Czy warto kupić opony wielosezonowe?

Opona wielosezonowa Michelin Cross Climate fot. Michelin
1

Większość kierowców stosuje w swoich samochodach opony sezonowe. Wiosną zakładamy opony letnie, które najlepiej spisują się podczas temperatury powyżej 7 stopni Celsjusza, zapewniają bardzo dobrą przyczepność oraz hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni. Jesienią zaś wszyscy zakładamy opony zimowe, które to przystosowane są do pracy w warunkach ujemnych temperatur, śniegu i błota pośniegowego. Czy warto kupić opony wielosezonowe?

Co do tego, że opony należy zmieniać, wraz z sezonami nikt nie ma wątpliwości. Setki razy zostało to udowodnione, że tylko stosowanie opon zimowych i letnich zapewnia optymalne bezpieczeństwo na drodze. Jednakże z roku na rok rośnie liczba zwolenników opon wielosezonowych.

Co to są opony wielosezonowe?

Jest to połączenie cech zarówno opon letnich, jak i zimowych. Oczywiście ktoś powie “co jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Na pewno nie da się w stu procentach połączyć właściwości opon na lato i zimę, bo jest to po prostu niemożliwe. Natomiast technologia idzie naprzód i producentom opon udało się stworzyć ogumienie, które faktycznie w pewnych warunkach eksploatacyjnych można stosować przez cały rok. Trzeba brać pod uwagę, także to, że opona całoroczna musi pracować w trudnych warunkach. Zakres temperatur, w jakich jest używana to nawet od +30 do -30. Projektując taką oponę, producent na pewno zakłada pewne kompromisy.

W Polsce widać z roku na rok dużo większe zainteresowanie oponami całorocznymi. Wynika to z faktu, że są one coraz lepsze oraz przez to, że klimat się zmienia. Od kilku lat zimy w naszym kraju są zdecydowanie łagodniejsze. Kolejna kwestia to spore oszczędności pieniędzy i czasu. Nie trzeba kupować dwóch kompletów opon, często także i felg. Do tego dochodzi wymiana i stanie w kolejkach do wulkanizatora czy problem z przechowywaniem opon.

Podczas ostatnich zim jeździmy coraz częściej po wilgotnej nawierzchni zamiast po śniegu i różnica między oponą zimową a wielosezonową się zaciera.

Opony letnie a wielosezonowe

Opona całoroczna zrobiona jest z mieszanki gumy, która jest bardziej miękka niż w oponach letnich. Podyktowane jest to zachowaniem przyczepności w niskich temperaturach. Opony wielosezonowe mają również więcej nacięć (lamelek) od letnich. Ma to poprawić właściwości jezdne podczas jazdy po śniegu lub błocie pośniegowym. Natomiast w lecie opony wielosezonowe przez wiele nacięć są nieco mniej stabilne i szybciej się zużywają.

Opona wielosezonowa Michelin Cross Climate fot. Michelin
Opona wielosezonowa Michelin Cross Climate fot. Michelin

Opony zimowe a wielosezonowe

Opony wielosezonowe mają z kolei mniej lamelek od zimówek. Są także twardsze. Lepiej sprawdzają się podczas łagodnych zim. Zapewniają lepszą przyczepność od opon zimowych w warunkach umiarkowanych. Opona całoroczna gorzej zachowywać się będzie od zimowej tylko podczas bardzo intensywnych opadów śniegu i bardzo niskich temperatur. Natomiast na pewno znacznie bezpieczniej będzie na nich podróżować niż na oponach letnich.

Jak już wspomniałem wcześniej, opony wielosezonowe są pewnego rodzaju kompromisem i należy o tym pamiętać, wybierając ten rodzaj ogumienia.

Czy warto kupić opony wielosezonowe?

Przed podjęciem decyzji o zakupie opon wielosezonowych musisz wziąć pod uwagę, w jaki sposób i jakich warunkach eksploatujesz samochód przez cały rok. Musi to być wnikliwa analiza.

Jeżeli pokonujesz rocznie ok. 20 – 30 tysięcy kilometrów gdzie spora część tego dystansu przypada na trasy, nie powinieneś myśleć o zakupie opon całorocznych. Jeżdżąc dynamicznie, dużo po autostradach, drogach międzymiastowych także nie decyduj się na te opony. Przy takich warunkach eksploatacji ważne jest, aby opona miała właściwości pozwalające na jazdę w skrajnych warunkach. Dodać należy również, że opony wielosezonowe zazwyczaj starczają na ok 50 – 60 tysięcy kilometrów.

Opony wielosezonowe najlepiej sprawdzą się u kierowców, którzy pokonują ok. 5-6 tysięcy kilometrów rocznie, głównie po mieście oraz preferują bardzo spokojny styl jazdy.

Jakie opony wielosezonowe kupić?

ADAC przeprowadził test opon całorocznych i najlepiej wypadły następujące modele:

  1. Michelin CrossClimate
  2. Goodyear Vector 4Seasons G2
  3. Kleber Quadraxer 2

Są one także polecane przez specjalistów i użytkowników.

Zapisz się do Newslettera.

Może ci się spodobać
1 komentarz
  1. rusin-pomocdrogowa.pl

    Bardzo obiektywne podejście – gwarancja dobrej a przede wszystkim bezpiecznej jazdy jest najważniejsza. Warto czasem poczytać i jednak dowiedzieć się więcej z ręki ekspertów! 🙂 Dzięki!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.