Dlaczego kierowcy BMW i Audi płacą więcej za OC?

0

Składki OC zależą od różnych czynników. Jednym z nich jest marka pojazdu. To kierowcy BMW i Audi płacą najwięcej za OC. Czym jest to spowodowane?

Każdy kierowca zastanawia się od czego zależy wysokość składki OC. Wiele osób rozmawia w gronie znajomych i dziwi się, dlaczego jeden z nich zapłacił tak wysoką cenę za ubezpieczenie samochodu, a inny dużo niższą. Kierowcy, którzy stali się właścicielami BMW i Audi mogą słyszeć, że w związku z wyborem akurat tych marek, mogą zapłacić więcej za OC.

Ile kosztuje OC dla BMW i Audi?

W 2019 roku w kalkulatorze OC i AC firmy rankomat.pl najdroższymi markami było BMW i Audi. Średnia składka za BMW to 896 zł. Cena i tak spadła w porównaniu z 2018 r. Wtedy wynosiła 952 zł. Ubezpieczenie drugiego w zestawieniu Audi kosztowało średnio 794 zł, ale zakup OC i tak był tańszy w stosunku do poprzedniego roku. Średnia składka w 2018 roku to 823 zł. Trzecie miejsce zajął Volkswagen. Jednak średni koszt OC odbiega od BMW i Audi i wynosi 674 zł. Kolejne miejsca w rankingu mają składki niewiele niższe od Volkswagena. Najtańszą marką jest Skoda z ceną 614 zł.

Obraz zawierający zrzut ekranu

Opis wygenerowany automatycznie

Czy kierowcy BMW i Audi wybierają modele z dużymi silnikami?

Wpływ na wysokość składki ma nie tylko marka, ale i pojemność silnika. Im wyższa, tym droższa polisa. Kierowcy z silnikiem do 1.4 l średnio płacili za OC 1324 zł, a za ubezpieczenie samochodu z litrażem powyżej 3 l aż 2304 zł. To prawie dwa razy tyle.

W Polsce najwięcej kierowców wybiera auta z pojemnością około 1.8 l. Jak wypadają kierowcy BMW i Audi? Otóż wykupywali oni polisy dla pojazdów z większym silnikiem – 2.4 l BMW oraz 2.2 l Audi. W ten sposób wysokiej składki nie generuje tylko marka, ale i duża pojemność silnika.

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, mapa

Opis wygenerowany automatycznie

Ile lat mają kierowcy BMW i Audi?

Wiek to kolejny czynnik, który określa cenę OC. Młodsi kierowcy muszą liczyć się z wyższymi składkami za OC. Ma na to wpływ krótka historia ubezpieczenia lub nawet jej brak po otrzymaniu prawa jazdy.

Starsi kierowcy z długą historią ubezpieczenia mogą liczyć na niższe składki OC. Oczywiście pod warunkiem braku szkód. Różnica wiekowa jest ogromna – najmłodsi kierowcy musieli przeznaczyć na polisę średnio 1965 zł, natomiast starsi 561 zł. Średni wiek kierowcy, który ubezpiecza auto to 38 lat. Kierowcy BMW byli o 4 lata młodsi, natomiast Audi o 3 lata.

Obraz zawierający zrzut ekranu

Opis wygenerowany automatycznie

Czy wiek pojazdu na wpływ na składkę?

Wszystkie parametry samochodu mają znaczenie w wyliczeniu składki OC. Także wiek pojazdu. Im młodsze samochody, tym niższa składka. Średni wiek pojazdu, na który wykupiono w 2019 roku polisy to 14 lat. Natomiast średni wiek BMW i Audi to 15 lat. Jest to starszy wiek niż średnia, co może przekładać się na cenę OC.

Obraz zawierający tekst, mapa

Opis wygenerowany automatycznie

Czy przebieg pojazdu ma znaczenie?

Liczba kilometrów, jaką pokonał dany pojazd także wpływa na wysokość składki OC. Na droższe polisy muszą się przygotować kierowcy samochodów z większym przebiegiem. Średni przebieg pojazdów ubezpieczanych w rankomat.pl w 2019 roku to 190 tys. km. Ubezpieczane BMW miało większy przebieg, bo 224 tys. km, a Audi 226 tys. km. W tym przypadku także analizowane modele przekraczają średnią, co może powodować wyższą składkę OC.

Czy kierowcy BMW i Audi deklarują dużo wypadków?

Każdy kierowca, który chce wykupić polisę OC przez internet, musi zadeklarować liczbę szkód. O ile inne czynniki w BMW i Audi wpływają na wyższą składkę, o tyle liczba szkód może powodować niższą cenę polisy OC dla tych marek.

Jedna szkoda lub jej brak w całej historii ubezpieczenia to z pewnością czynnik, który obniży składkę. Tak właśnie deklarowało 16,7% kierowców BMW i 16,6% właścicieli Audi. Najbardziej szkodowi kierowcy to posiadacze Nissanów – 22,1%  i Toyot – 21,8%.

Czy deklaracja szkód jest weryfikowana?

Czy kierowcy, którzy deklarują mniejszą liczbę szkód niż faktycznie spowodowali mogą liczyć na tanie OC? Oczywiście, że nie. Ubezpieczyciel i tak weryfikuje oświadczenie klienta z danymi zgromadzonymi w bazie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Wszystkie szkody będą widoczne, więc kierowcy nie uda się wykupić polisy podając niewłaściwe, ale korzystne dla siebie dane.

Do UFG wszystkie firmy ubezpieczeniowe muszą przekazywać dane o zawartych polisach oraz o zgłoszonych szkodach. Dzięki temu wszyscy ubezpieczyciele mogą łatwo weryfikować historię ubezpieczenia.

Jak model auta wpływa na cenę OC?

W rankingu średnich cen OC modeli pojazdów najdroższe jest BMW serii 3, w przypadku którego średnia składka w 2019 roku wyniosła 920 zł. To jeden z najpopularniejszych modeli, który ubezpieczają kierowcy. Kolejny model BMW w rankingu to BMW serii 5. Jest to model tańszy niż seria 3 – średnia składka w 2019 roku to 906 zł.

W top 10 modeli rankingu rankomat.pl znalazły się także dwa modele Audi. Średnia cena za polisę OC w 2019 roku dla Audi A4 to 834 zł. W dziesiątce znalazło się także Audi A3, średnia cena jest taka sama (834 zł). W rankingu cztery pierwsze miejsca pod względem najwyższych składek zajmują dwa modele BMW oraz dwa modele Audi.

Podsumowanie

BMW i Audi to z pewnością marki, które zdobyły serca kierowców na całym świecie. Nie inaczej jest w Polsce. Jednak cena OC dla tych pojazdów jest wysoka. Łączy się z tym na pewno pojemność samochodów, ich wiek, a także wiek kierowców. Pomimo wysokiej składki BMW i Audi są w dziesiątce najpopularniejszych modeli ubezpieczanych przez polskich kierowców.

Artykuł partnera

Może ci się spodobać

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.