auto detailing
Detailing

Etapy Auto Detailingu – Poradnik #1

Zapraszam do przeczytania poradnika, który przybliży Ci cały proces Auto Detailingu. Wszystkie etapy auto detailingu mają na celu przywrócenie pełni blasku samochodu. Auto detailing dzielimy na zewnętrzny i wewnętrzny. W tym poradniku skupiłem się na etapach zewnętrznych. Jeśli wykonasz je wszystkie przy użyciu najwyższej jakości kosmetyków Twój samochód będzie wyglądał lepiej niż jak by wyjechał z salonu.

 

Zarys etapów a także wyjaśnienie co to jest auto detailing znajdziesz w POPRZEDNIM WPISIE

 

Etapy Auto Detailingu

1. Mycie

W przypadku bardzo brudnego auta polecam najpierw umyć wstępnie aktywną pianą, a później mycie ręczna na dwa wiadra. W przypadku kiedy samochód nie jest bardzo brudny od razu przechodzimy punktu 1.2

– Mycie wstępne pianą aktywną.

Potrzebujemy:

  • dobrej jakości pianę aktywną – polecam ADBL Yeti

Za pomocą pianownicy nakładamy na cały samochód aktywną pianę. Spryskiwać należy od dołu do góry. Po dokładnym i równomiernym pokryciu pianą czekamy kilka minut aż zacznie spływać i znikać. Następnie spłukujemy dokładnie myjką ciśnieniową całe auto.

Mycie pianą aktywną

– Mycie wnęk drzwi i zakamarków

Potrzebujemy:

Następnie bierzemy się za czyszczenie trudno dostępnych miejsc jak grill, klamki, wlew paliwa, wnęki drzwi a w szczególności zawiasy gdzie gromadzi się sporo brudu. Najlepiej to zrobić pędzelkiem z miękkim włosiem uprzednio spryskując środkiem APC. Po wszystkim spłukujemy wszystkie czyszczone miejsca.

– Mycie kół i nadkoli

Potrzebujemy:

Proponuję w pierwszej kolejności myjemy nadkola. Dlatego, że brud może spaść na felgi a nie chcemy powtarzać jednej czynności dwa razy.

Spryskujemy je środkiem APC i po chwili czyścimy dokładnie szczotką. Aby ułatwić sobie zadanie warto skręcać koła.

Kolejno środkiem spryskujemy felgi i czyścimy szczotką, pamiętając o wewnętrznej stronie. Szczotka powinna być przeznaczona specjalnie do mycia felg ,znacznie ułatwi i poprawi jakość wykonanej pracy. Po wszystkim wpłukujemy wszystko wodą pod ciśnienie.

Pamiętaj, że środki do mycia felg są bardzo agresywne. Przed użyciem przeczytaj informację na opakowaniu aby nie uszkodzić fakieru.

– Usuwanie ciężkich zabrudzeń jak smoła, asfalt

– Mycie zasadnicze – na 2 wiadra

Potrzebujemy:

Najlepszym sposobem na umycie ręczne auta jest metoda na 2 wiadra. Idealnie byłoby dokupić do tego GRITT GUARD, dzięki czemu nieczystości zebrane podczas mycia osiadały na samym dnie.

Metoda na dwa wiadra zapobiega rysowaniu delikatnego lakieru, przez brud i piasek.

W pierwszym wiadrze rozrabiamy szampon z wodą. Proporcje zależą od szamponu, który wybierzemy. Zawsze taką informację znajdziemy na opakowaniu. Do drugiego wlewamy czysta wodę, która posłuży nam do płukania rękawic. Im częściej to obimy tym lepiej. Podczas płukania warto pocierać rękawicą o kratkę separatora – lepiej usuniemy brud z włosia. Po dokładnym wypłukaniu z drugiego wiadra nabieramy roztwór szamponu i myjemy kolejny element auta. Ja zawsze mycie zaczynam od dachu i stopniowo przesuwam się niżej. Dolne części zderzaków i progi myję na samym końcu, gdyż tam gromadzi się najwięcej brudu. Po umyciu spłukujemy dokładnie karoserie wodą.

 

2. Suszenie karoserii

Potrzebujemy:

Niby prosta czynność ale osuszać należy ręcznikiem typu Fluffy Dryer, który jest bardzo chłonny. Nie wycieramy karoserii jak to robimy przykładowo szmatą ścierając kurze w domu. Należy rozłożyć ręcznik całą powietrznią na lakierze, odczekać chwilę aż wpije całą wodę, i tak po kolei cały samochód. Z zakamarków wycieramy delikatnie.

Osuszanie karoserii

3. Przygotowanie lakieru – glinkowanie

Potrzebujemy:

  • glinka do lakieru,
  • lubrykant do glinki; dostępne są na rynku gotowe produkty ale można też rozrobić odrobinę szamponu samochodowego z wodą (1:3), chodzi to o dobry poślizg glinki

Glinkowanie to jeden z procesów dekontaminacji lakieru. Od niego zależy w dużej mierze trwałość wosku.

W tym etapie auto detailingu należy uważać, bo można łatwo porysować lakier, warto więc przyłożyć się do pracy.

Przed przystąpieniem do glinkowania zadbaj o to by glinka była odpowiednio miękka, ugniataj ją w dłoniach lub wsadź do gorącej wody. Im jest miększa tym lepiej zbiera zabrudzenia z lakieru a Tobie łatwiej będzie pracować.

Pamiętaj o dokładnym osuszeniu lakieru przed glinkowaniem.

Przystępujemy do właściwej pracy…

Zaczynając od dachu spryskujemy niewielki fragment lakieru lubrykantem i pocieramy  na nim glinką. Pamiętajmy aby nie naciskać zbyt mocno. Siła jest tu niewskazana. Fragment po fragmencie czyścimy cały lakier. Na początku będziemy czuć niewielki opór podczas ślizgania, należy pocierać do momentu aż lakier będzie zupełnie gładni.

Jeżeli:

zobaczymy zabrudzenie na glince należy je wgnieść w środek.

prawidłowo wykonamy glinkowanie nie ma opcji aby porysować lakier.

glinka upadnie na ziemię bezwzględnie wyrzuć ją do kosza !

 

4. Polerowanie

Na tym etapie wykonujemy korektę lakieru, a nie woskowanie. Korektę możemy wykonać mechanicznie za pomocą maszyn polerskich lub ręcznie.

Nie polecam korekty mechanicznej, osobom początkującym, gdyż jest to skomplikowany proces i bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia bardzo łatwo zniszczyć lakier. Poza tym opisanie całego wszystkich niuansów z tym związanych jest na osobny i to dosyć długi wpis.

Zatem skupmy się na polerce ręcznej, która może nie przynosi tak spektakularnych efektów jak mechaniczna, ale za to nie zniszczymy lakieru.

 

Potrzebujemy:

 

Na tym etapie bardzo ważnym czynnikiem końcowego efektu jest to jaką pastę polerską wybierzemy. Musimy ocenić stan lakieru i wybrać pastę o ścieralności odpowiedniej do potrzeb.

Wybór dobrego pada polerskiego też nie jest bez znaczenia. Odpowiedni ułatwi pracę. Do wyboru mamy pady twarde lub miękkie z mikrofibry.

 

Technika pracy.

Oceńmy dobrze lakier. Jeśli nie mamy pewności jakiego zestawu pasty z padem użyć, możemy na małym fragmencie przetestować różne opcji.:

  • Pasta lekko ścierna + miekki pad – do lekkich rys i wykańczania przy dwuetapowej korekcie
  • Pasta lekko ścierna + twardy pad – do usuwania lekkich rys przy jednoetapowej korekcie
  • Pasta grubo ścierna + miękki pad – do głębszych rys, można po tym zastosować zestaw 1 lub zakończyć pracę jeśli efekt nas zadowoli.
  • Pasta grubo ścierna + twardy pad – do głębokich rys przy dwu etapowej korekcie

 

Warto podzielić sobie karoserię na niewielkie elementy i polerować każdy z nich osobno. Aplikujemy pastę na pad i bez nadmiernego nacisku polerujemy. Robimy to w przód, w tył na boki i ruchami kolistymi. Należy polerować w każdym kierunku aż do wypracowania pasty. Następnie wycieramy mikrofibrą jej nadmiar.

 

5. Cleaner

Potrzebujemy:

 

Ten etap auto detailingu pozwala usunąć wszystkie substancje pozostałe na lakierze po poprzednich etapach. Cleaner to bardzo delikatny środek o właściwościach polerująco – czyszczących. Stosuje się go przed nałożeniem wosku. Ma on także kluczowy wpływ na jego trwałość. Przy drogich woskach zaleca się zastosowanie cleanera tego samego producenta.

Cleaner wystarczy nałożyć dokładnie na lakier za pomocą aplikatora z mikrofibry a następnie przetrzeć całość ściereczką z mikrofibry.

 

6. Woskowanie

Potrzebujemy:

 

Wosków mamy do wyboru do koloru. Od tych za kilkanaście złotych aż po kilkaset złotych za puszkę. Polecam zachować tu umiar i zdrowy rozsądek. W okolicach 100 zł znajdziemy bardzo dobry wosk, który utrzyma się przez pół roku.

Wosk nakładamy aplikatorem, najlepiej  robić to na lakierze niezbyt nagrzanym. Ja zawsze robię to w cieniu, wtedy łatwiej się poleruje.

Wosk należy wcierać delikatnie. Musi on wypełnić wszystkie pory w lakierze. Polerować należy krótko przed wyschnięciem. Po wywoskowaniu całego auta warto go odstawić do garażu lub pozostawić aż wosk dobrze wyschnie i zwiąże.

 

7. Opony i plastiki zewnętrzne

Potrzebujemy:

Na tym etapie nakładamy dressing na opony i plastiki zewnętrzne. Możemy użyć środka uniwersalnego przeznaczonego do tych dwóch powierzchni lub wybrać dwa osobny do opon i plastików. Na opony nakładamy specjalnym, wyprofilowanym aplikatorem gąbkowym. Na plastiki zaś zwykłym. Po nałożeniu dajemy wyschnąć preparatowi i przecieramy mikrofibrą.

Join the discussion

  1. Karolina

    Racja, niesamowitej jakości poradnik – mi dał dużo… !

  2. Darek

    Super ! jak tylko w końcu wiosna nadejdzie i słońce ( swoją drogą już dawno powinno ) zabieram się do pracy i pieszczenia mojej bryki =D Pozdrawiam

  3. Rafał

    Świetny poradnik, akurat w tym temacie jestem laikiem i grzebałem po internecie, żeby dowiedzieć się jak samemu zadbać o własne auto, bo dość już mam jeżdżenia do mechaników i wychodzenia od nich zawsze zdenerwowanym… Ale, żeby to zrobić to muszę kupić narzędzia do tego, jaką polerkę polecacie? Szukając trochę w internecie znalazłem sporo pozytywnych opinii o http://www.ceneo.pl/13123079 tej polerce Boscha. Co o niej sądzicie? Grzebiąc też za poradnikami natrafiłam też na ciekawego bloga http://motobastion.pl/zawsze-blyszczace-auto-polecane-metody/ myślicie, że wystarczy, że będę tyle robił przy moim samochodzie i wystarczy, żeby wydłużyć żywotność lakieru?

  4. Arek

    Bardzo fajny i dobrze opisany. Z chęcią przeprowadzę detailing swojego samochodu.
    Mam tylko pytanie gdzie kupić kosmetyki ? Czytałem że dużo ludzi poleca firmę ADBL. Ty także we wpisie polecasz ich kosmetyki. Czy faktycznie są one takie dobre ? Będę wdzięczny za pomoc.

    • Bartek

      Fajnie, że się podoba poradnik. Faktycznie produkty firmy ADBL są bardzo dobre przy zachowaniu dobrej ceny. Wiele firm detailingowych na co dzień używa ich kosmetyków. Sam także z nich korzystam i sprawdzają się bardzo dobrze. Jeśli chodzi o sklep to mogę polecić http://www.onedetailing.pl Mają w ofercie nie tylko ADBl, ale także bardzo dobre woski i nie tylko.

  5. Anna

    Poradnik na wysokim poziomie, pomogliście mi w tym temacie, dzięki !

  6. Wojtek

    Genialne porady! Czegoś takiego szukałem, a co jeżeli chodzi o poszczególne kosmetyki? Stawiasz na konkretne marki? Bo mnie ostatnio z k2 ta seria gold w ręce wpadła, póki co tylko roton do felg i ciekawy jestem jak reszta daje radę

    • Bartek

      Super, że podoba się poradnik 🙂
      Bardzo dobry jest ADBL Vampire Deironizer. Bez problemu usuwa trudne zabrudzenia. Po spryskaniu felg i wypracowaniu pędzlem wystarczy pozostawić do zadziałania. Nie trzeba poprawiać po nim jak po niektórych tego typu preparatach.

  7. bandrzej

    Dobry poradnik, krok po kroku, rzetelnie. Dla laika pewne sprawy mogą sprawiać trudność, ale jak ze wszystkich, technika czyni mistrza 😉

  8. Najtaniej u Agenta

    Świetny poradnik daliście. Ostatnio wypróbowałam według wytycznych i rzeczywiście rezultaty niesamowite !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *