Silnik 1.5 EcoBoost – wady i zalety

0

Silnik 1.5 EcoBoost to benzynowa jednostka Forda, stosowana w takich modelach jak Focus, Mondeo, Kuga, C-Max, S-Max, Galaxy. 1.5 EcoBoost w 2014 roku zastąpił starszą konstrukcję 1.6 EcoBoost. Sprawdziłem czy jest on wart polecenia?

Silnik 1.5 EcoBoost występuje w kilku wariantach mocy 120 KM, 150 KM, 160 KM oraz 182 KM. Jednostka ta posiada cztery cylindry, turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa i aluminiową głowicę. Zastosowano tu również zmienne fazy rozrządu, które poprawiają dynamikę i elastyczność.

Od 2017 doku dostępna jest jeszcze jednostka 1.5 EcoBoost, która ma trzy cylindry. Spotkać ją można w Fieście ST VIII, tam legitymuje się mocą 200 KM. Ford Focus czwartej generacji także dostępny jest z odmianą trzycylindrową. Jest to nowa konstrukcja o której bezawaryjności nic nie wiadomo. W tekście skupię się na wadach i zaletach 1.5 EcoBoost w odmianie czterocylindrowej.

Motor ten charakteryzuje się harmonijnie rozwijaną mocą oraz wysoką kulturą pracy. Przy tym jest cichy. Wielu użytkowników chwali go za bardzo dobrą elastyczność. Oferuje także bardzo dobrą dynamikę, szczególnie najmocniejsza wersja 182 KM. Jeżeli chodzi o apetyt na paliwo, to jest stosunkowo dobrze. Ford Mondeo z tym silnikiem realnie spala średnio ok. 8.0 l / 100 km, Focus nieco mniej, ok. 7.5 l /100 km. Jazda w korkach lub mocne wciskanie pedału gazu na pewno zwiększy spalanie nawet o 2 litry na 100 km.

Rozrząd w 1.5 EcoBoost realizowany jest za pomocą paska. Zamknięto go szczelnie w obudowie żeby mógł być smarowany olejem silnikowym. Dzięki temu wymiana następuje co 240 000 km lub 10 lat. Zastosowano w silniku także szereg rozwiązań mających na celu szybsze osiągnięcie temperatury roboczej, a przez to zmniejszyło się zużycie paliwa.

Silnik 1.5 EcoBoost fot. Ford
Silnik 1.5 EcoBoost fot. Ford

Silnik 1.5 EcoBoost awarie

Zasadniczo jest to stosunkowo udana konstrukcja i nie sprawia nadmiernych problemów. Nie zapominajmy o tym, że jest to silnik budowany w myśl downsizingu. Posiada turbosprężarkę, o którą należy dbać, a odwdzięczy się długą i bezproblemową eksploatacją. Jednakże przy większych przebiegach, ok. 200 000 km trzeba liczyć się z jej wymianą lub regeneracją. Nie jest to nic niezwykłego. Tyle średnio wytrzymują obecnie stosowane turbiny. Kolejną rzeczą, która może ulec awarii to koło dwumasowe, jakie stosowane jest z tym silnikiem. Tu jest podobnie jak w przypadku turbiny. Odpowiednie dbanie o ten element i stosowanie się do kilku zasad pozwoli jeździć bez awarii długi czas.

Bardzo sporadycznie zdarzały się awarie wtryskiwaczy. Mogą one być wrażliwe na słabej jakości paliwo. Warto więc lać dobrej jakości bezołowiówkę i co jakiś czas wymienić filtr paliwa – nawet jeśli nie jest to zalecane przez producenta.

1.5 EcoBoost wymaga także stosowanie bardzo wysokiej jakości olejów syntetycznych. Wymianę standardowo radzę dokonywać co 10 000 km maksymalnie 15 000 km lub co roku. Bez względu na zalecenia producenta.

Cztery lata obecności na rynku pokazały, że silnik 1.5 EcoBoost nie jest problematyczną jednostką napędową. Jeżeli zaakceptujemy typowe bolączki dla wszystkich silników produkowanych w erze downsizingu, można go śmiało polecić.

Zapisz się do Newslettera.

Może ci się spodobać

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.