Co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego?

0

Zakup używanego samochodu nie jest łatwy. Polski rynek przepełniony jest ogromną liczbą samochodów z niewiadomą historią. Podpowiadamy co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego, aby nie trafić na powypadkowy egzemplarz.

Kompletny przewodnik o tym, co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego pozwoli Ci w dużym stopniu upewnić się, czy auto, które oglądasz, miało jakąś naprawę blacharsko-lakierniczą. W przypadku samochodów krajowych i serwisowanych w ASO historia jest łatwiejsza do zweryfikowania. Niestety znacznie gorzej jest, kiedy kupujemy auto sprowadzone z zagranicy. Wiele takich samochodów nie ma żadnej dokumentacji lub może mieć ją podrobioną.

Podczas oględzin samochodu używanego powinniśmy zawsze i bezwzględnie pamiętać oraz stosować się do dwóch zasad. Kupuj głową, a nie sercem. Jeżeli nie jesteś do czegoś przekonany na 100% lub cokolwiek w samochodzie wzbudziło twoją wątpliwość, zrezygnuj z jego kupna, nawet jeżeli pokonałeś kilkaset kilometrów, żeby go zobaczyć.

Jeżeli jesteśmy zdecydowani na konkretny model samochodu używanego, sprawdźmy kilka różnych egzemplarzy. Daje to nam obraz, jak samochód znosi upływ czasu, jak wygląda zużycie elementów wnętrza i wiele innych rzeczy.

Co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego – rozmowa ze sprzedającym?

Podczas pierwszej rozmowy telefonicznej ze sprzedającym koniecznie zapytaj:

  • co trzeba wymienić / naprawić
  • czy posiada rachunki za naprawy i serwis,
  • czy jest prowadzona książka serwisowa,
  • czy samochód miał stłuczkę lub wypadek oraz co było w samochodzie naprawiane i które elementy karoserii zostały wymienione lub polakierowane,
  • czy nie ma wycieków z silnika lub skrzyni biegów,
  • czy nie ma rdzy,
  • czy nie dymi na czarno lub niebiesko,
  • czy wszystkie szyby są oryginalne,
  • poproś o podanie numeru VIN, numeru rejestracyjnego w Polsce lub zagranicznego i daty pierwszej rejestracji.

Jeżeli sprzedający cały czas będzie się zapierał na wszystkie świętości, że samochód jest jak nowy, powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Praktycznie nie ma samochodu używanego, który nie miałby, chociażby malowanego zderzaka. Podczas rozmowy zadawaj jak najwięcej pytań. Najlepiej wcześniej przygotuj je sobie na kartce. Zazwyczaj, jeżeli sprzedający będzie udzielał krótkich i zdawkowych informacji lub będzie powtarzał jak mantra, że samochód jest idealny i jak nowy to znak, że chce coś ukryć. Chyba, że wypytujesz o roczny czy dwuletni samochód.

Poinformuj sprzedającego, że chciałbyś sprawdzić samochód na wybranej przez Ciebie stacji diagnostycznej lub serwisie. Nie gódź się na propozycję sprzedawcy. Często handlarze proponują wizytę w zaprzyjaźnionym warsztacie. 

Zdarza się, że sprzedający odmówi wizyty w serwisie. Wtedy najlepiej od razu zrezygnować z takiego samochodu.

Co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego – weryfikacja historii

Posiadając numer VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji możemy sprawdzić historię samochodu, od momentu rejestracji w naszym kraju. Na stronie www.historiapojazdu.gov.pl dostępne są zarejestrowane podczas przeglądów technicznych przebiegi. Baza ta ma jedną podstawową wadę. Jeżeli handlarz sprowadził samochód z zagranicy, cofnął mu licznik i pojechał na badanie techniczne, uwiarygodnił tam niejako fałszywy przebieg. Następnie mógł auto odsprzedać, a nowy nabywca niczego nieświadomy jeździł autem, robił badania techniczne, które w dalszym ciągu uwiarygadniały fałszywy przebieg. Sposób ten jest jedynie niezły, jeżeli weryfikujemy samochód zakupiony w Polsce.

W internecie dostępne są również płatne raporty, w których otrzymamy historię samochodu. Za kilkadziesiąt złotych dostajemy historię samochodu łącznie z przebiegiem oraz naprawami blacharskimi. Czasami dostępne są także zdjęcia uszkodzonego samochodu.

Warto wpisać w Google numer rejestracyjny i VIN samochodu, który nas interesuje. Tak też można znaleźć cenne informacje. 

Dokumentacja

Poproś sprzedającego o przedstawienie wszystkich dokumentów, jakie posiada do samochodu. Najbardziej pożądana przez kupujących jest wypełniona książka serwisowa z przeglądów w ASO. Zwróćmy uwagę czy jest ona oryginalna, a nie podrobiona. Porównajmy VIN wpisany w książce z tym na samochodzie, tyczy się to także wszelkich faktur czy pokwitować wykonanych napraw i przeglądów.

Często podrobione książki serwisowe mają wypełnione rubryki tym samym długopisem z jednakowym podpisem. Jest to mało prawdopodobne, żeby ta sama osoba tym samym długopisem w jednym serwisie wypełniała przez kilka lat książkę. Nieraz bywa tak, że podpisy się różnią, a pismo jest jednakowe. To wszystko świadczy o podrobionej książce serwisowej.

Samochód powinien posiadać ważne ubezpieczenie OC oraz badanie techniczne. Jeżeli został sprawdzony z zagranicy, poprośmy sprzedającego o komplet dokumentów. Bez nich nie zarejestrujemy samochodu.

Co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego – lista kontrolna

Nadwozie / karoseria

Koniecznie zapoznaj się z poradnikiem: Jak rozpoznać samochód po wypadku. Dowiesz się z niego gdzie spojrzeć i na co zwrócić szczególną uwagę, aby rozpoznać czy samochód miał naprawę blacharsko-lakierniczą. Pobieżnie mówi on także o tym, co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego.

Niezwykle pomocny przy oględzinach samochodu używanego jest miernik grubości lakieru. Właściwie bez niego nie da się skutecznie sprawdzić czy samochód miał wypadek, kolizję oraz czy był malowany.

Miernik grubości lakieru BlueTechnology
Miernik grubości lakieru pozwala od razu wykryć malowane i szpachlowane elementy karoserii.

Jeżeli szukasz auta używanego nawet nie ma się co zastanawiać tylko trzeba kupić miernik. Wydanie kilkuset złotych pozwoli uniknąć straty kilkunastu tysięcy złotych. Chyba warto, prawda? Osobiście polecam mierniki grubości lakieru firmy BlueTechnology. Jest to Polska firma specjalizująca się w produkcji tylko mierników grubości lakieru. Bardzo ceniona na rynku. Z ich urządzeń korzystają m.in studia detailingowe do pomiaru powłoki lakierniczej jaka może zostać spolerowana. Niezbędna jest tam duża precyzja pomiaru. Poza tym sam używam mierników BlueTechnology i zawsze bardzo dobrze się sprawdzają przy pomiarach lakieru.

Wzrokowo oceń, czy elementy karoserii nie różnią się odcieniem między sobą. Należy zwrócić uwagę na wszelkie wgniecenia, rysy i otarcia. Duża liczba odprysków lakieru na zderzaku i masce może świadczyć, że samochód sporo jeździł po autostradach, a to z kolei może zwiastować duży przebieg.

Sprawdź, czy nie ma nigdzie rdzy lub wybrzuszeń lakieru. Rdza najczęściej pojawia się na błotnikach, w okolicach chlapaczy, na progach, na tylnej klapie oraz na dachu przy przedniej szybie. Przyjrzyj się także szczelinom pomiędzy poszczególnymi elementami karoserii. Powinny być jednakowej szerokości.

Sprawdź również podwozie. Wszelkie uszkodzenia, odpryski i niejednolitość masy konserwacyjnej mogą świadczyć o uszkodzeniach lub przeprowadzonych naprawach.

Przyglądnij się czy szyby nie były wymieniane. Każda szyba powinna być oznaczona logiem producenta samochodu. Na każdej jest również oznaczenie, w którym roku dana szyba została wyprodukowana. Wszystkie powinny być z jednego roku lub rok starsze od samochodu, jeżeli został on wyprodukowany na początku roku. 

Koła i opony

Kontrola opon i felg pozwoli Ci m.in. ocenić czy po zakupie zmuszony będziesz do zakupu nowego kompletu ogumienia. Może dać także argument do obniżenia ceny.

Sprawdź, czy opony są równomiernie zużyte. Zwróć uwagę także na datę produkcji opon. Jeżeli auto ma kilka lat, a opony są z tego samego roku produkcji co samochód, to istnieje spore prawdopodobne, że nie ma on dużo przejechane. 

Opony wytrzymują średnio ok. 60 000 – 80 000 km. Można więc w przybliżeniu ustalić przebieg pojazdu, uwzględniając, że samochód jeździł na oponach letnich i zimowych. Będzie to jednak obarczone dużym błędem i sprawdzi się przy autach, które mają od 2 do 5 lat

Opony nie powinny być popękane ani mieć wybrzuszeń – takie nie nadają się do jazdy. Bieżnik powinien mieć przy letnich oponach minimum 1.6 mm, a przy zimowych minimum 4 mm. Zwróćmy również uwagę czy felgi nie mają uszkodzeń, szczególnie na rancie.

Silnik i komora silnika

Zaglądając do komory silnika, sprawdź, czy pas przedni nie jest uszkodzony. Wszystkie plastiki, osłony i inne elementy powinny być kompletne. Zazwyczaj handlarze nie kupują takich drobnych rzeczy, ponieważ są one bardzo słabo dostępne i sądzą, że i tak się nikt nie zorientuje. Zwróć uwagę na śruby, czy nie mają śladów odkręcania. Szczególnie na pasie przednim oraz błotnikach.

Przyjrzyj się przednim reflektorom. Powinny mieć na szkle wytłoczone logo producenta samochodu. Wybita jest na nich także data produkcji. Powinna być ona bliska rocznikowi samochodu.

Wycieki

Jedną z najłatwiejszych rzeczy do zauważenia w silniku są wycieki. Chyba że sprzedający go umył, a to świadczy, że chce ukryć nieszczelności. Dokładnie sprawdź z każdej możliwej strony czy nie widać nigdzie wycieków. Zarówno na samym silniku, przy turbinie i przewodach olejowych. Wycieki oleju mogą pojawić się również na skrzyni biegów.  

Oprócz oleju sprawdź, czy nie ma wycieków płynu chłodzącego i płynu hamulcowego. Ten pierwszy zostawia zacieki w kolorze zielonym lub czerwony, a drugi czerwono-brązowym.

Uszczelka pod głowicą

Obowiązkowo odkręć korek wlewu oleju. Nie powinno być na nim żółtego szlamu o konsystencji majonezu. Jego obecność świadczy o tym, że samochód jeździł na bardzo krótkich dystansach. Jeżeli taki sam szlam jest na bagnecie oleju, to już świadczy o dostawaniu się płynu chłodniczego do oleju. To z kolei objaw przepalonej uszczelki pod głowicą lub pękniętej głowicy. 

Dymienie z rury wydechowej

Włącz silnik i przyglądnij się, jaki kolor mają spaliny. Możesz dodatkowo dodać nieco gazu, żeby wzmóc wydobywanie się spalin. Niewielki dym przy uruchomieniu silnika nie świadczy zazwyczaj o czymś poważnym, ale obserwuj wydech po kilku minutach.

Wydmuchana uszczelka pod głowicą lub pęknięta głowica może powodować wzmożone dymienie z rury wydechowej, a w skrajnych przypadkach utratę mocy.

  • Niebieskie spaliny oznaczają, że silnik spala duże ilości oleju. Świadczy to o ogromnym zużyciu silnika.
  • Białe spaliny są trudne do zauważenia, ponieważ łatwo je pomylić z normalnymi spalinami. Jednak jeżeli będzie to dymienie bardzo duże może wskazywać na uszkodzenie uszczelki głowicy, ale tym razem będzie to płyn chłodzący wchodzący do cylindrów i spalany z paliwem. 
  • Czarny dym jest zazwyczaj spowodowany spalaniem przez silnik zbyt dużej ilości paliwa, czyli uszkodzeniem jednego z podzespołów układu wtryskowego. W takim przypadku możemy mieć także do czynienia z nieszczelnym układem dolotowym w dieslu lub uszkodzoną turbiną.

Wnętrze samochodu

We wnętrzu samochodu zwróć uwagę przede wszystkim na stan fotela kierowcy, kierownicę i gałkę zmiany biegów. To one najbardziej ulegają zużyciu podczas eksploatacji. Jednak niektóre marki samochodów mają tak dobre materiały i są tak solidnie zmontowane, że nawet przy przebiegu powyżej 200 000 km wszystko wygląda niemal jak nowe. Sprzedający w celu ukrycia dużego przebiegu mógł wymienić te elementy na mniej zużyte.

Przy przebiegach grubo powyżej 200 tys. km kierownica skórzana wygląda na zużytą.
Na zdjęciu widać jak wygląda przy przebiegu 70 000 km – niemal jak nowa.

Przyglądnij się spasowaniu deski rozdzielczej. Najlepiej jest sprawdzić to w kilku takich samych modelach, żeby mieć porównanie. Każda marka różnie wykonuje wnętrza i niekiedy w nowych samochodach potrafi wszystko skrzypieć.

Poduszki powietrzne, to kolejne miejsce, któremu powinieneś się bardzo dokładnie przyjrzeć. Szukamy przede wszystkim śladów demontażu poduszki na kierownicy. Na obudowie kierownicy od strony zegarów nie powinno być widać żadnych przecięć lub pęknięć. Jeżeli takowe są to znak, że poduszka była demontowana. 

Poduszka pasażera, jeżeli wybucha, to rozrywa deskę rozdzielczą. Uszkodzenie takie da się naprawić. Natomiast jeśli dobrze się przyjrzymy zauważymy niewielkie rysy w miejscu przerwania deski.

Napinacze pasów bezpieczeństwa są jednorazowe i po wypadku nie nadają się już do użytku. Często wymieniane są więc całe pasy bezpieczeństwa. Wystarczy sprawdzić datę produkcji na pasach i będzie jasne czy zostały one wymienione. 

Bagażnik

Zaglądnij do bagażnika, szczególnie do wnęki na koło zapasowe. Upewnij się, że wykładzina nie jest mokra lub zawilgocona. Jeżeli samochód miał uderzenie w tył na pewno będą widoczne ślady naprawy lub pofalowana blacha na podłodze. Wnęki koła zapasowego nie da się łatwo naprawić, najczęściej element ten jest wspawywany nowy. 

Elektronika

W samochodach mamy coraz więcej elektroniki i systemów wsparcia kierowców. Warto poświęcić czas, żeby wszystko dokładnie sprawdzić i mieć pewność, że działa. Nawet bardzo drobna usterka elektroniki może obecnie sporo kosztować.

Jazda próbna

Przekręcając kluczyk, samochód powinien odpalić na tzw. “dotyk”, jeżeli zbyt długo kręci rozrusznikiem to znak, że coś nie działa tak, jak powinno. Po włączeniu zapłonu patrzymy, czy wszystkie kontrolki zapalają się, a później gasną.

Po rozpoczęciu jazdy próbnej wyłącz radio i nawiewy nastaw na minimum. Pozwoli Ci to usłyszeć wszystkie niepokojące dźwięki, jakie mogą dochodzić z silnika, skrzyni biegów lub zawieszenia. Jeżeli sprzedawca zacznie dużo mówić i zwiększać głośność radia poproś o wyciszenie. Jego zachowanie może świadczyć, że chce coś ukryć.

Zwróć uwagę na to, czy podczas skręcania i w skrajnych położeniach kierownicy nie ma żadnych dźwięków i zgrzytów.

Silnik sprawdź w każdym zakresie obrotów, przy małym i dużym obciążeniu.

Zawieszenie natomiast uwydatni swoje niedomagania na nierównej drodze – należy bardzo uważnie nasłuchiwać czy nie ma stuków. Podczas przyspieszania, hamowania oraz jednostajnej jazdy na wprost nie powinno ściągać samochodu na bok. Zahamuj gwałtownie kilka razy. ABS powinien się włączyć, a pedał hamulca nie może wydawać się, jakby był z gumy.

Co jakiś czas zwracaj uwagę, czy temperatura płynu chłodzącego wynosi stale 90 stopni. Nie powinna ona spadać ani wzrastać.

Skrzynia biegów i sprzęgło

Dostępne są manualne i automatyczne skrzynie biegów. Istnieją ich także różne typy, które mogą się inaczej zachowywać. Niektóre przekładnie mają swoje cechy, które warto poznać przed jazdą próbną.

W skrzyniach manualnych biegi powinny wchodzić pewnie i bez zgrzytania. Najlepiej sprawdzić to przy redukcji. Podczas jazdy na najwyższym biegu nie powinno być, słychać szumów dochodzących ze skrzyni biegów. Przy manualnej przekładni koniecznie sprawdź sprzęgło. Podczas ruszania i puszczania sprzęgła punkt, w którym czujesz, że samochód zaczyna się poruszać, powinien znajdować się mniej więcej w połowie całego zakresu ruchu pedału sprzęgła. 

Kolejnym sposobem na sprawdzenie sprzęgła, jak również koła dwumasowego jest jazda na najwyższym biegu przy niskich obrotach silnika (ok. 1500 obr./min.) i wciśnięcie gazu do podłogi. Jeżeli obroty silnika zaczną rosnąć, a prędkość nie wzrasta wcale, lub nieznacznie to znak, że sprzęgło trzeba wymienić. Podczas takiej próby zużyte koło dwumasowe będzie powodowało szarpanie silnikiem.

Automatyczna skrzynia biegów bez względu na jej rodzaj powinna zmieniać biegi płynnie i bez szarpania. Upewnij się, że działa kickdown – wciśnij gaz do podłogi, a biegi powinny być w miarę szybko redukowane. Niektóre automaty mają również funkcję ręcznej zmiany biegów, to także należy sprawdzić. Warto pamiętać, że skrzynie CVT nie zmieniają biegów, chociaż w niektórych samochodach są one zasymulowane oprogramowaniem.

Co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego – podsumowanie

Zakup używanego samochodu nie należy do łatwych. Można jednak skorzystać z programów dealerskich w których oferowane są auta używane, często z gwarancją.

Wykrycie wszystkich wad i usterek w samochodzie nie zawsze jest możliwe. Poradnik Co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego pokaże Ci jednak jak zrobić to najlepiej i najdokładniej. Jeżeli weźmiesz pod uwagę wszystkie rady istnieje ogromna szansa na udany zakup. Właściwie praktycznie każdy aspekt weryfikacji samochodu używanego przed zakupem to wiedza sprawdzającego. Jednak nie da się sprawdzić skutecznie nadwozia pod względem napraw blacharsko-lakierniczych bez miernika lakieru.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą BlueTechnology, producentem profesjonalnych mierników grubości lakieru.

Może ci się spodobać

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.