Co to jest rotowanie opon i dlaczego warto to robić ?
Porady motoryzacyjne

Co to jest rotowanie opon i dlaczego warto to robić ?

Rotowanie opon jest niezwykle ważnym elementem dbania o ogumienie naszego pojazdu. Ta prosta czynności pozwoli na znaczne wydłużenie eksploatacji opon. Aby jeździć bezpiecznie nie zapomnij o ich rotowaniu. Przeczytaj na czym polega i co daje.

Opony zużywają się nierównomiernie. Te na osi napędowej tracą bieżnik szybciej niż te założone na drugiej osi. Wynika to z faktu znacznie większej pracy jaką wykonują opony na osi napędowej, przede wszystkim przyspieszanie i hamowanie.
Jeżeli nie rotujemy opon z czasem zobaczymy nierównomierne zużycie względem osi. Wystarczą dwa sezony bez tej operacji aby zobaczyć dysproporcję. Jeśli różnica w wysokości bieżnika będzie zbyt duża pojawi się spadek w przyczepności. Szczególnie niebezpieczne jest to w przypadku opon zimowych. Wiadomo, zima, ślisko najbardziej uwidaczniają najmniejsze oznaki spadku przyczepności opon.

Sprawdź jak przygotować auto do zimy

Rotowanie opon jest to zamiana opon między osiami. Pozwala na zachowanie równomiernego zużycia bieżnika.
Najpoważniejsze konsekwencje braku rotowania opon występują w przypadku samochodów ze stałym napędem 4×4. Im bardziej zużyty bieżnik tym mniejszy obwód koła i tym szybciej obracają się one przy określonej prędkości. Jeśli przy napędzie 4×4 przednie koła obracają się szybciej niż tylne powoduje to przeciążenie mechanizmu przeniesienia napędu i może doprowadzić do awarii przekładni.

Więc jak rotować opony ?

W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić jaki rodzaj bieżnika zastosowany jest na naszej oponie oraz jaki posiadamy napęd.
Występują trzy rodzaje bieżnika:
– symetryczny,
– asymetryczny,
– kierunkowy.

Napęd przedni:

Opony kierunkowe oraz asymetryczne zamieniamy przód z tyłem. Bez zamiany stron.

Rotowanie opon kierunkowych i asymetrycznych

Rotowanie opon kierunkowych i asymetrycznych

Opony symetryczne należy zamieniać zarówno między osiami jak i stronami auta.

Rotowanie opon symetrycznych

Rotowanie opon symetrycznych

Napęd na tył:

Opony kierunkowe i symetryczne – tylne koła przekładamy na przód bez zmiany stron. Koła przednie przekładamy na przód ale z zamianą stron. Tylne lewe przekładamy na prawy przód. Tylne prawe przekładamy zaś na lewy przód.
Opony asymetryczne zamieniamy przód z tyłem, bez zmiany stron.

Taka zamiana opon pozwoli do końca ich użytkowania zachować optymalne parametry.

 

Jak często rotować opony ?

Z reguły zamianę powinniśmy dokonywać co ok 10 000 km. W przypadku aut czteronapędowych nawet co 6 000 km.

Przeczytaj inne porady na blogu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *