Navitel MSR700 to jeden z najmniejszych wideorejestratorów dostępnych na rynku wyposażonych w ekran a przy tym dosyć tani. Dostępny jest w cenie 279 zł. Czy za niewygórowaną cenę można kupić kamerkę samochodową oferującą przyzwoitą jakość nagrań ?
Specyfikacja Navitel MSR700
Navitel MSR700 nagrywa w rozdzielczości FullHD 1920×1080 przy pomocy szerokokątnego obiektywu 170°. Kamera wyposażona jest w procesor NOVATEK NT96650 i sensor SONY Exmor R CMOS. MSR700 posiada detektor ruchu G-sensor, który w sytuacji wykrycia przeciążenia czyli np. podczas nagłego przyspieszania, hamowania lub wypadku ochroni nagranie aby nie zostało nadpisane. Kamerka nagrywa pętli – bez przerw pomiędzy nagraniami, automatycznie po uruchomieniu samochodu. Nagrania przechowywane są na karcie microSD do 256 GB. Urządzenie posiada ekran o przekątnej 2 cale i akumulator 200mAh.
Obudowa i mocowanie do szyby
Już podczas testu nawigacji Navitel przekonałem się, że ta firma stawia na solidność i jakość wykonania swoich urządzeń. W przypadku kamery MSR700 jest tak samo. Znajduje się ona w specjalnym miękkim wypełnieniu, które zabezpiecza przed uszkodzeniem. W zestawie oprócz samej kamery otrzymujemy baterię, dwa uchwyty z taśmą dwustronną i jedną taśmę, ładowarkę, kabel usb, ściereczkę z mikrofibry, instrukcję obsługi oraz voucher na roczną subskrypcję map Navitel.
Obudowa wideorejestratora wykonana jest z plastiku, co nie powinno dziwić. Jest przy tym solidnie zmontowana. Pomimo niewielkich rozmiarów Navitel MSR700 wyposażony jest w ekran o przekątnej 2 cale o rozdzielczości 900×240 pikseli. Na bocznych krawędziach znajdziemy przyciski do obsługi menu, slot na kartę microSD, przycisk włącz / wyłącz i gniazdo miniUSB.
Drugą część urządzenia stanowi uchwyt, który montujemy do szyby za pomocą taśmy 3M. Sam uchwyt podzielony jest na część w której znajduje się bateria oraz nakładkę z taśmą 3M. To wygodne rozwiązanie, ponieważ możemy odłączyć samą kamerę bez baterii lub kamerę razem z baterią a na szybie zostanie tylko niewielka płytka z taśmą. Na uchwycie znajdziemy kolejne gniazdo miniUSB. W zestawie otrzymujemy 2 części do mocowania na szybie plus jedną taśmę. Pomimo, iż nie ma tu klasycznej przyssawki mamy możliwość używania kamery w dwóch samochodach. Navitel oferuje również możliwość dokupienia za ok. 20 zł oryginalnej płytki z taśmą 3M. Mocowanie na taśmie 3M jest bardzo mocne i trwałe. Nie ma mowy tu o odpadaniu kamery od szyby, jak to bywa w przypadku przyssawek.
Menu i funkcje
Menu obsługujemy za pomocą przycisków zlokalizowanych na lewej krawędzi obudowy kamery. Podzielono je na cześć sekcji. Pierwsze dwie pozwalają na przełączanie się z trybu kamery na aparat. Wideorejestratorem Navitel MSR700 mamy możliwość wykonywania zdjęć o rozdzielczości 12 Mpix. Niestety bateria jest na tyle mała, że wystarczy na kilka minut pracy urządzenia. W zakładce Godzina ustawimy datę i godzinę, która wyświetla się na nagraniu. Pozycje Wideo i Zdjęcia pozwalają na przeglądanie nagrań i wykonanych fotografii. W zakładce Menu mamy najwięcej ustawień. Tutaj możemy ustawić rozdzielczość nagrań oraz zdjęć, czas pojedynczego nagrania, czułość G-sensora, włączyć lub wyłączyć tryb parkingowy oraz nagrywanie dźwięku, wygaszacz ekranu oraz wybrać język. Menu jest niezwykle proste i intuicyjne. Na pewno nikt nie będzie miał najmniejszego problemu z jego obsługą.
Pod względem dodatkowych funkcji Navitel MSR700 nie wyróżnia się szczególnie. Nie znajdziemy tu przydatnego GPS’a. Z dodatkowych opcji właściwie mamy do dyspozycji tylko tryb parkingowy, pozostałe są standardem w 99% obecnych na rynku kamer samochodowych.
Jakość nagrań – test Navitel MSR700
Najważniejsza w przypadku wideorejestratorów samochodowych jest jakość nagrań. To ona w głównej mierze decyduje czy kupimy daną kamerkę. Oczywiście jest to bardzo ściśle powiązane z ceną jaką przyjdzie nam zapłacić za urządzenie. W tej materii nie ma cudów i nie możemy oczekiwać od taniej kamerki rewelacyjnej jakości nagrań, tym bardziej w nocy. Jak jest w przypadku Navitela MSR700 ?
Obiektyw o szerokim kącie 170° gwarantuje, że obraz będzie obejmował całą drogę wraz z poboczami. Jakość nagrań stoi na przyzwoitym poziomie, szczególnie w dni słoneczne. Nieco gorzej jest w nocy – jak we wszystkich tego typu urządzeniach. Nie ma problemu przy nagłej utracie oświetlenia np. jeżeli wjeżdżamy na podziemny parking. Odczytanie tablic rejestracyjnych także nie sprawia wielkiego problemu ale tylko z niewielkiej odległości. Poza tym oceńcie sami (w rzeczywistości nagrania są nieco lepszej jakości – niestety YouTube kompresuje wideo).