardzo niskie spalanie. O tym, że to świetny i bezawaryjny silnik świadczyć może, test przeprowadzony przez dziennikarzy AutoBild, w którym jednostka o mocy 125 KM pokonała 200 000 km bez najmniejszej usterki.

Ta odmiana oferowana jest również ACT – system automatycznego odłączania cylindrów. Podczas małego obciążenia silnik pracuje tylko na dwóch cylindrach, co pozwala zaoszczędzić ok. 0.5 l / 100 km. System ten dostępny jest tylko w odmianach o mocy 140 KM i 150 KM.

Niestety Niemcy długo kazali czekać na godną jednostkę 1.4 TSI. Widać, że z biegiem lat silnik ewoluował i stawał się coraz bardziej dopracowany. Ostatnią jego odmianę można uznać za całkowicie udany silnik. Bez obaw o drogie awarie można kupić samochód nowy, jak i używany wyposażony w 1.4 TSI z gamy EA211.

W 2016 roku Volkswagen wprowadził do oferty nową jednostkę 1.5 TSI EA211 evo, która ma zastąpić dotychczasową odmianę 1.4 TSI.

Zapisz się do Newslettera.

Może ci się spodobać

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.